• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Dump

[ Voor 99% gewijzigd door HollowGamer op 01-08-2012 13:30 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Tja, niet echt een oplossing. Maar koop een simpel thuisservertje ipv een server die in een serverruimte hoort ( waardoor niemand de fans hoort )

Btw, weet je echt zeker dat de fans continu op 100% draaien ( dat hoort niet ) of vermoed je het alleen maar, want de fans in een DL380 zijn gewoon luidruchtig

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Bij dergelijke systemen is het geluidsvolume helemaal niet relevant, aangezien dergelijke servers toch in apparte ruimtes worden geplaatst. De fan's zijn voor 1 ding gemaakt en dat is koeling, geluid is niet van toepassing en dus ook practice geen rekening mee gehouden. Je zult de fan's moeten vervangen wil je het geheel stiller krijgen, maar dit zal niet makkelijk zijn aangezien de vervangende fan's wel hetzelfde koel resultaat moeten leveren.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• HollowGamer
  • Niet online
Dump

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Wel eens in een datacenter geweest ?
Je wordt daar oostindisch doof van, alle Fans van alle -tig servers staan op 100% te draaien.
Ik zou het gewoon zo laten.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50

lier

MikroTik nerd

Het zou de reageerders beter staan als ze een openingspost goed lezen !

Ik ben bekend met een heleboel verschillende servers (maar niet de g4 specifiek), maar ik dacht dat ventilatoren inderdaad vanzelf minder hard moeten gaan draaien.

Misschien kan je nog eens naar de SmartStart cd kijken of je hiermee een beter resultaat kan bereiken...

offtopic:
Coole server, tof dat je hem gekregen hebt !

Eerst het probleem, dan de oplossing

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

lier schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:50:
Maar ook de rest van de posts van de TS, zoals de laatste vraag of een collocatie daar tevreden mee zullen zijn.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:50

lier

MikroTik nerd

GoT schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:52:
Maar ook de rest van de posts van de TS, zoals de laatste vraag of een collocatie daar tevreden mee zullen zijn.
Hahaha...wie de schoen past...

@8 graden...wat voor koeling zit er in deze server ?

;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• HollowGamer
  • Niet online
Dump

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Denk eerder dat er een sensortje verkeerd wordt uitgelezen, 8 graden lijkt me wat onwaarschijnlijk tenzij je hem buiten onder een afdak hebt gezet. Een critical temperatuur van 31 graden is gewoon te laag.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

lier schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:50:

Ik ben bekend met een heleboel verschillende servers (maar niet de g4 specifiek), maar ik dacht dat ventilatoren inderdaad vanzelf minder hard moeten gaan draaien.

Misschien kan je nog eens naar de SmartStart cd kijken of je hiermee een beter resultaat kan bereiken...

offtopic:
Coole server, tof dat je hem gekregen hebt !
Ik kom regelmatig in een datacenter met G3 en G4 servers, ik kan je verzekeren dat dat deze servers alles behalve stil zijn ook wanneer alles op low staat. Het blijven herrieschoppers, maar 8C voor een CPU lijkt mij niet helemaal te kloppen, dit lijkt mij eerder een sensor fout.

Hoe bepaalt de TS eigenlijk dat de FAN's op 100% draaien?

[ Voor 3% gewijzigd door _Dune_ op 20-12-2009 12:19 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:15
Ik denk dat er in de aansturing van de fan's iets verkeerd gaat.

Die 8 graden klopt sowieso niet, dus de communicatie tussen de server en het OS gaat niet helemaal leker.

Weet je trouwens wel dat die servers aardig wat stroom trekken? Kan zo rond de 350W zitten als hij gewoon normaal draait. Ik weet niet of je daar nou zo blij mee moet zijn als hij thuis staat.

[ Voor 36% gewijzigd door ThinkPad op 20-12-2009 12:28 ]

• HollowGamer
  • Niet online
Dump

[ Voor 99% gewijzigd door HollowGamer op 01-08-2012 13:31 ]

Verwijderd

Probeer wat Fan-Mate's, kun je kopen bij de betere computerzaak

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:54

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 12:57:
Probeer wat Fan-Mate's, kun je kopen bij de betere computerzaak
Volgens mij gaat dat niet passen met normale connectors gezien ik ook wel een keer een DL 380 G4 van dichtbij gezien heb, dat is iig op het 2u model een batterij fans die niet met draadjes zit maar met een soort dock's.

Signature

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Als de server uiteindelijk toch naar een colo gaat zou ik helemaal niet omkijken naar de herrie.
Wij hebben ook een paar HP's en Dells bij de colo hangen (kussen bijna het tweakers rack :P )

Laat ze lekker blazen zolang het systeem stabiel draait daar gaat het uiteindelijk om. En een colo die klaagt over teveel fan herrie? Nog nooit van gehoord.

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
In een G4 zitten 6 pins connectoren voor de fans die je erin kunt drukken.

