[Throughput] 'WAN to LAN' en 'LAN to LAN'

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-09 08:54
Router : Draytek Vigor 2200E

Ik heb gezocht naar beide throughputs op Internet. Het enige wat ik kan vinden is een 'NAT throughput' van 12 Mbit/s voor een iets ander model : http://www.draytek.nl/pages/producten/?product=V2200Eplus

Kan iemand mij de volgende gegevens verstrekken met betrekking tot deze router :
  • WAN to LAN throughput : 6,5 Mbit/s (Dulse)
  • LAN to LAN throughput : 100 Mbit/s (KennieNL)
Ik gebruik de router momenteel als switch naar PC en mediastreamer. Op mijn PC haal ik snelheden van 2 MByte/s (16 Mbit/s). Dus meer dan de gevonden 12 Mbit/s.

Modem en router in één : Linksys AG241 (model voor Duitsland met extensie : DE) Annex B / ISDN
  • WAN to LAN throughput : nog niet bekend
  • LAN to LAN throughput : 100 Mbit/s (KennieNL)

[ Voor 255% gewijzigd door One_Gandalf op 27-12-2009 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Draytek Vigor 2200E heeft een doorvoersnelheid op de WAN-poort van ca. 6,5 Mbps. De Vigor 2200E-Plus heeft een doorvoersnelheid op de WAN-poort van ca. 11 Mbps. Beide modellen zijn vrij gedateerd, maar wel super stabiel.

De nieuwste Draytek Vigot 2130(n) heeft een doorvoersnelheid op de WAN-poort van 800 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 14:05:
De Draytek Vigor 2200E heeft een doorvoersnelheid op de WAN-poort van ca. 6,5 Mbps. De Vigor 2200E-Plus heeft een doorvoersnelheid op de WAN-poort van ca. 11 Mbps. Beide modellen zijn vrij gedateerd, maar wel super stabiel.

De nieuwste Draytek Vigot 2130(n) heeft een doorvoersnelheid op de WAN-poort van 800 Mbps.
Ik gebruik de de Draytek alleen als switch en niet als router. Ik ben voor deze switch voornamelijk benieuwd naar de LAN to LAN throughput van mijn router naar mijn PC. Hetzelfde geldt voor de Linksys. Ik wil weten of ik deze wat oudere apparaten nog kan inzetten als switch als ik zou kiezen voor glasvezel met 50 Mbit/s of zelfs 100 Mbit/s.

[ Voor 13% gewijzigd door One_Gandalf op 23-12-2009 19:10 ]

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:48
LAN to LAN kost niet zoveel processing kracht.
Aangezien je hem nu al als switch hebt kun je het toch gewoon testen door een bestand te kopieren ?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KennieNL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-09 14:52
LAN naar LAN is gewoon op layer2 (switching) niveau, totaal niet spanned voor het apparaat... hij zou gewoon volle 100Mbit moeten kunnen switchen (komt wel nog wat overhead etc bij kijken).

Heb je ook beide netwerk kabels in de LAN poortjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Jim423 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 19:08:
LAN to LAN kost niet zoveel processing kracht.
Aangezien je hem nu al als switch hebt kun je het toch gewoon testen door een bestand te kopieren ?
Momenteel lijkt de volledige WAN bandbreedte via de switch binnen te komen op de PC namelijk ongeveer 2 MByte/s. Dus in de huidige situatie voldoet de switch.

De reden van mijn vraag is dat ik overweeg om over te stappen naar glasvezel en daarom wil weten of de switch een beperkende factor kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
KennieNL schreef op vrijdag 25 december 2009 @ 10:53:
LAN naar LAN is gewoon op layer2 (switching) niveau, totaal niet spanned voor het apparaat... hij zou gewoon volle 100Mbit moeten kunnen switchen (komt wel nog wat overhead etc bij kijken).

Heb je ook beide netwerk kabels in de LAN poortjes?
Dat klinkt goed. Ik had al wel zo'n gevoel dat het 'switch-niveau' mogelijk een grotere bandbreedte toestaat dan het 'router-niveau'. De drie netwerkkabels ( router naar PC en mediastreamer ) zitten in de LAN-poorten gemarkeerd als P1, P2 en P3. Er zijn ook twee poorten gemarkeerd als WAN en Uplink waarin geen kabels zitten.

Ik heb het nagezocht. De switch-functie werkt in 'OSI layer 2', de 'Data Link Layer', die is geïmplementeerd in de hardware. De router-functie werkt in 'OSI layer 3', de 'Network Layer', die naast de hardware van 'OSI layer 2' ook gebruik maakt van software in 'OSI layer 3' en daardoor trager zal zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door One_Gandalf op 27-12-2009 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Ik moet een nieuwe post maken omdat ik niet meer dan 1.024 bytes per post kan opslaan.

