Ubuntu Desktop ziet geen s-ata schijf tijdens install

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-09 08:18
Hallo,

Ik heb Ubuntu Desktop 9.10 gedownload van de officiele Ubuntu site.
Deze wilde ik installeren op een SuperMicro "server" met een SuperMicro X7SLM moederbord met een Intel chipset en een Western Digital 160 GB sata hdd. Tijdens de installatie kom ik bij stap 4/7 en dan worden er geen schijven gevonden. Als ik dan op Forward klik komt de melding: "No root file system is defined"

Wanneer ik Ubunu live start en ik probeer het via deze weg te installeren, geeft hij dezelfde fout. Wanneer ik echter de Disk Utility en/of GParted opstart zie ik gewoon netjes de schijf staan.

Ik heb de volgende stappen geprobeerd zonder succes:
- Bios update
- Bios to default settings

Ik heb een usb stick in het moederbord geplaatst die FAT geformateerd is, en deze wordt wel gevonden.
Tevens andere distri's geprobeerd waaronder, CentOS 5.2 deze kan ook gewoon installeren, ook Ubuntu server kan ik gewoon installeren.

Ook nadat ik CentOS of Ubuntu server geïnstalleerd heb en de schijf dus ingedeeld is in EXT 4 file system kan ik Ubuntu Desktop niet installeren.

Ik heb op internet ook al gezocht maar kan geen specifieke problemen ontdekken met dit mobo en Ubuntu.

Normaal heb ik nooit geen problemen met drivers in *nux, tis vaker dat Windows moeilijk doet.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 08:34
Staat de primary partitie op 'active'? Volgens mij is dat een voorwaarde om de disc als bootschijf te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
Molybdenum schreef op zondag 20 december 2009 @ 15:50:
Staat de primary partitie op 'active'? Volgens mij is dat een voorwaarde om de disc als bootschijf te gebruiken.
Zover ik kan zien wel. Er staat nu CentOS 5.2 op en de schijf heeft een boot partitie staat als primary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het lijkt erop dat de sata driver die je nodig hebt niet geladen wordt. Check je dmesg eventjes of je geen hints kan vinden. Hmm, vreemd je hebt een ich7 controller die eigenlijk zowieso moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
Is de schijf waar je op wil installeren gemount in de Live-omgeving? Die moet namelijk wel unmounted zijn, anders vindt de partitioner hem niet! Ben ik ook al eens tegenaan gelopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Nog even vergeten te vragen.
Ik kan bij "integrated peripherals" in het bios uit een aantal opties kiezen hoe sata apparaten aangestuurt moeten worden. Waar kan ik het beste uit kiezen?
Uit me hoofd zijn de opties als volgt:
AMD Sata controller:
Native IDE
AHCI
Raid

Gigabyte Sata controller:
IDE
Sata

"(Native) IDE" is de veilige/compatible/legacy modus. SATA is nieuw, maar niet altijd even compatible. Als het bij jouw dus een driverprobleem is, kun je beter (Native) IDE kiezen.

AHCI of Enhanced Mode, is het beste(snelste), indien het niet werkt dan, native ide(of sata to ide) of veilige/compatible/legacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
Hmm ik denk dat ik de driver kan uitsluiten, ik heb er nu een WD Raptor 36gb aan hangen en die pakt hij wel.

Wat mij verteld dat me andere schijf defect is, maar ken er wel andere os'en op installeren :s.

Ga nog ff kijken als ik hem terug hang wat er gebeurt.

Erg vreemd dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winux
jan99999 schreef op zondag 20 december 2009 @ 16:08:
Nog even vergeten te vragen.
Ik kan bij "integrated peripherals" in het bios uit een aantal opties kiezen hoe sata apparaten aangestuurt moeten worden. Waar kan ik het beste uit kiezen?
Uit me hoofd zijn de opties als volgt:
AMD Sata controller:
Native IDE
AHCI
Raid

Gigabyte Sata controller:
IDE
Sata

"(Native) IDE" is de veilige/compatible/legacy modus. SATA is nieuw, maar niet altijd even compatible. Als het bij jouw dus een driverprobleem is, kun je beter (Native) IDE kiezen.

AHCI of Enhanced Mode, is het beste(snelste), indien het niet werkt dan, native ide(of sata to ide) of veilige/compatible/legacy.
Deze instellingen kan ik niet terug vinden. Vindt het ook een "karig" bios wat dat betreft. Maar ik ga wel verder met de 36gb schijf want er komt toch niet veel op te staan. Maar vindt nog steeds raar dat de schijf bij alle andere distri's het wel doet. Ik zal hem nog weleens aan een stress test leggen.

Bedankt voor alle support iedereen!
Pagina: 1