Heb zelf een ML370 G3 deze maakt ook gigantische herrie. Als windows 2003 server is opgestart gaat alles wel langzamer draaien (dit is pas na installie van smart start onderdelen).

Probeer eventueel een andere versie van smart start om de packages te installeren dit zou eventueel wel kunnen helpen.

• HollowGamer
  • Niet online
Dump

[ Voor 95% gewijzigd door HollowGamer op 01-08-2012 13:31 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
HollowGamer schreef op zondag 20 december 2009 @ 12:55:
Verder zijn er twee voedingskabels aangesloten, is dit altijd nodig of is het meer een backup systeem?
Niet 100% nodig, maar je kan een zooi waarschuwingen krijgen over dat er 1 PSU uitligt. Redundantie is er meestal niet voor de lol en om even uit te zetten als het je niet uitkomt...
Dat de fans 100% draaien, is inderdaad niet correct gemeten van mijn kant; maar dit is gewoon weg harder dan stofzuigen. (Ik heb dus -nog niet gemeten met een programma)
Tja, als dat ding toch naar een data-center gaat zou ik er gewoon lekker vanaf blijven. In het data center controleren ze niet echt op decibels en nu kan je het alleen maar slopen.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 31-01 02:29

BHQ

bobsqaud schreef op zondag 20 december 2009 @ 13:05:
Heb zelf een ML370 G3 deze maakt ook gigantische herrie. Als windows 2003 server is opgestart gaat alles wel langzamer draaien (dit is pas na installie van smart start onderdelen).
Yup, dat is ook mijn ervaring met die ML's (al weet ik niet precies het model meer). Wellicht dat de Linux-Startsmart die instructies niet richting de fans (kan) gooien.

• bobsquad
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 20 december 2009 @ 13:25:
Ik ga zo maar eens proberen Windows Server 2008 erop te installeren.

@bobsqaud: Weet je toevallig welke temperatuur bij jou wordt weergeven?
Volgens mij worden de 2 xeon's zo'n 55 tot 67 graden. Zal straks voor de zekerheid nog even kijken moet toch nog aan het werk op de server.

Je kunt er wel vanuit gaan dat of de verkeerde package is geïnstalleerd of dat de sensors hun werk niet goed doen.

• didi79
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-01 20:11
Er is een wezenlijk verschil tussen ML370 en DL380.
De ML370 is een tower server (kan omgebouwd worden tot rack server, met speciale kit). Die is dus voornamelijk bedoeld in een omgeving zonder rack, zoals een klein kantoor. Daar speelt lawaai wel en rol en daarom is die server er ook op voorzien.
DL380 is een pure rack server, bedoeld voor datacenter gebruik. Geluid speelt geen rol en dus werd er geen aandacht aan besteed.

• megaman144
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01-2025

megaman144

waarom ik weet het niet

Bij de g4 kun je het in de bios (f9) hoe en wat de fan's moeten doen.
Somminge kun je met een jumper staan dan in de deksel.

Zitten alle fan er wel in?

amd64 3000+ 939 9800@pro 19"tft G7muisie

Verwijderd

Ik heb meerdere generaties HP DL360 pizzadozen en de herrie die je beschrijft hoort gewoon zo. Overigens de meeste pizzadozen maken veel db's. Maar dat is nogal logisch he, aangezien het een server is.

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 03:18

Quindor

Switching the universe....

DL380G4's of ML's of wat dan ook doen prima aan energy saving en dynamische fan throtteling, laat niemand je vertellen dat het niet zo is.

Als je server start zal deze eventjes een takke herrie maken (fan test) maar dit moet vrij snel alweer naar beneden zakken. Zelf nooit linux erop gebruikt maar het gebruiken van de juiste drivers is hier zeker van invloed.

Wellicht eens windows via de smartstart cd installeren en kijken of hij dan nog dezelfde herrie maakt? Ook in de bios kijken of hij op dynamic energy saving en dat soort zaken ingesteld staan.

Het verschil tussen een ML en een DL is vooral de grootte van de fan. Grotere fans met dezelfde luch verplaatsing is automatisch stiller. Beide beschikken verder over dezelfde technieken.

Stil gaan ze nooit worden, en in vergelijking met een normaal desktop systeem zullen ze altijd luidruchtig zijn, maar als de idle vol staan te loeien is er gewoon iets mis. :)

Wel is het zo dat in de G5 serie het is verbeterd en dat de G6 nog een stuk stiller weer is! Dit doen ze met 32! temperatuur sensoren welke via een aparte chip op het moederbord gergeld worden.

Gebruik in een server never nooit iets anders dat de orginele fan's en sluit ZEKER geen fan-mates of wat dan ook aan. Dan snap je niet wat je in handen hebt (no offence)

Meerdere voedingen in dit soort servers is ten alle tijden voor redundantie, nooit voor de power.
1 voeding = 1 voeding. 2 voedingen = 1 nodig, 2de voor als de eerste uitvalt. 4 voeding = 2 mogen er uitvallen.

