[Workaround] Digitaal EN analoge audio in Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Het is vast wel een aantal keer terug gekomen op het forum. Of de workaround al eens gepost is, ik weet het niet. Feit is dat wij sinds kort ook een mediacenter hebben neergeplempt in de huiskamer, maar met het grote probleem dat we niet tegelijk audio over HDMI EN analoog kunnen krijgen. Met google kwam ik weinig oplossingen tegen, toch heb ik er één weten te vinden. Hopelijk kan ik meer mensen met deze workaround helpen en tegelijkertijd dit wat hoger in de google zoekresultaten werpen :P

Workaround

Allereerst, de kwaliteit op het digitale kanaal zal minder zijn. Voor mij niet zo erg aangezien de versterker enkel analoog slikt en de speakers van de TV toch niet zoveel voorstellen. De workaround zal vast ook voor Vista werken.

1. Open je configuratiescherm en ga naar je audiosettings (zoek op "audio").
2. Stel de "Luidsprekers" in als standaardapparaat in tabblad Afspelen
3. Ga naar tabblad opnemen
4. Rechtermuisknop en zorg dat er een vinkje voor "Uitgeschakelde apparaten weergeven" staat.
5. Stel "Stereo Mix" in als standaard apparaat
6. Wijzig de eigenschappen van "Stereo Mix" en ga naar tabblad "Luisteren"
7. Vinkje zetten voor "Naar dit apparaat luisteren"
8. Selecteer je digitale uitvoer in het dropdown-menu bij "Afspelen via dit apparaat"

Getest met:
- Realtek HD Audio
- ATI Radeon HD3200 + HDMI (780G chipset)

Bronnen:
http://www.windows7taskforce.com/view/1068
http://thegreenbutton.com/forums/p/42459/183405.aspx#183405

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dymse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-10-2023
dit is super handig ! nu zat ik nog kabels te wisselen als ik enkel met mijn speakers wou luisteren die ook aan mijn tv hingen !

Enorm hard bedankt, het werkt :)

edit: kan dat zijn dat de kwaliteit als je via de speakers van je tv luistert deze merkbaar achteruit gaat ? Ik zie net dat de stereo mix maar 16 bit ondersteunt terwijl de audio via analoog 24 bit ondersteunt. nu is dit geen drama ofzo want meestal luister ik toch via mijn speakers maar ik zou graag toch de reden weten

analog geluid wordt verzonden via realtek chipje
digitaal is via hdmi met geluid via 730i chipset ( dus onboard gma, is nvidia 9400)

[ Voor 58% gewijzigd door Dymse op 20-12-2009 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-09 07:07
Via brakke TV-speakers op het hdmi kanaal zul je geen verlies merken inderdaad. Hooguit wat zachter volume. Ik verwacht echter wel dat je verlies hebt als je mooi digitaal 5.1 geluid overpompt op deze manier naar een goede versterker. Wellicht komt er slechts 2.0 uit... Op mijn Z-5450 setje op mn kamer wordt het geheel behoorlijk vervormd wanneer ik het volume van de stereo mix opschroef.

Het idee achter de workaround is het volgende namelijk. De Stereo Mix is eigenlijk bedoeld om geluid van bv een mp3 speler op je speakers te horen. Enkel heb je nu geen input op je line-in, dus pakt hij je analoge kanaal. Digitaal geeft dan ook ruis en werkt ook niet op de ingang. In Windows 7 en Vista kun je par applicatie wel een uitvoer toewijzen (of beter gezegd, dat zou moeten kunnen...). En nu wil het dus dat je de stereo mix zijn uitgang op je digitale kanaal kan zetten.

Bedenk wel dat dit een omslachtige manier is. Je krijgt dan ook niet dat je digitale kanaal gelijk is. Nee, dat is namelijk een opname van het analoge signaal. Je stuurt dus analoog uit, waarvan het signaal naar je versterker EN Stereo Mix gaat. Stereo Mix neemt dit op en stuurt het weer uit over hdmi of s/pdif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dymse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-10-2023
Ik gebruik je workaround nu al een aantal dagen en het doet wat het moet doen. Van verminderde kwaliteit hoor ik niet echt iets meer ( dus misschien zat het tussen mijn hoofd) . Meestal luister ik toch via mijn speakers ( dus analoog ,geen geluid over hdmi)

Nu zit ik teminste niet elkes keer kabels te wisselen als ik via mijn htpc via enkel mijn speakers wil luisteren (vroeger gaf ik het geluid door via mijn audio out ma dan moest mijn tv telkens aanstaan wnr ik muziek wou luisteren via de htpc dus das niet echt mileuvriendelijk en goed voor de tv zelf :)

Nogmaals bedankt !