Intel DX48BT2 met OCZ 1600mhz probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goeden morgen,

Ik weet niet of ik hier goed zit, anders hoor ik dat vanzelf wel.

Ik heb een probleem met het geheugen snelheid, deze zou op 1600 mhz moeten draaien alleen dat krijg ik niet voor elkaar.

gegevens pc.

Intel Extreme DX48BT2 moederbord (1600mhz fsb support)
E8400 processor
PC3 12800 Platinum OCZ3P16004GK geheugen 7-7-7-@ 1.9V 2X 2GB

Nu draait het geheugen volgens CPU-z op 690 Mhz, mn processor op 2070 Mhz en de bus snelheid op 1380 Mhz.
Ik snap wel dat dat wat laag is omdat ik mn pc nu niet belast maar ik haal geen 1600 mhz uit mijn geheugen vandaan.
Ik kan in mijn bios wel de snelheid van mijn geheugen op 1600 mhz zetten alleen dan start mijn pc 1 keer op, valt uit en start daarna op met de melding dat de bios in zijn standaard settings is opgestart.
Ik heb ook geprobeerd wat er op het geheugen staat de settings op 7-7-7 @ 1,9 V te zetten (terwijl er in de bios staat dat hij op 1,6 volt zou moeten draaien) werkt ook niet.

Settings momenteel volgens cpu-z.

Dram Freq. 690 Mhz
FSB.Dram 1:2
cas 7.0
ras to cas 7
ras 7
cycle time 24 clocks
row refresh cycle time 60 clocks
commant rate 1T

Het geheugen is nieuw (2e setje al, 1e was niet goed en voor garantie terug gekregen)
Heb ook een memtest gedaan, geen problemen.

Het moederbord ondersteund 1600 mhz fsb geheugen, nu is mijn processor een E8400 en die zou moeten draaien op 1333, zou dat elkaar in de weg kunnen zitten ?

Vast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is ook niet echt 1600mhz memory.
Bijvoorbeeld: DDR400 is gewoon DDR geclockt op 133 mhz. NIET 400 MHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor uw reactie,

Ik heb toch nog even gekeken op ggle, dit vind ik als ik zoek:
PC3 12800 Platinum OCZ3P16004GK geheugen, At 1600MHz, the OCZ PC3-12800 Platinum and is rated to run CL7-7-7

DDR3 12880 geklokt op 1600 mhz ? ik had het daarom ook gekocht, ik krijg het alleen niet goed ingesteld in mijn bios terwijl het moederbord het wel ondersteund.

Beterschap trouwens !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 12:36:
Bedankt voor uw reactie,

Ik heb toch nog even gekeken op ggle, dit vind ik als ik zoek:
PC3 12800 Platinum OCZ3P16004GK geheugen, At 1600MHz, the OCZ PC3-12800 Platinum and is rated to run CL7-7-7

DDR3 12880 geklokt op 1600 mhz ? ik had het daarom ook gekocht, ik krijg het alleen niet goed ingesteld in mijn bios terwijl het moederbord het wel ondersteund.

Beterschap trouwens !
Ik weet niet of jij je FSB heb verhoogd zo ja kan het zijn dat de CPU te weinig volt krijgt. Waardoor hij er gelijk uit klapt.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou eerst eens proberen op 1333 of je dan ook vol 3Ghz kan halen met je E8400, want dat moet ie lopen.
Zet ook even speedstep uit.

Waarom heb je dan trouwens voor een DX48BT2 gekozen als je toch al het idee had om te gaan oc'en ?

Edit: nog iets:

http://www.intel.com/supp.../dx48bt2/sb/CS-028495.htm
If you are using DDR3 1600 MHz DIMMs, it is recommended that you only populate two of the four DIMM slots, specifically one slot in each channel. It is recommended that you populate slot 1 of each channel (black connectors).

