• Arrim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:21
Hallo,

Binnenkort ga ik weer een nieuwe pc samenstellen, hoofdzakelijk om te gamen.
Nu vraag ik me af: kan ik beter een athlon x4 kopen, of een phenom x2? Bij de Phenom lever je wel een twee cores in, maar dan heb je L3-cache. Het gaat tussen een athlon x4 630 @2.8Ghz en een phenom x2 550 @3.1Ghz, met 7 mb L3-cache.
Omdat het budget niet al te ruim is, zal ik toch een keus moeten maken.
Bij spellen moet je denken aan Crysis, GTA IV en Far Cry 2.

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Fix een Phenom II X2 en unlock hem naar X4.

• Arrim
Dat zal toch niet bij elke x2 kunnen? En als dat kan, dan zullen die twee cores toch ook kapot zijn, ze zijn niet voor niets uitgeschakelt. Of denk ik dan de verkeerde kant op? Daarnaast heb ik nog nooit een CPU overgeclockt, dus ervaren op dat gebied ben ik niet te noemen.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Aantal x2's hebben wel gewoon 4 werkende cores maar er zijn er twee van uitgeschakeld. Echter volgens mij zijn niet altijd alle 4 de cores goed, sommigen zijn ook werkelijk defect.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Natuurlijk zullen er cpu's tussenzitten die effectief kapot zijn, anders zou het betekenen dat AMD op 100% zit met hun productieproces :?
Bij mijn moederbord zou het moeten lukken maar hij loopt vast na aanpassing in BIOS dus zal wel slechte core zijn.
Persoonlijk zou ik voor Phenom x2 of x3 gaan, heb zelf een X3 720BE op 3.2Ghz die pakt alles wat ie moet doen zonder ook maar enig probleem, enige keren dat ie naar 100% gaat is als er iets vastloopt :)

• Arrim
Je kan geen x2 kopen en dan zeker weten dat het een x4 wordt, dus die kans kan ik beter niet nemen, zeker omdat ik geen ervaren overclocker ben. Nu lijkt het me erg leuk om te proberen, maar m'n ouders betalen deze computer, dus als ik iets verniel heb ik 'n probleem. btw, hoe unlock je zo'n core dan?

[ Voor 5% gewijzigd door Arrim op 20-12-2009 18:04 ]

• Graviton12
  • Laatst online: 07-02 14:41
Setting in BIOS

• Stefanovic45
  • Laatst online: 17-02 21:10
ACC inschakelen om precies te zijn ;)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-02 16:55
Daarvoor heb je wel de SB750 van AMD nodig op je moederbord, dat is de enige south bridge chip die ACC ondersteund. Vooral bij de eerste lading Phenom II X2's had je de kans volwaardige X4's te krijgen, aangezien ze een goeie voorraad wilden hebben voor de launch, maar de kans zal nu een stuk kleiner zijn dat je een goed werkend exemplaar tegen komt.

[ Voor 50% gewijzigd door MPeek op 20-12-2009 23:36 ]

Verwijderd

MPeek schreef op zondag 20 december 2009 @ 23:35:
Daarvoor heb je wel de SB750 van AMD nodig op je moederbord, dat is de enige south bridge chip die ACC ondersteund.
SB710 ook. ;)

Verwijderd

Overigens zou je natuurlijk ook de Athlon II X4 kunnen nemen en proberen de L3 cache te unlocken, al schat ik de kans kleiner in dat dat lukt.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-02 21:08

Archimond

Lopende Helpdesk

Het ligt eraan of je nieuwe populaire games speelt die voornamelijk van de grote studio's komen (ubisoft, EA, Activision) of games die al wat ouder zijn.
Nieuwe games van grote studio's maken meestal wel gebruik van meerdere cores.

Meerdere cores helpt ook als je xfire, msn of meerdere programma's en internet sites hebt aanstaan en tegelijk een spel gaat spelen.

Mijn neefje had een Phenom II X2 + Asrock moederbord (weet niet meer welk model) met SB750 southbridge gekocht in augustus en hij heeft 4 goedwerkende cores na 24 uur test met Orthos en prime95.
Hij had geluk gehad, want hij liet mij een topic zien waarbij de helft het niet lukte.
Het was niet omdat hij per se 4 cores wilde, maar als extra was het leuk.
Het heeft hem wel veel onderzoekstijd en moeite gekost om het werkend te krijgen, daarna waren we beiden nog niet zeker over de stabiliteit.

Ik zal je adviseren om de Athlon x4 630 te nemen als je tussen die 2 moet kiezen.

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-02 12:36
speel je veel gta4 kun je beter een cpu nemen met 4 cores.
dat scheelt behoorlijk wat fps ten opzichte van een dual core.

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:36
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 23:40:
Overigens zou je natuurlijk ook de Athlon II X4 kunnen nemen en proberen de L3 cache te unlocken, al schat ik de kans kleiner in dat dat lukt.
Die kans zal er niet zijn, Ze hebben de l3 eraf gehaald. Dat stond ergens in een review op t.net.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ga eens op zoek naar benchmarks van de cpu's in de voor jou relevante applicaties. Op basis daarvan kun je kijken welke cpu het beste bij je past.
Omdat het toch helemaal afhangt van welke programma's je gaat draaien ben jij de enige die kunt bepalen welke nou het meest interessant is. Daarom gaat dit topic ook op slot, we verwachten dat je op basis van reviews en benchmarks je eigen keuze kan maken.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.