Linux RAID icm M4A78td-v EVO

Pagina: 1
Acties:

• MarcHeijerman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-08 21:10
Hallo,

ik loop te stoeien met een raid config.

Ik heb een ASUS M4A78td-v EVO bord, waarvan ik de raid controller heb geactiveerd met 2 schijven in raid 0.

Nu kan deze ook gewoon aangezet worden doormiddel van CTRL+F tijdens het booten, waarna ik een raid array van 2 schijven met een capaciteit van 1T.

Mijn probleem ligt bij het installeren van Debian Linux. De installatie herkend de raid array niet, en ziet alleen de 2 losse schijven. Die ik ovigerens wel appart weer kan configureren voor raid.

Helaas werkt ook de raid config tijdens de install niet. Wanneer ik een raid device (md0) aanmaak, dan wordt deze meteen als 1 partitie gezien, en kan ik deze niet meer op splitsen voor mijn normale partitionering.

Iemand hier wat meer ervaring mee ?

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:19
Wil je nou software RAID draaien (wat ik je ten sterkste aanraad) of fakeraid (van je mobo)?

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• MarcHeijerman
Nou beide wil nu dus niet lukken. De hardware raid wordt niet herkend, en tijdens de installatie kan ik dus wel een raid device aanmaken, maar niet partitioneren. Hij ziet meteen 1 grote partitie waar ik verder niks meer mee kan doen.

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 11:57
hmm, zou iig zeker niet de raid-feature van je mobo gebruiken. Krijg je op de lange duur alleen maar gezeur mee.
Maar ik begrijp dat je in debian dus wel een md0 device kunt aanmaken? Dan lijkt me dat er er onder het kopje md0 een stuk free-space staat welke je kan partitioneren?
En gebruike je de default install of de expert install?

[ Voor 0% gewijzigd door magistus op 20-12-2009 20:31 . Reden: zondagtikwerk iets beperken ]

• gertvdijk
MarcHeijerman schreef op zondag 20 december 2009 @ 20:12:
Nou beide wil nu dus niet lukken. De hardware raid wordt niet herkend, en tijdens de installatie kan ik dus wel een raid device aanmaken, maar niet partitioneren. Hij ziet meteen 1 grote partitie waar ik verder niks meer mee kan doen.
Als je software RAID wil, moet je je fakeraid functionaliteiten helemaal uitzetten op je mobo. Sata controller in AHCI modus zetten i.p.v. RAID o.i.d. Anders gaat het niet werken nee.
Als je echt je fakeraid wil gebruiken kan je beter op zoek gaan naar how-to's met dmraid.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• MarcHeijerman
Ik heb het software raid gedeelte volgens mij al aan de praat. Ik dat dus dat je 2 schijven in raid moest zetten waarna je deze kon partitioneren. Je moet dus iedere partie die je wil hebben gewoon op iedere schijf aanmaken en daarna alle losse raid devices maken.

Nu rest mij alleen nog 1 vraag. Hoe zit het met /boot. Kan deze ook op een raid partitie gezet worden, ik zie namelijk nergens een bootable flag optie in de raid partities.

• magistus
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-09 11:57
Bootable maken doe je volgens mij na het aanmaken van je filesysteem (optie bootable flag zo uit mijn hoofd) . /boot kan prima op raid (raid1 iig).

I stand corrected, dat vlaggetje heeft hier idd niet zo heel veel zin.

[ Voor 21% gewijzigd door magistus op 20-12-2009 20:55 ]

• gertvdijk
MarcHeijerman schreef op zondag 20 december 2009 @ 20:38:
Nu rest mij alleen nog 1 vraag. Hoe zit het met /boot. Kan deze ook op een raid partitie gezet worden, ik zie namelijk nergens een bootable flag optie in de raid partities.
Bootable flag heeft niks met het kunnen booten te maken afaik. Grub eerste stage staat op het MBR (buiten RAID om) en die moet door kunnen starten naar een compatibele /boot. Dat mag op RAID1, maar andere RAID vormen weet ik niet, zou je even moeten uitzoeken, maar ik kan me niet voorstellen dat de installer je niet waarschuwt eigenlijk.

• MarcHeijerman
De installer laat mij gewoon kiezen voor lilo of grub, waarna deze probeert te installeren op /dev/md0. Ik krijg alleen telkens de melding: Installation of Grub/Lilo failed. Waarom wordt niet gemeld, helaas.

Ik vraag me af of er niet een kleine boot partitie aangemaakt moet worden buiten de raid config om, waarin dan achteraf verteld moet worden waar Grub vandaan zou moeten booten.

• gertvdijk
MarcHeijerman schreef op zondag 20 december 2009 @ 20:59:
De installer laat mij gewoon kiezen voor lilo of grub, waarna deze probeert te installeren op /dev/md0. Ik krijg alleen telkens de melding: Installation of Grub/Lilo failed. Waarom wordt niet gemeld, helaas.
Je md0 heeft geen MBR!
MarcHeijerman schreef op zondag 20 december 2009 @ 20:59:
Ik vraag me af of er niet een kleine boot partitie aangemaakt moet worden buiten de raid config om, waarin dan achteraf verteld moet worden waar Grub vandaan zou moeten booten.
Nee, want met RAID wil je meestal failover hebben als een schijf uitvalt. Dus is het wellicht handiger om Grub op een kleine md0 te zetten in RAID1.

• MarcHeijerman
Nee, want met RAID wil je meestal failover hebben als een schijf uitvalt. Dus is het wellicht handiger om Grub op een kleine md0 te zetten in RAID1.
Dit is precies hetgeen wat ik nu aan het proberen was. Laat zo wel even weten of dit werkt.

• MarcHeijerman
Haleluja het werkt met 1 raid 1 partitie voor /boot.

geweldig. Ik begon me best te irriteren vanwege de schrijfsnelheid van grote bestanden.

Heerlijk :D

en bedankt...
Pagina: 1