[ Voor 34% gewijzigd door Quindor op 20-12-2009 16:33 ]

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• HollowGamer
  • Niet online
Dump

• bobsquad
  • Niet online
Let er wel even op dat je na de installatie 1x moet inloggen voordat je alles hebt geinstalleerd ondertussen als hij het juiste deel heeft geinstalleerd hij vanzelf langzamer gaat draaien.

Zoals ook eerder aangegeven verwacht geen wonderen. nog even terugkomend over de temperatuur bij mij is hij nu 57/58 graden met alleen een webserver en DC/File Server functie met daar aangesloten 11 computers momenteel.

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:47

DJ

HollowGamer schreef op zondag 20 december 2009 @ 22:22:
Het is mij nog niet gelukt om Windows Server erop te installeren.

@megaman144: Waar staat dat dan onder? Ik heb overal gezocht maar kan niet echt iets vinden, misschien zie ik over het hoofd? -Alle (originele) fans zitten erin.

@Quindor: Bedankt voor je uitleg. Het klinkt inderdaad allemaal vrij logisch. Ubuntu start de drivers wel, maar er gebeurd verder niks met de fans.

Morgen Windows Server 2003 (Geen x32 meer voor 2008) proberen en dan eens opnieuw proberen.
Ik heb veel met die HP machines gewerkt en ik kan je vertellen dat vanaf de G5 de machines stiller geworden zijn. Dat gezegd hebbende kun je een DL380G4 wel degelijk stiller krijgen. Je kunt zoals hierboven al aangegeven is in het BIOS instellingen aanpassen. Wat echter nog veel belangrijker is zijn de drivers. In Windows is het een kwestie van de SmartStart CD toepassen en je bent klaar. Onder Linux heb ik vaker meegemaakt dat het niet werkte en de fan's dus op 100% gingen draaien.

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HollowGamer schreef op zondag 20 december 2009 @ 22:22:
Morgen Windows Server 2003 (Geen x32 meer voor 2008) proberen en dan eens opnieuw proberen.
Geen x86 voor Windows 2008 R2, Windows 2008 is gewoon in x86 te krijgen hoor.

• DJ

DJ

PolarBear schreef op maandag 21 december 2009 @ 09:35:
[...]

Geen x86 voor Windows 2008 R2, Windows 2008 is gewoon in x86 te krijgen hoor.
En meestal zijn die G4 processors ook 64bit en werkt het dan toch. Check ze eens met CPUID.

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 03:18

Quindor

Switching the universe....

DJ schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 09:25:
[...]

En meestal zijn die G4 processors ook 64bit en werkt het dan toch. Check ze eens met CPUID.
Ja, er zijn G4's te krijgen met x64 supported CPU's. Kun je lijsten op controleren. VT daar in tegen zit er niet in, dus verwacht niet VMware te kunnen draaien met 64 bit guest support, etc.

Windows 2008 x64 zou moeten werken in het geval van de juiste proc/cpu.

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

• DJ

DJ

Dat bedoelde ik ook ;)

• bobsquad
  • Niet online
beta990 Windows Server 2003 al geinstalleerd?

Zo ja werkt het? Is misschien wel handig de oplossing te posten als mensen dit topic toevallig vinden die met hetzelfde probleem zitten.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hoe warm is de ruimte waar de server staat? Als dit meer dan 8'C is dan wordt er dus iets verkeerd uitgelezen (luchtkoeling kan 'nooit' onder kamertemperatuur koelen) en is dat wellicht de oorzaak dat de server besluit alles op 100% te laten draaien.

En wellicht overbodig: de kast is goed afgesloten? Want als deze open staat (of de sensor denkt dat), dan gaan ook alle fans op 100%.

• HollowGamer
  • Niet online
Dump

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Firmware van het systeem al eens geupdate?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• HollowGamer
  • Niet online
Ja, alles; array's, BIOS, firmware's..

Ik heb geen idee meer, .. sensor kaduk?

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24

Duinkonijn

Huh?

HP bellen met deze errors? garantie zal je niet krijgen maar misschien hebben ze een oplossing

0900 117 0000

[ Voor 8% gewijzigd door Duinkonijn op 27-12-2009 17:44 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:03

PcDealer

HP ftw \o/

Wat nu als je Ubuntu onder VMware ESXi installeert?

Download drivers and software:
http://h20000.www2.hp.com...&taskId=135&swEnvOID=4025

Hier zie ik dat een Health Agent onder VMware de fans controleert.

Dan nog hier op het IT Resource Center forum een hele rits topics over fans en de DL380 G4

LinkedIn WoT Cash Converter

• HollowGamer
  • Niet online
Dump

[ Voor 105% gewijzigd door HollowGamer op 01-08-2012 13:31 ]

Pagina: 1