Ik zit al dagen met een corrupte BIOS die ik maar niet geüpdatet krijg. jumper verplaatsen, batterij, Award Flash Utility, niks heeft nog geholpen.
Het zit namelijk zo:
Ik kreeg regelmatig BSOD wat verwees naar mijn geheugen en mijn lcd poster van mijn ASUS Striker II Formula moederbord gaf vaak de code DET DRAM weer (meestal wanneer de pc uit de slaapstand moest ontwaken).
Ik besloot om mijn geheugen maar eens na te kijken en het er opnieuw in te prikken. Ook zag ik dat mijn harde schijven niet goed in mijn Cooler Master CM 690. Toen ik daar mee bezig was zag ik dat de uiteinden van mijn sata voedingskabels waren afgebroken. Dit had ik opgelost door een molex-to-sata adapter. Toen alles in orde was startte ik mijn pc weer op en kreeg bij het opstarten de volgende melding te zien:
Award BootBlocuk BIOS v1.0
Copyrgight (c) 2000e, Award Software, Inc.
BIOS ROM checksum error
Keyboard error or no keyboard present
Detecting floppy drive A media...
Drive A error...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Ik had deze melding nooit eerder gezien.
Na deze melding heb ik de CMOS gereset met het knopje op het moederbord.
Met behulp van de PMG faq een opstartdiskette gemaakt met de award flash utility en de niuwste BIOS versie van de ASUS website. Toen ik een floppy drive aan mijn pc had gehangen en mijn usb-keyboard had verwisseld met een ps/2 versie startte ik mijn pc weer op. Het programma startte automatisch op, maar 9 van de 10 keer gaat het flashen niet door maar komt er het volgende in beeld:
-------------------------------------------------------------------------------
AwardBIOS Flash Utility for ASUS v1.32
(c)Phoenix Technologies Ltd. All Rights Reserved
Flash Type -
File Name to Program: 2201 .BIN
BIOS IMage File Check Sum Error
!! You Can't update this Image File !!
Check to see if FDD & HDD error occurred
Please Download Again Your Source File
Message press Any Key to Exit !!
Wat gaat hier fout, ik heb in het AUTOEXEC.BAT het juiste BIOS bestand ingevuld.
Wanneer het wel lukt zegt het programma ook dat het flashen gelukt is en start de pc automatisch opnieuw op. Ik doe de diskette eruit en ik krijgt weer dezelfde melding in beeld waar ik deze post mee begonnen ben.
Ook heb ik de CMOS batterij er een nachtje uitgehaald...ook geen resultaat.
Nogmaals dit is volkomen nieuw voor mij en heb mijn BIOS altijd met succes via Windows geflasht. Ik snap niet hoe ik aan dit probleem kom, aangezien ik niks met mijn BIOS heb gedaan.
Ik vraag me af of ik ook met mijn ASUS DVD kan opstarten, bij andere mensen op het net met hetzelfde probleem hebben deze optie wel. Ik heb het nog geprobeerd met een Windos 98 diskette, maar dan vraagt hij toch steeds naar AWDFLASH.EXE.
Mijn systeem
Kast: Cooler Master CM 690
Moederbord: Asus Striker II Formula
Voeding: Zalman ZM600-HP 600W
CPU: Intel Core 2 Duo E8500
Koeler: Scythe Mugen
Grafische kaart: MSI GeForce 9800GTX OC 512MB
Geheugen: Corsair 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400
DVD-rom/Brander: LG
HDD: 2x Western Digital schijven, 160 & 500GB
Weet iemand hier een goede olossing voor? Google en GOT geven in mijn ogen maar halve antwoorden.
Het zit namelijk zo:
Ik kreeg regelmatig BSOD wat verwees naar mijn geheugen en mijn lcd poster van mijn ASUS Striker II Formula moederbord gaf vaak de code DET DRAM weer (meestal wanneer de pc uit de slaapstand moest ontwaken).
Ik besloot om mijn geheugen maar eens na te kijken en het er opnieuw in te prikken. Ook zag ik dat mijn harde schijven niet goed in mijn Cooler Master CM 690. Toen ik daar mee bezig was zag ik dat de uiteinden van mijn sata voedingskabels waren afgebroken. Dit had ik opgelost door een molex-to-sata adapter. Toen alles in orde was startte ik mijn pc weer op en kreeg bij het opstarten de volgende melding te zien:
Award BootBlocuk BIOS v1.0
Copyrgight (c) 2000e, Award Software, Inc.
BIOS ROM checksum error
Keyboard error or no keyboard present
Detecting floppy drive A media...
Drive A error...
INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Ik had deze melding nooit eerder gezien.
Na deze melding heb ik de CMOS gereset met het knopje op het moederbord.
Met behulp van de PMG faq een opstartdiskette gemaakt met de award flash utility en de niuwste BIOS versie van de ASUS website. Toen ik een floppy drive aan mijn pc had gehangen en mijn usb-keyboard had verwisseld met een ps/2 versie startte ik mijn pc weer op. Het programma startte automatisch op, maar 9 van de 10 keer gaat het flashen niet door maar komt er het volgende in beeld:
AwardBIOS Flash Utility for ASUS v1.32
(c)Phoenix Technologies Ltd. All Rights Reserved
Flash Type -
File Name to Program: 2201 .BIN
BIOS IMage File Check Sum Error
!! You Can't update this Image File !!
Check to see if FDD & HDD error occurred
Please Download Again Your Source File
Message press Any Key to Exit !!
Wat gaat hier fout, ik heb in het AUTOEXEC.BAT het juiste BIOS bestand ingevuld.
Wanneer het wel lukt zegt het programma ook dat het flashen gelukt is en start de pc automatisch opnieuw op. Ik doe de diskette eruit en ik krijgt weer dezelfde melding in beeld waar ik deze post mee begonnen ben.
Ook heb ik de CMOS batterij er een nachtje uitgehaald...ook geen resultaat.
Nogmaals dit is volkomen nieuw voor mij en heb mijn BIOS altijd met succes via Windows geflasht. Ik snap niet hoe ik aan dit probleem kom, aangezien ik niks met mijn BIOS heb gedaan.
Ik vraag me af of ik ook met mijn ASUS DVD kan opstarten, bij andere mensen op het net met hetzelfde probleem hebben deze optie wel. Ik heb het nog geprobeerd met een Windos 98 diskette, maar dan vraagt hij toch steeds naar AWDFLASH.EXE.
Mijn systeem
Kast: Cooler Master CM 690
Moederbord: Asus Striker II Formula
Voeding: Zalman ZM600-HP 600W
CPU: Intel Core 2 Duo E8500
Koeler: Scythe Mugen
Grafische kaart: MSI GeForce 9800GTX OC 512MB
Geheugen: Corsair 2x2GB DDR2 SDRAM PC6400
DVD-rom/Brander: LG
HDD: 2x Western Digital schijven, 160 & 500GB
Weet iemand hier een goede olossing voor? Google en GOT geven in mijn ogen maar halve antwoorden.