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2009 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb idd ook geprobeerd mijn fsb te verhogen, ik weet alleen niet tot hoe ver ik kon gaan, hij staat nu op 1380 mhz ipv 1333 mhz, dat is niet zo hoog maar ben wat aan het proberen geweest.
De processor zou tussen de 1,25 en 1,3 volt het beste draaien, hij staat nu op 1,287 volt (standaard)

Het geheugen draait nu (wat in de bios staat) System mem 1066 Mhz
System mem speed overide 1380 Mhz

Wat ik nog wel zie is dat op de geheugen bankjes 1,9 volt staat, alleen staat hij in de bios op 1,66 volt (volgens de bios moet dit zo zijn)

Ik heb dit setje voor 130 euro over gekocht, zo compleet, alleen bleek het geheugen niet goed te zijn, maar die heb ik netjes via OCZ vervangen gekregen.
Verder heb ik niet echt op het type moederbord gelet en wat er voor merk geheugen op zat, zag alleen DDR3 en E8400 klinkt misschien wat raar want het is wel mn hobby.

Owja, processor draaid nu op 3,1 gig System bus 1333 Mhz
System bus frequentie overide 1380 Mhz

Dat laatste met de zwarte connectors ben ik nog nergens tegen gekomen met lezen, ze zitten nu in de blauwe.. ik gaat ze meteen even over zetten in de zwarte en probeer het nog eens.

Bedankt zover voor de reacties !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zo, de geheugen bankjes zitten nu in de zwarte connectors.
Heb in de bios alles op default gezet.
Nu draaid mijn cpu op 1333 mhz fsb @ 3.0 Gig.

In de bios mn geheugen ook op default gezet, dan staat er 1033 Mhz 1,4 volt, na hem op manual gezet te hebben en hem op 1333 mhz gezet te hebben met 1,7 volt. dan doet hij het wel zonder tegen te sputteren.

Als ik naar de 1600 Mhz en 1,9 volt ga, dan start mn pc op, valt meteen weer uit, dat doet deze 2 keer en start dan op met de melding dat hij het met deze settings niet wil doen :(

Speedstep :? ga ik even kijken waar of dat staat, was ik nog niet tegen gekomen.

Bedankt zover :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het niet gaat met 1600 Mhz, Intel borden zijn niet echt gemaakt voor extreme overclocking, dan had je een Asus Striker II Extreme / Gigabyte EP45 / MSI X48C moeten kiezen bijvoorbeeld.
Tested memory geeft ook niet echt aan in de lijst dat het bord met 1600 kan omgaan, meeste is getest op 1066/1333.

Heb je trouwens de laatste BIOS erin gelfashed ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nope, heb nog geen bios geflashed, ik heb dat nog nooit geprobeerd, bios is nu een jaar oud, ik zou niet precies weten hoe of dat gaat en ben toch wat bang dat het fout gaat.

Waarschijnlijk wat ik van Buzzfuzz begrijp is dat het misschien niet eens gaat lukken.
Ik kan natuurlijk ook proberen een ander bordje te kopen en deze weer netjes te verkopen of het gewoon zo houden op de 1333 mhz waar het geheugen nu op draait, tot nu toe stabiel.

Ik zie trouwens net met sisoft dat bij de chipset staat dat mn frontsite bus snelheid op 4X345 mhz (is 1380 Mhz) staat, maximum is 4X400 Mhz (is dus 1600 Mhz)

Bij de memory bus speed staat 2X 690 Mhz (1380 Mhz)
Maximum Memory Speed 2X 800 Mhz (1600 Mhz)

Ik zou dus toch ergens in de bios mn chipset hoger moeten kunnen zetten.

Wat ik heb gedaan om mn geheugen wat hoger te krijgen is in de settings de 7-7-7-14 op 7-7-7-24 te zetten (ook ergens gelezen, schoot me vandaag te binnen)

Mocht het niet lukken, misschien laat ik het wel zo, 1380 mhz of 1600, denk niet dat daar zoveel van te merken is, of ik zoek een ander moederbord.
Heb trouwens ook nog 2x1 gig 1333 mhz kingston geheugen voor dit bordje, misschien leuk om zo te verkopen.

tot zo ver bedankt voor alle info !
Leuk dat er toch mensen zijn die andere willen helpen als die er niet uit komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nog iets, er staan van 2 moederborden (Gigabyte EP45 / MSI X48C) wel wat 2e hands moederborden te koop, van de laatste Striker II Extreme alleen de formula versie.

