Thuisnetwerk veranderen

Pagina: 1
Acties:

• monnick
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Momenteel is de situatie wat betreft internet in ons huis een beetje slecht. De hoofdlijn voor telefoon / internet komt binnen in onze meterkast op de begane grond (oud rijtjes huis). Daarna gaat de hoofdkabel om 1 of andere mysterieuze reden helemaal naar boven (2de verdieping), daar staan de splitter / moden / router en het basisstation van de telefoon (DECT).
Het is mij een raadsel waarom de kabel eerst naar boven gaat om vervolgens gesplit te worden e.d. Het internet wordt in huis verspreid d.m.v een draadloos netwerk. Het probleem is nu alleen dat het draadloze internet signaal op de begane grond wat laag is. Nu ben ik een complete leek op het gebied van kabels leggen en telefonie maar ik zou toch graag de splitter naar beneden brengen (begane grond of 1ste verdieping).

Ik heb even rondgespeurd in huis en kan alleen telefoon aansluitingen vinden op mijn kamer (2de verdieping waar de splitter e.d. nu staat), de meterkast en in m'n moeders werkkamer (1ste verdieping).
Het liefste heb ik denk ik het modem/router/splitter/basisstation op mijn moeders werkkamer. Deze aansluiting ligt direct boven de meterkast. Maar hoe kom ik erachter of dit een hoofdlijn is of "gewoon" een telefoonaansluiting (het kan zijn dat ik nu iets heel doms zeg :p ). Zou iemand me hierover iets meer kunnen vertellen of een webpage met wat meer info kunnen aanraden? Ik heb gegoogeld maar heb niet echt iets kunnen vinden dat opheldering gaf.

Optie twee is dat ik de splitter + modem + router in de meterkast hang (daarvoor is wel ruimte), maar ik wil niet het basis telefoonstation bij de meterkast in de buurt hebben staan. Moet het basis DECT telefoonstation altijd met een kabel aan mijn splitter hangen, of is er een andere optie (lijkt me sterk eigenlijk)?

Alvast bedankt voor een antwoord / advies :)

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01-2025
hoe wordt de telefoonlijn in de meterkast doorgelust naar boven dan?

Thanks Mate

• monnick
  • Niet online
bosgoed schreef op maandag 21 december 2009 @ 09:22:
hoe wordt de telefoonlijn in de meterkast doorgelust naar boven dan?
Wist ik het maar :( Die kabels zijn allemaal aangelegd toen ik nog een kleine uk was :p En mijn vader en moeder hebben daar de balle verstand van, dus die weten het ook niet. Is er een makkelijke manier om dat zelf uit zoeken?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Als je de telefoonkabel kan vinden die loopt naar de werkkamer van je moeder is het vrij simpel. Je moet dan gewoon zorgen dat die kabel rechtstreeks aan het ISRA punt gekoppeld wordt. Daarna kun je alles aansluiten op die aansluiting.

Probeer er wel voor te zorgen dat dit zo direct mogelijk gebeurt, hoe minder telefoonkabel tussen ISRA punt en splitter / modem hoe beter namelijk.

• bosgoed
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-01-2025
ik222 schreef op maandag 21 december 2009 @ 09:39:
Als je de telefoonkabel kan vinden die loopt naar de werkkamer van je moeder is het vrij simpel. Je moet dan gewoon zorgen dat die kabel rechtstreeks aan het ISRA punt gekoppeld wordt. Daarna kun je alles aansluiten op die aansluiting.

Probeer er wel voor te zorgen dat dit zo direct mogelijk gebeurt, hoe minder telefoonkabel tussen ISRA punt en splitter / modem hoe beter namelijk.
gezien het feit dat nu alles op de 2e etage is aangesloten lijkt me dit niet zo'n probleem...
Wat kun je zien in de meterkast dan qua telefoon? vaak komt dit via een dikke kabel binnen.

Thanks Mate

• monnick
  • Niet online
In de meterkast zie ik een dikke kabel en zo'n KPN irsa punt:

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2574/3900279164_77c53cddb8.jpg

Vanuit dat kleine kastje (zie pic) gaat er een dunnere kabel naar boven. Vanaf dan kan ik de kabel niet meer volgen omdat deze achter de muur (?) ofzo loopt.

Zal ik dan maar gewoon alles backuppen (qua modem / router instellingen) en de hele zooi (splitter/modem/router en dect basisstation) naar mijn moeders kamer op de 1ste verdieping verplaatsen en kijken of het daar gewoon werkt. Of is dat geen verstandig idee, om dat op de gok te proberen.

Wanneer ik die hele zooi aansluit op mijn moeders werkkamer, moet ik dan nog instellingen veranderen of hardware matige dingen doen of zou het precies zou werken als dat het nu doet op de 2de verdieping?

Verwijderd

Voor de rest heb je geen centrale splitter (kastje met 1 ingang en 2 uitgangen)? Vb.1 Vb.2 Vb.3

De zuiverste oplossing is: vlak bij het ISRA punt een splitter zetten, en vlak daarachter de modem. Hiertussen zo weinig mogelijk kabel, zo weinig mogelijk connecties, en niet te dicht in de buurt van elektrische geleiders -> zo weinig mogelijk stoorsignaal van buitenaf. Tot aan de modem heb je onversterkt signaal, vanaf de modem heb je netwerk.

• monnick
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 11:22:
Voor de rest heb je geen centrale splitter (kastje met 1 ingang en 2 uitgangen)? Vb.1 Vb.2 Vb.3
Ik heb denk ik wel een centrale splitter. Die staat nu helemaal op de 2de verdieping. Deze lijkt op voorbeeld 2 dat je noemt (bedankt voor het zoeken van plaatjes! :) ).
De zuiverste oplossing is: vlak bij het ISRA punt een splitter zetten, en vlak daarachter de modem. Hiertussen zo weinig mogelijk kabel, zo weinig mogelijk connecties, en niet te dicht in de buurt van elektrische geleiders -> zo weinig mogelijk stoorsignaal van buitenaf. Tot aan de modem heb je onversterkt signaal, vanaf de modem heb je netwerk.
Modem en splitter in de meterkast is dus niet zo'n goed idee. Dus alles maar van de 2de verdieping naar mijn moeders werkkamer op de 1ste verdieping verplaatsen? Als het niet werkt kan alles toch weer direct in de oude situatie herstellen en dan werkt het weer?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
monnick schreef op maandag 21 december 2009 @ 11:32:
[...]

Ik heb denk ik wel een centrale splitter. Die staat nu helemaal op de 2de verdieping. Deze lijkt op voorbeeld 2 dat je noemt (bedankt voor het zoeken van plaatjes! :) ).

[...]

Modem en splitter in de meterkast is dus niet zo'n goed idee. Dus alles maar van de 2de verdieping naar mijn moeders werkkamer op de 1ste verdieping verplaatsen? Als het niet werkt kan alles toch weer direct in de oude situatie herstellen en dan werkt het weer?
Ja dat is geen probleem, gewoon even kijken of het werkt daar en anders gewoon terugzetten en je hebt weer internet.
Pagina: 1