• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-02 11:21
Het is waarschijnlijk een videokaart probleem maar het kan ook aan de mobo of voeding liggen daarom post ik het hier.

Een vriend van me heeft laatst een upgrade setje aangeschaft waarbij hij mijn videokaart zou overnemen. (G92 8800GTS)

Met deze kaart erin start de pc niet op en geeft hij alleen zwart beeld en draait de videokaart koeler voluit.
Toen hebben we een andere videokaart geprobeerd en die deed het wel, het systeem start gewoon op.
Vervolgens een buzzer aangesloten op het moederbord (was ik eerst vergeten aan te sluiten) en naar de piepjes geluisterd.

Met de 8800GTS er in geeft hij de volgende piep code: 1 lang 2 kort
dat betekent:

http://www.google.com/sea...a=lr%3D&aq=0&oq=bios+beep

1 long, 2 short Indicates a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information

of

1 Long 2 Short Video Card Error - Either re-seat or replace video card.

aangezien ik wel zeker weet dat de videokaart er goed in zit, moet het wel iets anders zijn.
Vervolgens heb ik de videokaart weer geprobeerd in mijn eigen pc en daar start het systeem gewoon mee op met beeld. Dus de videokaart is niet dood.

Nu las ik dat het misschien ook aan de mobo kan liggen maar aangezien de andere videokaart het wel deed lijkt me dit niet het geval.

Het verschil is alleen dat de 8800GTS met een 6-pin power connector word gevoed en die andere videokaart geen externe voeding nodig heeft. Daarbij is is weer het verschil dat de 6 pin voeding bij mijn pc van de voeding zelf is. En die bij de andere pc (waar hij het niet deed) via een verloop stukje gaat, van molex naar 6pin

De verschillen in mijn 6 pin en dat verloopstukje is dat bij mij alle 6 pins zijn aangesloten aan de draadje en dat verlooptsukje maar 5 aangesloten zijn die verlopen naar 2 molex stekkertjes.

Ik heb zelf een 550W Coolermaster voeding, en de andere pc een cheap x merk 600W voeding.

Zou het dan toch de voeding kunnen zijn ? Ik vraag hier dus advies aangezien ik geen andere voeding heb liggen zo maar ik zit nog even rond te kijken waar ik er 1 vandaan kan halen. Mijne er uit halen is teveel werk omdat ik mijn kabels netjes heb weggewerkt heb en met ty wraps heb vastgemaakt.

Ik denk dus zelf dat het de voeding is en mijn vraag is of iemand hier dat kan bevestigen of nog een idee kan hebben wat het probleem kan zijn.

Alvast bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probeer het sowieso eens met een goede voeding. Als zo'n crappy voeding geen stabiele 12V lijn kan leveren kan dat ervoor zorgen dat je systeem niet boot. Daarbij is het NOOIT verstandig op je voeding te bezuinigen, het is het belangrijkste onderdeel van je pc. Het zou niet de eerste keer zijn dat je hardware sloopt door een rotte voeding.

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:08

Archimond

Lopende Helpdesk

Wat je ook kunt doen is de 2 kasten dicht naast elkaar zetten.
Alleen de 20 of 24 pins, 4pins stekker van je moederbord en de 6pins videokaart bij zijn pc aansluiten.(hoeveel pins zijn jullie stekkers?)

Hoe ziet de voeding van hem eruit en welke merk staat op zijn cheap 600 watt voeding?
Welke onderdelen zitten nog meer in zijn systeem?
Als we dat weten, kunnen we goed inschatten of het echt om de voeding gaat of misschien dat het moederbord alleen een bios update nodig heeft.

Ik denk dat je vriend een betere voeding nodig heeft of zuiniger/minder snelle videokaart.

Neem GEEN: Sweex, Trust

Voeding die wel goed is: pricewatch: Corsair CX400W
goedkope oplossing: pricewatch: LC-Power LC6550 - Black V2.0

• Crp
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-02 11:21
Als ik het wist dan had ik je het al verteld. Er staat geen merk op .. alleen wat specificaties. De voeding is goud kleurig. En hij heeft al een nieuwe voeding besteld want daar was hij toch al aan toe.

Ik weet niet de precieze specificaties. Maar ik weet dat het gaat om een MSI 770-C45 in combinatie met een Phenom II x955 en 4GB DDR3 geheugen. Alleen is deze gedeeltelijk al in elkaar gezet door Azerty (moederbord,cpu, en geheugen) dus ik weet niet of zijn bios al een update heeft gekregen.

[ Voor 3% gewijzigd door Crp op 21-12-2009 08:35 ]

• Bulldock
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18-02 13:50
Ik had het probleem ooit ook eens. In dat geval was de oplossing: kaart eruit halen, pc opstarten zonder kaart en daarna weer afsluiten. kaart er weer in doen en proberen of 't gaat. Misschien is er in het pci-e slot een contactje niet meer helemaal goed.

De voeding moet qua power volgens mij ruim voldoende zijn. Zeker met opstarten verbruikt zo'n kaart heel weinig. Het verloopstukje kan het natuurlijk wel zijn. Ik meen me trouwens te herinneren dat het wordt aangeraden om de molex van twee verschillende kabelstrengen te gebruiken. Kijk het verloopstukje iig goed na, die contactjes zijn ook niet altijd goed. Het idee van Archimond om de 6pins van je eigen pc te gebruiken lijkt me een goede test. Je kunt ook proberen op te starten zonder de extra power (6p power connector dus niet aansluiten), dat ging bij m'n vorige nvidea videokaart zonder problemen met opstarten (alleen windows gaf een melding).

Welke andere videokaart heb je trouwens geprobeerd?

Oh ja, geloof het of niet, soms helpt het om echt alles dat je niet nodig hebt uit te zetten en af te koppelen. Zelfs op usb gebied (te vreemd voor woorden, maar met m'n msi bord heb ik wat rare dingen meegemaakt, zo kon ik met 'n nieuwe cpu niet booten zolang m'n usb toetsenbord nog was aangesloten. )