Welk bord zouden jullie me anders aan raden mocht ik toch beslissen om dit moederbord wat ik nu heb te verkopen ?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een Intel flash upgrade gaat 99,9% van de tijd goed en gaat het fout dan kan je een recovery doen, jou bord ondersteund dat.

Zou dus eerst eens flashen voordat je naar een ander moederbord gaat kijken.
Als het daarna nog niet lukt moet je kijken wat je voor je bord krijgt en je budget, maar zou proberen een nieuwe Asus Striker II Extreme te scoren.
AI NOS zou je E8400 en het geheugen tunen naar wat het aankan en desnoods kan je het zelf doen maar bij dit bord moet je wel weten wat je doet anders kan het wel eens vervelend aflopen met de E8400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de snelheid die in je bios staat meot je X2 doen he,
dus heb je bijvoorbeeld geheugen van 1333Mhz dan staat in je bios 666Mhz
ik denk dat dit bij jouw ook is, en anders heb ik niks gezegd;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik toch even achter een bios update aan, het is te proberen toch. :)
Mocht het niet lukken kan ik altijd mn mobo verkopen en een leuk ander bordje op zoeken, zal wel even kijken wat de mijne op brengt voor de gein 2e hands, dan kan ik altijd nog even kijken wat ik bij moet leggen voor een
Asus Striker II Extreme.

"bijvoorbeeld geheugen van 1333Mhz dan staat in je bios 666Mhz"
Er staat bij mij alleen 1333 en 1600 mzh (en wat lager)
Bus 333 en 400 (en wat lager) als ik deze dus op 1600 zet dan klapt de pc er gewoon uit.

Gisteravond een bsod scherm, heb nu alles weer wat lager gezet, hij was toch niet zo stabiel dus.

Ik laat wel even weten hoe of wat, ik ga eerst voor een bios update.

Bedankt weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02 23:09
Als OCZ nou voorschrijft, 1.9v @ 1600mhz. Waarom luister je dan naar je bios ? stel je geheugen gewoon eens in op 1.9v.. Ze gaan er niet dood aan hoor..

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteravond de bios geupdate, stelt idd niet veel voor.
Heb nu meteen weer in de bios gekeken naar de default setting, die op de juiste settings gezet wat er op het geheugen staan, ook de 1,9 volt.
Pc start weer niet op, heeft jammer genoeg niet geholpen, pc word als ik wat hoger ga dan wat hij op default staat erg instabiel en blijft vaak hangen of een blauw scherm.

Zit nu te denken om idd of het zo te laten, of een andere moederbord te kopen.

Of.. mobo en processor netjes (los) te verkopen en dan meteen over te stappen op een i5 of i7 :+ maar dan weet ik ook niet wat ik voor mobo beter kan kopen.

Bedankt allemaal voor de info tot zo ver !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 20:13:
Zit nu te denken om idd of het zo te laten, of een andere moederbord te kopen.
Kun je niet beter gewoon normaal stabiel geheugen kopen ipv die ocz rommel? Als het trouwens op 1333 wel stabiel is zou ik 't daar gewoon op laten staan, 't verschil zul je echt niet merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 20:13:
Of.. mobo en processor netjes (los) te verkopen en dan meteen over te stappen op een i5 of i7 :+ maar dan weet ik ook niet wat ik voor mobo beter kan kopen.
Hmm, ik heb net ook alles besteld, maar het is de vraag of ik begin Januari alles heb, dus wees er op bedacht dat je wel even zonder zit.
Levertijden zullen best wel wat lang zijn en high end videokaarten is helemaal een drama, wacht zelf op de nieuwe Nvidia kaart, wou gaan voor 5970, maar dat werd me afgeraden en GTX295 is al niet meer te krijgen.
Ga het voorlopig doen met een GTS250.

