Kabel TV versterker

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Op mijn tv kan ik niet alle digitale signalen ontvangen en mijn broertje heeft op zolder ook een slechte ontvangst. Nu wil ik een signaalversterker kopen, maar ik weet niet of deze goed genoeg is.

Degene die ik op het oog hebt versterkt 25dB en kost 30 euro bij de Conrad:
Wittenberg OM2R1 versterker

Is de 25dB genoeg om een goed signaal te krijgen? Het kabelnetwerk ziet er ongeveer als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: http://i50.tinypic.com/10fb6ad.jpg

Bij de rode lijn komt het signaal de woning in. Op dit aansluitpunt zit een splitter van waaruit er een kabel naar de tv in de woonkamer gaat (oranje) en een kabel naar zolder (groen). Op zolder wordt dit signaal gesplitst in een kabel naar de eerste verdieping voor mijn zusjes tv (blauw). Bij de wandcontactdoos van mijn broertje wordt het signaal voor mijn tv afgesplitst en naar beneden geleid (paars).

Er zitten nu dus 4 tv's en 3 splitsingen in de coax kabel. Wat is het beste punt om het signaal te versterken? Is dat meteen bij het aansluitpunt beneden, of boven vlak voordat deze gesplitst wordt naar mijn zusjes kamer (blauw)? De aansluitmaterialen zijn geen hirschmann kwaliteit, maar alles vervangen door goed spul is volgens mij redelijk wat werk, dan is een versterker simpeler.

Alvast bedankt voor de hulp :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zie www.kabelkeur.nl voor goede en betaalbare versterkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Nu online
Staan geen merk en types op die site. Zou die 30 euro versterker van de conrad goed genoeg zijn werk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-10 11:07
NoepZor schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:07:
Er zitten nu dus 4 tv's en 3 splitsingen in de coax kabel. Wat is het beste punt om het signaal te versterken? Is dat meteen bij het aansluitpunt beneden, of boven vlak voordat deze gesplitst wordt naar mijn zusjes kamer (blauw)? De aansluitmaterialen zijn geen hirschmann kwaliteit, maar alles vervangen door goed spul is volgens mij redelijk wat werk, dan is een versterker simpeler.

Alvast bedankt voor de hulp :)
Plaats hem zo dicht mogelijk bij de bron (dus waar hij het huis in komt.) Anders ga je ook de ruis versterken.
Heb je al je aansluitingen gecontroleerd? Is het beeld ook slecht zonder de splitter boven? Het kan zijn dat de storing ergens anders ontstaat en dan heb je nog niets aan een versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
NoepZor schreef op zondag 20 december 2009 @ 22:45:
Staan geen merk en types op die site.
Je wordt o.a. doorverwezen naar de volgende pagina waar je een compleet overzicht vindt van alle gekeurde producten en merknamen:
http://www.keurmerk.nl/Gasten/NLkabel.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:44
Om antwoord te geven op je vragen:
Is de 25dB genoeg om een goed signaal te krijgen?
Het ligt eraan hoeveel demping je hebt, op je kabels, connectors en of eventuele splitters.

Wat is het beste punt om het signaal te versterken?
Het CAI abonnee overname punt.

In jouw geval is een ster-systeem misschien niet gemakkelijk aan te leggen:
Afbeeldingslocatie: http://www.spautronic.nl/Images/stersysteem_groot.JPG

Een rijg-systeem is dan wellicht handiger:
Afbeeldingslocatie: http://www.spautronic.nl/Images/rijgsysteem_groot.JPG

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Nu online
Demping zal wel vrij hoog liggen, de gebruikte wandcontactdozen en connectoren zijn die met witte kapjes. Kabel naar zolder is volgens mij wel van aardige kwaliteit (de groene). Splitters weet ik zo niet. Naar mijn zusjes TV wordt gesplitst en de kabel naar mijn tv wordt doorgerijgd in de wandcontactdoos van mijn broertje. Kabellengte naar mijn kamer zal wel ergens rond de 20 meter liggen.

Versterker in de meterkast of boven op zolder op het punt waar de kabel aankomt leken mij de meest reeele opties, hier heb ik ook stopcontacten in de buurt en de versterker uit het zicht. Zoals ik nu lees kan ik dan het beste beneden al versterken. Is het dan aan te raden om tevens het signaal naar de woonkamer te versterken, of alleen de kabel naar boven direct na de splitter te versterken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik heb zelf mijn hele verhaal naar hirschmann gestuurd, medewerker daar heeft per aansluiting en per splitsing perfect aangegeven welke dingen ik nodig had.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic Spirit
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 05:58

Mystic Spirit

PSN: mr_mysticspirit

Ik heb gemerkt dat versterking eigenlijk niet nodig is als je gewoon goede kwaliteit kabels en spliters gebruikt. Ik zou je dan ook eerder aanraden om een paar extra euro's in kabels te investeren dan in een versterker. Ik weet niet wat voor kabels je nu gebruikt, maar je kan het beste een zware kabel hebben met een goede afscherming. Het kan namelijk ook dat je storing ergens in huis onstaat door interferentie van straling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Nu online
Maar het is natuurlijk wel zo dat nieuw aansluitmateriaal minstens evenveel kost als een versterker en ook betekent dat overal in huis die contactdozen en dergelijke vervangen moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caveman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:00

Caveman

whahoehaha

Ik zou kiezen om er 2 kabels bij te trekken, 1tje naar TVzusje en 1tje naar jou TV. Als er al een kabel ligt lijkt het me niet zo'n groot probleem om er nog 2 bij te leggen. Beneden zou ik dan voor een ster versterker kiezen met 4 aansluitingen.

