E7400 met CM 212+ "zonder fan" temp kwestie

Pagina: 1
Acties:

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Mede Tweakers,

Ik ben begonnen met het benchen van diverse systemen. Ik ben aan mijn eerste run begonnen.
Ik werk kortstondig met een simpel systeem:

Lian Li PC-A50N
Bequiet 350W
MSI G31TM-P21
Core 2 Duo E7400
Coolermaster Hyper 212+ (reden geen push-pins en niet achterlijk groot)
3 GB DDR2 800 Kingston

Ik heb de hyper 212+ zonder fan geïnstalleerd, de intakefan van de Lian Li blaast direct (+/- 5cm) op het koellichaam van de 212+ en ben begonnen met Prime95 om de processor te belasten om te kijken wat de temperaturen doen.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v610/THIESKE/prime95plustemps.png

Tijdens de run schommelen de waardes tussen 57graden en 66graden, gemiddeld hangt de temp rond de 60 graden gedurende de test.

Na de test, vloog de temperatuur binnen 2 minuten weer naar onderen om rond de 33graden te settelen.

Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v610/THIESKE/tempsnaprime.png

De vraag is : De TJmax van de E7400 is volgens intel 71,4graden. Zoals ik de pc nu gestressed heb haalde hij een keer bijna de 70. Functioneert de proc. cooler nu voldoende of moet ik absoluut de fan monteren? Lijkt me persoonlijk niet heb het idee dat de proc. cooler nu ook al behoorlijk presteert.

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

In principe is het niet nodig de fan te installeren. De temp blijft bij een lange stresstest binnen de perken dus dat zit wel goed. Zulke continue stress komt tijdens normaal gebruik namelijk niet voor. Waar je wel moet voor opletten is dat als je ook gaat gamen met dat systeem dat de videokaart de ambient temperatuur in je case behoorlijk kan opwarmen. Hierdoor kan je processor wel nog oververhitten.

Als je echt het stilste van het stilste wilt, plaats je de fan niet. Maar je zou eventueel de fan kunnen plaatsen en deze op 5V laten lopen. Waarschijnlijk zal je nauwelijks meer geluid horen maar de temperaturen zullen een stukje lager liggen. Maar in theorie moet je cpu die temperatuur perfect aankunnen zonder schade op te lopen. Maar als 'tweaker' zijnde geef ik toch altijd voorkeur aan zo laag mogelijke temps, zal wel een afwijking zijn zeker ;)

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
thieske-bc schreef op zondag 20 december 2009 @ 22:26:
De vraag is : De TJmax van de E7400 is volgens intel 71,4graden.
Volgens mij is de Tcase max 71,4 graden en Tjunction max 100.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• thieske-bc
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-11-2024
Ah ja,

Honest mistake off course. 't systeem heeft alleen igp, dus gegamed zal er niet mee worden. Ik ben iig tevreden over de koelprestaties van de 212+, valt me reuze mee voor een relatieve budget-cooler.

Ryzen 2700X, Mugen, 32gb ddr4 3000mhz, GTX1060, 256 M.2 SSD, 256GB SSD, 1 TB SSD, 2TB F4 EcoGreen.