Hoe snel internet kan ik krijgen?

Pagina: 1
Acties:

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-01 14:25
De laatste tijd valt mij op dat (bijna) elke keer als er een technologische verbetering is tbv de snelheid van het internet voor particulieren deze voor de mensen in de stad is. Ik woon in een gebied zonder kabel en de centrale is volgens bbned 2100 meter verder. Dus ik heb niets aan adsl2, glasvezel en snel kabel internet. Weet iemand of er plannen zijn om de snelheid van het internet in de buitengebieden gelijk te trekken met de steden, het verschil wordt immers steeds groter.

Voor mijzelf vraag ik me af wat het snelste internet is wat ik nu kan krijgen. Er zijn sites die bieden tot 20mb/s aan maar kunnen dat niet garanderen. Kan iemand op basis van mijn lijnkwaliteit inschatten wat voor mij het maximum is?
- Het huidige abbonement is 4mb down en 1 mb up.
- De afstand tot de centrale is volgens bbned 2078 meter.
Over de lijnkwaliteit geeft de router de volgende informatie.

Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 14 dB 19 dB
Attenuation 16 dB 28 dB

Eksit

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Als je geen kabel hebt houd het snel op. Wellicht dat 8/1 nog haalbaar is op ADSL maar dan houd het echt op. Wachten op VDLS2 of betalen voor kabel / glas dus :)

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:36

Mojo

The Power Within

Maak eens een route via google maps naar de wijkcentrale. Vervolgens neem je die afstand en kan je zien hoeveel je ongeveer kan halen.

Het zal wel zo'n 2,5-3km zijn. Dat klopt ook wel aardig met je Attenuation. Je Noise Margin is nogal hoog dus er is nog wat ruimte voor meer snelheid. Ik denk dat je via ADSL ongeveer 8Mbit kan halen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:22
Denk eerder 6 mbit om een beetje overhead/storing/enz mee te calculeren

Verwijderd

Uit zijn OP maak ik op dat hij niets aan ADSL2(+) denkt te hebben omdat hij zo ver van de centrale woont. Dit is iig niet juist. Als je een ADSL2+ verbinding hebt met bijbehordend modem dan gaat er in een keer een wereld van 256 extra tones aan je open :P

Als hij dus ADSL2+ kan krijgen op zijn adres is het iig het proberen waard. Er zijn idd nog een paar gehuchten waar zelfs geen DSL2+ (schiereilanden bijvoorbeeld) te krijgen is, maar de kans is groot dat je gewoon ADSL2+ aan kan vragen.

Een attainable van 10-12 moet toch wel lukken hier.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2009 21:23 ]

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:22
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 21:22:
Uit zijn OP maak ik op dat hij niets aan ADSL2(+) denkt te hebben omdat hij zo ver van de centrale woont. Dit is iig niet juist. Als je een ADSL2+ verbinding hebt met bijbehordend modem dan gaat er in een keer een wereld van 256 extra tones aan je open :P

Als hij dus ADSL2+ kan krijgen op zijn adres is het iig het proberen waard. Er zijn idd nog een paar gehuchten waar zelfs geen DSL2+ (schiereilanden bijvoorbeeld) te krijgen is, maar de kans is groot dat je gewoon ADSL2+ aan kan vragen.

Een attainable van 10-12 moet toch wel lukken hier.
Moeten we dus even vragen waar ie woont :+

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:36

Mojo

The Power Within

10-12Mbit is wel veel voor 2100m hoor. Ik heb zelf op de 2e lijns servicedesk van Alice gewerkt en genoeg contact gehad met BBned. Die afstandsmeting is namelijk hemelsbreed, niet zoals de kabel loopt.

M'n eigen ervaring (afhankelijk van het modem) is dat je op 2,5-3km daadwerkelijke lengte 6-8Mbit haalt. Op 2km is 10Mbit wel echt de max.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://surispace.files.wordpress.com/2007/10/internode-adsl2-distance1.jpg

Deze is, vooral met de huidige INP profielen, best kloppend :)

Je hebt op de helpdesk natuurlijk ook voornamelijk de gevallen gezien waarbij het niet goed werkt, denk ik. Dus misschien vaker slecht koper met veel lassen en de meuk.

Attenuation klopt ook redelijk van zijn verbinding met 10-12 mbit, en dan hou ik het met opzet wat laag.