Als je systeem veder stabiel is bij 1333 mhz op de bus en je kan er alles mee doen wat je wilt, zou ik het lekker zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een foutje gemaakt, dacht dat hij op de default settings op 1333 mhz zou draaien, hij draait dus op 1066 mhz, daar doet hij het wel goed op.
Een game kaart heb ik al Radeon 4870 1 gig, die hou ik wel.
Verder kan ik het geheugen ook mee nemen naar het volgende mobo, ik weet niet waarom Nielson zij dat het OCZ rommel was ?
Heb ook even gekeken naar een i5.

Heb ook gekeken naar de 2 mobo's die eerder voorbij kwamen (Gigabyte EP45 / MSI X48C)
De een kan geen ddr3 aan, de andere kan wel ddr 3 aan alleen staat er dat er max ddr3 1,5 volt in kan, mijn geheugen zou op 1,9 volt moeten draaien.
die Striker II Extreme is alleen nieuw, 221 euro voor een mobo, tja, een i5 kost 155 en dan een leuk bordje erbij van 120, zit je aan de 275, is wel wat meer maar heb je ook wat leukers.

kwam trouwens hier ook een topic tegen waarin beschreven stond dat de Striker ll Extreme zeer kieskeurig is met geheugen, dat daar maar een kleine selectie een geheugen op past.

Ik denk er nog wel wat nachtjes over na, zodra ik wat meer weet laat ik het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 01:28:
Verder kan ik het geheugen ook mee nemen naar het volgende mobo, ik weet niet waarom Nielson zij dat het OCZ rommel was ?
Dat zei ik omdat OCZ geheugen wel vaker moeilijk stabiel te krijgen is, en omdat dit specifieke geheugen maar liefst 1.9V nodig heeft i.p.v. de standaard 1.5V voor DDR3 om op maximale snelheid te draaien. Het lijkt of je het mainboard de schuld geeft, maar als je gewoon geheugen koopt wat op de QVL staat zou het stabiel moeten draaien. En omdat je aan het kijken bent naar een i5, in de beginperiode van de i7 was er sprake van dat geheugenspanningen hoger dan 1.65V de i7 cpu konden beschadigen, hoewel dit later weer werd tegengesproken door Intel. Mogelijk was dat echt alleen bij de eerste mainboarden en is het inmiddels al lang niet meer van toepassing, maar misschien toch iets om rekening mee te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door Nielson op 23-12-2009 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie, ik dacht dat OCZ wel een goed merk was, ik kon dit setje voor niet teveel over nemen en heb het zonder uit te zoeken of het wel goed bij elkaar paste overgenomen.

Ik zit nu op mijn moederbord type op de link die buzzfuzz eerder had geplaatst te zoeken wat voor geheugen er goed op draait, vreemd genoeg kom ik geen 1600 mhz tegen tussen al het geheugen :?

Ik wil wel een gokje wagen om ander geheugen te proberen, maar dan op 1333 mhz, dacht dat ik nog 2x1 gig kingston had liggen maar het is Corsair CM3X1024-1333C9DHX (wel 1333 mhz alleen 2 gig totaal)
deze is wel 1,5 volt, staat alleen weer niet in het rijtje die buzzfuzz eerder had gevonden.

We gaan gewoon weer verder proberen :)

Nog bedankt voor de tip dat het OCZ geheugen op 1,9 v wat problemen zou kunnen veroorzaken met een i5 !
Of het nu echt zo is weet ik niet maar ik neem het zeker mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 00:40
Ik heb al een hele tijd een systeem draaien met een DX48BT2 en Corsair TWIN3X4096-1600C7DHXIN. Heb van het zelfde type geheugen oorspronkelijk 4 x 2GB geprobeerd, 4x 1GB, 2x 2GB. Ik heb nooit iets stabiel kunnen krijgen op 1600Mhz. Intel zet groot op doos dat ze Intel eXtreme Memory Profiles ondersteunen, en het geheugen dat ik heb zou dit ook moeten ondersteunen, samen met de Intel QX9770 die een FSB heeft van 1600Mhz zou dit een ideale combi moeten zijn. Maar het is in mijn persoonlijke ervaring een en al kut.
OCZ en Corsair zijn beide topmerken in mijn ervaring. Support werkt vanuit beide partijen top. Maar beide fora staan ook vol met klagende mensen met hetzelfde moederbord.

