Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Sinds een paar weken heb ik een Intel D945GCLF2D mini itx bordje in een Jetway JC-200-B case. Omdat bleek dat de Jetway niet de juiste voedingsaansluitingen heeft voor het Intel bordje, heb ik een paar verloopstekkers gekocht om e.e.a. aan te sluiten (SATA --> molex, molex --> P4). De Jetway heeft daarnaast een 2x10 --> 2x10 voedingskabel.

De initiele setup is als volgt:
- 2x10 voedingskabel aangesloten
- intel fan aangesloten
- P4 aangesloten middels verloopstekkers
- on/off knop aangesloten
- nog GEEN (DDR2) geheugen geinstalleerd
- externe monitor aangesloten op on-board VGA aansluiting

Bij het aansluiten van de 60W voeding begint het groene lampje naast de intel 2x12 voedingsaansluiting te branden (volgens de D945GCLF2D documentatie kan het bordje namelijk ook met 2x10 worden gevoed).

Als ik het systeem nu aanzet, spint de fan op het moederbord heel even op (+- 1 sec) en stopt er dan mee. De monitor geeft heel even via een ledje een teken dat er spanning (signaal?) op de VGA poort komt maar dat is ook meteen weer weg.

Erbij prikken van DDR2 geheugen geeft exact dezelfde symptomen, evenals het aansluiten van de case-fans. Aansluiten van SATA harddrive middels SATA power cable splitter geeft ook geen enkele verandering.

Als ik de power led aansluit, begint er geen lichtje te branden op de case. Het brandt ook niet eventjes als ik het systeem aanzet.

M.a.w.: hebben jullie een idee wat er aan de hand kan zijn? Alle hulp is welkom...

Zie onderstaand plaatje voor een impressie.

--
greetz,
Bas

Afbeeldingslocatie: http://www.basarts.nl/tweakers/PC207973_small.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:26
Die s-ata voedingskabel lijkt maar twee kabels te voeren (rood en zwart), wat er op duid dat er alleen +5V geleverd kan worden (speciaal voor 2.5" schijfjes misschien?). Een normale s-ata kabel of molex heeft minimaal +12V (geel) en +5V (rood) welke nodig zijn voor een 3.5" harddisk. Vermoed dus dat de P4 aansluiting helemaal geen spanning krijgt.

[ Voor 67% gewijzigd door Nielson op 20-12-2009 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Nielson,

Scherp! Dat had ik nog niet gezien. In dat geval zou het zo kunnen zijn dat de P4 aansluiting geen 12V krijgt en dus niets doet, nietwaar?

Hoe zou ik in dat geval een "reguliere" s-ata voedingskabel op de Jetway voeding aan kunnen sluiten?

Bedankt!

--
greetz,
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-07 10:56
Het lijkt ook wel alsof er bij de 20 polige stekker die op je mobo zit ook nog een vier polige stekker mist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Volgens de productdocumentatie zou dat geen probleem moeten zijn; zie ook bladzijde 34 van [4MB pdf] http://downloadmirror.int...roductGuide02_English.pdf

--
greetz,
Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Denk dat de makkelijkste optie is om zelf te gaan knutselen en de P4 aansluiting rechtstreeks af te tappen vanaf de binnnenkomende 12V kabel (geel/zwart onderin beeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Een 60W voeding is niet genoeg om een P4 + mobo + disks + fans + ram te voeden ...

PS: Wat voor 'n P4 CPU is het precies ?

[ Voor 28% gewijzigd door SKiLLa op 20-12-2009 17:15 . Reden: de PS ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
't Is een Atom 330 (dual core), geen P4. Houdt misschien nog niet over, weet niet wat ts voor hd's ed wil gaan gebruiken, maar met de bijgeleverde s-ata kabels kun je alleen een 2.5" hd en een slimline dvd gebruiken, dus erg veel zal er niet bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In eerste instantie 1x 2.5" sata hdd, later ev. een extra. Komt geen dvd / pci uitbreiding / 3.5" hdd bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Oh, een Atom 330 (TDP 8W) + 2.5" HDD ( < 5W) + DDR2 RAM ( < 5W per bankje) + fans (zo te zien op de pic < 15W) zou moeten lukken. Als je de HDD en extra fans niet aansluit, dan heb je een zeer ruime marge.

Heb je het al eens buiten de case geprobeerd (kortsluiting) ? CMOS gecleared ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SKiLLa schreef op zondag 20 december 2009 @ 19:03:
Heb je het al eens buiten de case geprobeerd (kortsluiting) ? CMOS gecleared ?
Kortsluiting en CMOS clear nog niet geprobeerd. Ik ga eerst eens aan de slag met het aftappen van de 12V voeding.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als de P4 stekker niet is aangesloten, krijg je exact dit soort symptomen. Dat is dus 90% zeker de oorzaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-07 20:30
Uit de handleiding:
"Failure to use an appropriate power supply and/or not connecting the 12 V (2 x 2)
power connector to the Desktop Board may result in damage to the board or the
system may not function properly."

Dus probeer eerst eens om een goede 12V aansluiting te maken, anders gaat het echt niet werken!

Die sata connector heeft geen 12V omdat dat niet nodig is voor een 2,5" sata hdd, vandaar dat het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, je neemt een 5V-only connector, koppelt die aan een 12V+5V Molex en vind het dan vreemd dat als je daar een 12V Molex -> P4 op zet dat er geen 12V uit komt :z

Ik zou gewoon aanraden om te testen met een losse ATX voeding, en als dat werkt (hoogstwaarschijnlijk wel) alsnog die 12V vanaf de ingebouwde PSU regelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een rechtstreekse 12V tap middels een kroonsteentje heeft het probleem opgelost. Bordje draait.

--
greetz,
Bas
Pagina: 1