(ex) 2e lijn kpn :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2009 22:20 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 19:58

BHQ

Mwa, gezien je huidige noise margin moet er zeker nog wel wat rek zijn. ADSL2+ gaat sneller dan ADSL op langere afstanden. Of heeft KPN / Telfort geen DSL2+ apparatuur in je wijk?

Ik zet in op een megabitje of 8-12 op ADSL2+ met een beetje geluk, als je alles thuis met korte bekabeling aansluit (en anders STP kabel gebruiken).

[ Voor 11% gewijzigd door BHQ op 20-12-2009 22:39 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-01 14:19
8 Mbit red je wel.Ik heb thuis een Attenuation van 36 dB met 8 Mbit.Dus er zit nog wat rek in je lijn

[ Voor 5% gewijzigd door vincedd op 21-12-2009 08:06 ]

Verwijderd

Hmm, nuttig dat ik dit topic eens zie. Zit op een zelfde lijn als TS (4/1), en ook ik wil upgraden. Zit zo'n 900 meter vd centrale af, dus verwachtte geen problemen. Maar die geposte grafiek, en de info bevestigde wel dat ik makkelijk over kan gaan. Mijn loop Att =10.0, en mijn SNR =31 dB. Dus ruimte genoeg :)

Maar dan een extra vraag; Zou het interessant zijn om op die VDSL te wachten, mede ook omdat je dan betere upload kan krijgen ? Is er informatie te vinden over de vermoedelijke verkrijgbaarheid van dat VDSL ?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VDSL is vooral een verbetering omdat de (V)DSLAM niet meer in de wijkcentrale zit maar dichterbij in de buurt kom te staan. Daarnaast haal je op kortere afstanden (veel) hogere snelheden, maar dat zal hier toch niet het geval zijn.

Vraag is vooral of VDSL uitrol geplanned is voor jouw buurt. Persoonlijk heb ik daar een hard hoofd in. Je woont duidelijk in buitengebied, dat blijkbaar commercieel volstrekt niet interessant is voor kabelaars en glasvezel. Dan zal het ook niet bovenaan de prioriteitenlijst staan voor VDSL.

Dat verschil gaat niet gelijkgetrokken worden met steden. Als je kiest voor een buitengebied zitten daar voordelen (rust, ruimte, goedkope vastgoed) maar ook nadelen (voorzieningen) aan vast. Dat is niet een of andere samenzwering of arrogante stedelingen die een hekel hebben aan "boeren" oid, maar puur een gevolg van lage bevolkingsdichtheid - het is gewoonweg voor onze commerciele telecombedrijven niet rendabel om evenveel geld te steken in een gebied met 10 klanten als waar ze in een stad 1000 klanten zouden bereiken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

dion_b schreef op maandag 21 december 2009 @ 11:01:
VDSL is vooral een verbetering omdat de (V)DSLAM niet meer in de wijkcentrale zit maar dichterbij in de buurt kom te staan. Daarnaast haal je op kortere afstanden (veel) hogere snelheden, maar dat zal hier toch niet het geval zijn.

Vraag is vooral of VDSL uitrol geplanned is voor jouw buurt. Persoonlijk heb ik daar een hard hoofd in. Je woont duidelijk in buitengebied, dat blijkbaar commercieel volstrekt niet interessant is voor kabelaars en glasvezel. Dan zal het ook niet bovenaan de prioriteitenlijst staan voor VDSL.

Dat verschil gaat niet gelijkgetrokken worden met steden. Als je kiest voor een buitengebied zitten daar voordelen (rust, ruimte, goedkope vastgoed) maar ook nadelen (voorzieningen) aan vast. Dat is niet een of andere samenzwering of arrogante stedelingen die een hekel hebben aan "boeren" oid, maar puur een gevolg van lage bevolkingsdichtheid - het is gewoonweg voor onze commerciele telecombedrijven niet rendabel om evenveel geld te steken in een gebied met 10 klanten als waar ze in een stad 1000 klanten zouden bereiken.
offtopic:
Buitengebied is heel relatief hoor ;)
Waar ik woon is in feite de grens van de randstad (waar die begint, of eindigd afhangende van welke kant je komt). Enne, de grote internet-lijn naar de VS komt hier in de centrale aan, dus echt afgelegen is het niet ;) De 4/1 die ik heb is meer historisch gegroeid.