Het is dat ik de Asus Striker II Extreme nog steeds aan de dure kant vind. Maar ik ga dat Intel bord zeker nog eens kapot gooien als die Asus Striker II Extreme goedkoper wordt. Zo veel frustraties...

(hoewel ik wel in de gaten ga houden of jij nog iets werkend krijgt)

[ Voor 3% gewijzigd door Johny58 op 23-12-2009 20:13 ]

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even het Corsair geheugen erin gezet, zit nu 2X1 Gig in ipv 2X2 gig.
Oke, ipv een 6,9 van mn windows score heb ik nu een 5,6 voor het geheugen maar alles draaid nu wel op 1333 mhz, tot nu toe zonder problemen en alles op de default settings.

Is het Asus Striker ll Extreme bordje zoveel beter dan ? vind zelf 210 euro (wat ik even snel voorbij zag komen op een site) ook wel aan de hoge kant, misschien moet ik mezelf er maar bij neer leggen dat ik geen 1600 mhz stabiel kan laten werken met dit mobo, wat ook uit de reactie van Johny58 wel blijkt.

Ik laat wel even weten hoe of het draait op de 1333 mhz en ga ondertussen weer verder op zoek of er nog iemand toevallig op een anders wel een zelfde mobo stabiel heeft kunnen krijgen.

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 31-08 00:40
Ik draai al enkele maanden 2x 2GB op 1600Mhz met het XMP profile actief. Windows score is daarbij 7,4 voor het RAM geheugen. Hoewel ik hier eigenlijk nooit eerder naar gekeken heb.

Stabiliteit issue komt bij mij enkel naar boven als ik grote bestanden ga un-RAR-ren. Normaal zou ik dan denken dat het aan het geheugen ligt maar, na dagen lang Memtest te hebben gedraaid, heb ik nooit een fout kunnen vinden.

Ik durf ook niet te zeggen dat het Asus bordje alles oplost, maar ik heb met het Intel bord wel heel veel issues icm geheugen gehad.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

Verwijderd

Johny58 schreef op donderdag 24 december 2009 @ 10:00:
Ik draai al enkele maanden 2x 2GB op 1600Mhz met het XMP profile actief. Windows score is daarbij 7,4 voor het RAM geheugen. Hoewel ik hier eigenlijk nooit eerder naar gekeken heb.

Stabiliteit issue komt bij mij enkel naar boven als ik grote bestanden ga un-RAR-ren. Normaal zou ik dan denken dat het aan het geheugen ligt maar, na dagen lang Memtest te hebben gedraaid, heb ik nooit een fout kunnen vinden.

Ik durf ook niet te zeggen dat het Asus bordje alles oplost, maar ik heb met het Intel bord wel heel veel issues icm geheugen gehad.
Daarom zei ik ook al dat Intel moederborden beter draaien als ze gewoon nomaal geheugen erin hebben wat ook draait binnen de specificaties van het bord.
Ook proberen zoveel mogelijk QVL van geheugen van de fabrikant aan te houden.

Ontopic:
Desondanks vraag ik me af waarom je de OC nodig hebt, je processor is snel zat voor de meeste games, als je daar een goeie high end video kaart aan koppelt dan moet je voorlopig nog genoeg kunnen spelen.

• Nielson
Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 20:28:
Ik heb net even het Corsair geheugen erin gezet, zit nu 2X1 Gig in ipv 2X2 gig.
Oke, ipv een 6,9 van mn windows score heb ik nu een 5,6 voor het geheugen maar alles draaid nu wel op 1333 mhz, tot nu toe zonder problemen en alles op de default settings.

Is het Asus Striker ll Extreme bordje zoveel beter dan ? vind zelf 210 euro (wat ik even snel voorbij zag komen op een site) ook wel aan de hoge kant, misschien moet ik mezelf er maar bij neer leggen dat ik geen 1600 mhz stabiel kan laten werken met dit mobo, wat ook uit de reactie van Johny58 wel blijkt.