In de FAQ van het forum 'Netwerken' onder het kopje 'Wat is een goede switch' staat nog een interessante uitleg over de backplane van een switch, die idealiter alle poorten op maximale snelheid (in mijn geval 100 Mbit/s) bedient. Hiervan uitgaande zal 100 Mbit/s vermoedelijk geen probleem vormen omdat ik één van de vier LAN-poorten ongebruikt laat waardoor de capaciteit van deze poort vrij komt voor de andere poorten.

CONCLUSIE
Ik kan beide gedateerde apparaten vermoedelijk gebruiken om een netwerk-snelheid van 100Mbit/s te switchen.

[ Voor 23% gewijzigd door One_Gandalf op 27-12-2009 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

One_Gandalf schreef op zondag 27 december 2009 @ 11:53:
Ik moet een nieuwe post maken omdat ik niet meer dan 1.024 bytes per post kan opslaan.

In de FAQ van het forum 'Netwerken' onder het kopje 'Wat is een goede switch' staat nog een interessante uitleg over de backplane van een switch, die idealiter alle poorten op maximale snelheid (in mijn geval 100 Mbit/s) bedient. Hiervan uitgaande zal 100 Mbit/s vermoedelijk geen probleem vormen omdat ik één van de vier LAN-poorten ongebruikt laat waardoor de capaciteit van deze poort vrij komt voor de andere poorten.
Zo werkt het niet echt, als die ene poort niet gebruikt wordt zul je daar niets van merken. Als je hem gebruikt overigens ook niet, switchen kost zoals gezegd niet zoveel kracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Exorcist schreef op zondag 27 december 2009 @ 12:14:
Zo werkt het niet echt, als die ene poort niet gebruikt wordt zul je daar niets van merken. Als je hem gebruikt overigens ook niet, switchen kost zoals gezegd niet zoveel kracht.
Ik was er vanuit gegaan dat de capaciteit van de backplane gedeeld wordt door de LAN-poorten. Uit jouw reactie begrijp ik dat elke LAN-poort een gescheiden maximale capaciteit heeft?

Ik denk dan aan de volgende concepten :
  1. Elke LAN-poort heeft een eigen 'hardware-chip' met een bepaalde maximum-capaciteit
  2. De vier LAN-poorten delen een of meer 'hardware-chips' met een bepaalde maximum-capaciteit
De volgende tekst uit de FAQ : "Een 24-poorts switch wil je dus met minimaal een 4.8Gbit/s backplane hebben, dan kan elke poort de volle snelheid genieten.", doet vermoeden dat de backplane wordt gedeeld door alle poorten van de switch.

[ Voor 15% gewijzigd door One_Gandalf op 27-12-2009 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

One_Gandalf schreef op zondag 27 december 2009 @ 12:19:
[...]

Ik was er vanuit gegaan dat de capaciteit van de backplane gedeeld wordt door de LAN-poorten. Uit jouw reactie begrijp ik dat elke LAN-poort een gescheiden maximale capaciteit heeft?

Ik denk dan aan de volgende concepten :
  1. Elke LAN-poort heeft een eigen 'hardware-chip' met een bepaalde maximum-capaciteit
  2. De vier LAN-poorten delen een of meer 'hardware-chips' met een bepaalde maximum-capaciteit
De volgende tekst uit de FAQ : "Een 24-poorts switch wil je dus met minimaal een 4.8Gbit/s backplane hebben, dan kan elke poort de volle snelheid genieten.", doet vermoeden dat de backplane wordt gedeeld door alle poorten van de switch.
Op zich heb je gelijk hoor, maar ik baseer mijn mening meer op het feit dat ik nog nooit een switch ben tegengekomen die niet op alle poorten vol zijn specificaties kon waarmaken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
Exorcist schreef op zondag 27 december 2009 @ 22:32:
Op zich heb je gelijk hoor, maar ik baseer mijn mening meer op het feit dat ik nog nooit een switch ben tegengekomen die niet op alle poorten vol zijn specificaties kon waarmaken :)
Het doet me altijd veel genoegen als ik gelijk heb/krijg. ;)

Blijft het feit dat ik niets kan vinden over de snelheid van de backplane van mijn twee gedateerde routers. Laat staan de wijze waarop de capaciteit wordt verdeeld. Vermoedelijk is dit omdat de poorten zoals jij uit ervaring hebt geleerd praktisch altijd de maximale snelheid van de poort kunnen switchen. Dit blijkt ook uit de reactie van KennieNL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• One_Gandalf
.

[ Voor 255% gewijzigd door One_Gandalf op 02-01-2010 15:10 ]

Pagina: 1