Maar wellicht dat TS meer in een buitengebied woont dan ik. Dan zijn zijn opties idd wat minder ruim dan mijne (hopelijk). Dan zit je snel aan regulier ADSL en/of kabel inderdaad.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 11:24 ]

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
  --------------------------- ATU-R Info (hw: annex B, f/w: annex B) -----------
   Running Mode            : ADSL2+(G.992.5)       State                : SHOWTIME
   DS Actual Rate          : 11021000 bps   US Actual Rate       :  1009000 bps
   DS Attainable Rate      : 11204000 bps   US Attainable Rate   :  1009000 bps
   DS Path Mode            :        Fast    US Path Mode         :        Fast
   DS Interleave Depth     :       64       US Interleave Depth  :        1
   NE Current Attenuation  :       39 dB    Cur SNR Margin       :        6  dB
   DS actual PSD           :    18. 5 dB    US actual PSD        :    11. 6   dB
   ADSL Firmware Version   : 2111112_B
  -------------------------------- ATU-C Info ---------------------------------
   Far Current Attenuation :       21 dB    Far SNR Margin       :        6  dB
   CO ITU Version[0]       : 00004244       CO ITU Version[1]    : 0000434d
   DSLAM CHIPSET VENDOR    : < BDCM >

Verbinding is stabiel met SNR van 6dB en een attenuation van 39dB op een snelheid van 11mbit down en 1mbit up.
KPN Premium aansluiting.

http://pcdb.bbned.nl/ : De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 915 meter
Niet dus :) Het is ca. 2.8 km aan de 39dB af te lezen.

Tooltje: Arno Raps: DSL Calculator

Overigens wel RX CRC errors, is daar nog wat aan te doen (behalve downgrade snelheid)?
code:
1
2
RX CRC errs 
11830

[ Voor 4% gewijzigd door Friedchicken op 21-12-2009 15:15 ]

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-01 19:58

BHQ

Friedchicken schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:01:
Overigens wel RX CRC errors, is daar nog wat aan te doen (behalve downgrade snelheid)?
code:
1
2
RX CRC errs 
11830
Ja, wie niet ;)

Da's normaal hoor. Als het er echt teveel worden merk je dat vanzelf, dan synct je lijn wat lager in. Maar de kans is groot dat dat op basis van CRC's niet snel zal gebeuren ;)

• Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Er zijn idd nog een paar gehuchten waar zelfs geen DSL2+ (schiereilanden bijvoorbeeld) te krijgen is
Ik vrees dat ik je moet corrigeren. Ikzelf woon ook dichtbij een centrale die gewoon geen ADSL2+ aanbiedt. Waar ik woon? Paar kilometer buiten Sittard in Limburg :P

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-01 23:45
Er zijn idd nog een paar gehuchten waar zelfs geen DSL2+ (schiereilanden bijvoorbeeld) te krijgen is, maar de kans is groot dat je gewoon ADSL2+ aan kan vragen.
Van de 1360 centrales zijn er slechts 500 geschikt voor ADSL2+
Wel bereiken die 500 centrales zo'n 80% van de bevolking. Maar dat betekend ook dat bijna geen enkele centrale in het buitengebied geschikt is voor ADSL2+.
Je kunt ervan uitgaat dat wanneer jouw centrale > 5000 aansluitingen heeft, dat deze geschikt is voor ADSL2+.
Kijk ook eens op adsl.hunen.net (niet helemaal actueel qua ADSL2+ beschikbaarheid, maar wel een aardige indicatie)

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Op basis van wat TS opgeeft aan lijn waardes zou de afstand aardig moeten kloppen.

Als dit wordt ingevuld in de DSL Calculator zou met ADSL2+, maximaal 16 Mbit mogelijk kunnen zijn (theoretisch). Echter door invloeden van buitenaf en condities van allerlei onderdelen kan dit uiteraard lager uitvallen. (10 mbit zou wel moeten kunnen)

VDSL2 zal met deze afstand geen verschil maken, echter is zoals al genoemd het idee bij VDSL dat de DSLAM dichterbij geplaatst zal worden. Of dit in de buiten gebieden ook gaat gebeuren is (nog) niet helemaal duidelijk, de eerste stap is in ieder geval vanuit de huidige centrales.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Pagina: 1