Ik laat wel even weten hoe of het draait op de 1333 mhz en ga ondertussen weer verder op zoek of er nog iemand toevallig op een anders wel een zelfde mobo stabiel heeft kunnen krijgen.
Snap niet helemaal waarom je je zo focust op het op 1600 laten draaien van je geheugen, verschil tussen 1333 en 1600 is in de praktijk amper merkbaar. Daar komt bij dat je cpu fsb nu 2070 is, dus als je gewoon je geheugen in dual channel draait heb je aan 1066 al genoeg om die bus te vullen. Zou mij persoonlijk iig niet de meerprijs van een nieuw bord waard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben ik weer, beetje erg druk gehad tussen kerst, oud en nieuw en de dagen erna, zit nu ziek thuis en kan weer even terug op de site.

Ik heb het andere geheugen wat ik hier heb liggen erin gehad :Corsair XMS3-1333
Nu stond alles wel netjes op 1333 mhz te draaien alleen het volgende probleem, mijn windows sloot om de meest vreemde tijdstippen spontaan gewoon af en starte dan opnieuw op, geen blauwe schermen, geen foutmeldingen, geen virus of andere rommel, ook mn instellingen na gekeken, helemaal niets (nog geen memm test gedaan)

Heb ook ergens gelezen dat je met een ander moederbord die 1600 mhz geheugen zou ondersteunen je de processor ook op 1600 mhz zou moeten zetten anders ging dat niet werken, ik heb dus mijn andere OCZ geheugen er weer ingezet en geprobeerd mijn cpu op 1600 mhz te laten draaien, dat gaat prima, nu word alleen mijn geheugen snelheid weer 1800 mhz en daar kan deze niet tegen en mn pc kapt er weer mee.

Ik heb nu alles maar op default laten staan.
Mijn cpu draaid op 1333 mhz
Mijn geheugen Dram frequency 668 mhz
FSB : Dram 1:2 (volgens cpu-z)

Dat ik me focus op dat mijn geheugen niet op 1600 zou draaien vroeg ik me alleen af waarom dat niet lukt terwijl het wel zo zou moeten kunnen, het hoeft niet maar daarom mijn vraag.

Ik laat het hier wel bij en ga even door sparen voor een i5 of i7, dan ga ik me daar wel even op de hoogte van houden wat je beter wel of niet kunt kopen voor merken en snelheden.

Iedereen bedankt voor zijn reactie's !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc010173
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-07 13:27
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 09:34:
Ik heb een probleem met het geheugen snelheid, deze zou op 1600 mhz moeten draaien alleen dat krijg ik niet voor elkaar.
Heb zelf een E8200 processor i.c.m. het DX48BT2 moederbord en 2x2GB OCZ3P18002G geheugen.

Hier draait dit geheugen op 1600MhZ.

Probeer dit eens in de Bios :

Processor overrides :
CPU voltage override 1,3625V (kan de processor volgens specs hebben)
FSB voltage override 1,325V
MCH/ICH voltage override 1,325V

Memory overrides :
Reference Frequency 400Mhz
Memory Frequency 1333Mhz (geen 1600!!!!)
tCl 8
tRCD 8
tRP 8
TRASmin 27
Voltage 1,9V (ja ja hij gebruikt 1,5V maar volgens specs moet er 1,9V naartoe)
timings automatic

Dan zou cpu-z aan moeten geven onder memory :
DRAM frequency 800 Mhz
FSB:DRAM 1:2

800Mhz * 2 = 1600Mhz

Laat even weten of het gelukt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb het geprobeerd, helaas zonder succes, geheugen wou niet op 1600 mhz draaien, mn pc starte op, viel weer uit en kwam in de bios weer op met de melding dat de instellingen niet goed waren.
Ik heb inmiddels mn processor en koeler verkocht, de rest staat nu te koop, er is wat tussen gekomen (een kleine zoon van nu 10 dagen oud) en heb daarom het setje ivm toch geen tijd voorlopig maar te koop gezet.
Het geheugen is 100 in orde, ik kocht een setje 2e hands maar die bleek fouten te hebben, terug gestuurd en nieuwe gekregen van OCZ, getest met memm test.

Iedereen bedankt voor alle reacties
Pagina: 1