De discussie over goede kabels en versterkers komt iedere keer weer terug, natuurlijk is Hirschman 1 van de beste, hijs niet voor niets de duurste... :) maar het moet wel in je budget passen. De wat dikkere kabels van de gamma zijn ook goed hoor, tja en bij de bouwmarkt/electronicashop hebben ze ook wel goede sterverstekers. Maar het blijft een beetje een gokje, wil je op zeker gaan dan kies je Hirschman en een paar honderd euro.

Caveman heeft bouwmarkt spullen met 6 tv's erop en werkt prima.

I don't need to "Get a Life." I'm a Gamer. I 've lots of Lives !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
NoepZor schreef op maandag 21 december 2009 @ 10:56:
Maar het is natuurlijk wel zo dat nieuw aansluitmateriaal minstens evenveel kost als een versterker en ook betekent dat overal in huis die contactdozen en dergelijke vervangen moeten worden.
Nog meer dan bij de ontvangst van analoge TV geldt bij digitale TV dat de kwaliteit van het signaal 100% in orde moet zijn. Zo niet, dan heb je al snel allerlei verstoringen in beeld en geluid. Beknibbelen op goede COAX materialen is daarom niet verstandig. Interferentie door signalen van buitenaf is ook een veel voorkomend probleem bij COAX materialen die niet goed zijn afgeschermd. Loop gewoon stap voor stap de hele COAX huisinstallatie na en begin met het vervangen van de goedkope onderdelen door betere en gekeurde onderdelen. Controleer bijvoorbeeld eerst of de bekabeling van goede kwaliteit is en zo niet, dan vervangen. Vervang vervolgens overal in huis al die bouwmarkt COAX stekers met witte kapjes door goed afgeschermde metalen exemplaren. Als het signaal dan nog niet in orde is op alle aansluitingen dan kan je eens gaan kijken hoe het zit met de splitters, ook die moeten goed afgeschermd zijn en niet te veel dempen. Daarna kan je kijken naar de aansluitpunten die je in de kamers gebruikt en als het dan uiteindelijk nog niet lukt dan kan je altijd nog een goede versterker gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:24
Anders eerst een gamma versterker probere, en als die zijn werk niet doet breng je deze terug en koop je een hirschmann.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArChie
  • Niet online
[b][message=33139957,noline]De discussie over goede kabels en versterkers komt iedere keer weer terug, natuurlijk is Hirschman 1 van de beste, hijs niet voor niets de duurste... :) maar het moet wel in je budget passen. De wat dikkere kabels van de gamma zijn ook goed hoor, tja en bij de bouwmarkt/electronicashop hebben ze ook wel goede sterverstekers. Maar het blijft een beetje een gokje, wil je op zeker gaan dan kies je Hirschman en een paar honderd euro.
Ik heb zelf ook een Hirschmann versterker, maar de Technetix versterkers zijn iets goedkoper en worden door Ziggo zelf ook geleverd bij de Cisco Interactieve TV ontvanger. En vraag me niet waarom, maar de Technetix versterkers staan wel op de kabelkeur lijst en de Hirschmann versterkers niet. Even zoeken op het Internet en er moet gerust een webshop te vinden zijn waar deze Technetix versterker voor een gunstig prijsje is te vinden. Maar begin eerst met het controleren van de kwaliteit van de overige componenten van de COAX installatie. Als die namelijk ook niet goed zijn dan heb je kans dat een versterker de problemen dan ook niet gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Nu online
Het is een beetje lastig om op mijn kamer te komen zonder via de zolder te gaan, er liggen geen loze pijpen. Het doel is dan ook de bestaande installatie te behouden en deze te verbeteren zodat er wel een acceptabel signaal op staat en ik alle digitale zenders kan kijken. Het was met mijn oude tv zo dat bijv. Ned1 er wel goed uitzag maar veronica niet. De RTL zenders bungelden daar een beetje tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alfisti
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:16

Alfisti

So macht Reisen Spaß

ArChie schreef op maandag 21 december 2009 @ 11:24:
[...]
En vraag me niet waarom, maar de Technetix versterkers staan wel op de kabelkeur lijst en de Hirschmann versterkers niet
Hirschmann heeft nog geen retourband in zijn versterkers.
Maar begin eerst met het controleren van de kwaliteit van de overige componenten van de COAX installatie. Als die namelijk ook niet goed zijn dan heb je kans dat een versterker de problemen dan ook niet gaat oplossen.
+1 :)
Pagina: 1