Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gebruikt een voeding continue vermogen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een poosje terug had ik de adapter van mijn mobiele telefoon niet bij de hand. Gelukkig had ik nog een usb-kabeltje liggen, waardoor ik mijn telefoon via de pc kon opladen. Toen rees bij mij de vraag hoe een pc-voeding functioneert. Is het vermogen dat hij verbruikt afhankelijk van de belasting, of is dat continue? Want dan kan ik mijn mobi beter altijd via de pc opladen, deze staat toch de hele tijd aan.

Met andere woorden: is het millieuvriendelijker en kostenbesparend om mijn mobi en tomtom e.d. via de pc te laden i.p.v. via een aparte adapter? Of maakt dat niets uit?

Mvg, Geus

• denkisnaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 13:33
Als je je mobiel oplaad neemt je voeding gelijk een iets hogere stroom op van het net.
Dus schiet je hier niet veel mee op, het zou wel kunnen dat de voeding van je pc efficiënter is (minder stroom gebruikt).

i7 920@4GHz - 6 Gb 1800Mhz Kingston DDR3- MSI Eclipse SLI - 5970

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Redeneer de andere kant eens op. Stel, je telefoon trekt op 5 volt 10 watt uit je voeding om op te laden, wat zou er met dat vermogen gebeuren als je je telefoon er niet aan hangt? Zou het aan de achterkant uit je computer lekken, waarna je het op moet dweilen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• denkisnaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 13:33
Dan zou het vermogen niet worden gebruikt en je voeding minder stroom van het net vragen

i7 920@4GHz - 6 Gb 1800Mhz Kingston DDR3- MSI Eclipse SLI - 5970

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je doet je naam eer aan. :)

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
als je steeds netjes na het laden je telefoonlader uit het stopcontact haalt, maakt het niet uit.

als je de lader wel eens (of altijd) erin laat zitten, kun je die beter in een la stoppen en altijd via de PC laden.

Petrolhead en draadjesnerd

Verwijderd

antiekeradio schreef op maandag 21 december 2009 @ 09:30:
als je steeds netjes na het laden je telefoonlader uit het stopcontact haalt, maakt het niet uit.
In principe maakt het dan wel uit omdat je lader en je pc-voeding niet hetzelfde rendement hebben.

Maar dan spreken wel al over heel minieme verschillen als je kijkt op basis van het energiegebruik van een volledig huishouden. :+

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Inkoppertje: milieuvriendelijker is om je PC uit te zetten...

Verwijderd

Topicstarter
De volgende wordt in ieder geval een laptop i.p.v. een desktop.

• antiekeradio
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2009 @ 10:40:
[...]
In principe maakt het dan wel uit omdat je lader en je pc-voeding niet hetzelfde rendement hebben.

Maar dan spreken wel al over heel minieme verschillen als je kijkt op basis van het energiegebruik van een volledig huishouden. :+
ja, heel miniem reken ik in dit kader onder de post 'irrelevante verschillen'. vandaar de bewoording 'het maakt niet uit' :)

rendement van de 5V stby voeding zal overigens misschien niet eens zo heel slecht zijn, want deze wordt natuurlijk wel meegerekend bij energieprestatie benchmarks. Er zijn in ieder geval geen constructieve redenen waarom hetzelfde circuit in een aparte behuizing (adapter) ineens zuiniger of onzuiniger werkt.

Petrolhead en draadjesnerd

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Voor de kosten hoef je het nu ook niet echt te doen, het opladen van een telefoon verbruikt niet al te veel.

Wellicht is het in jouw geval verstandig een Wattage meter aan te schaffen (Voltcraft 3000 bij Conrad!) om e.e.a. gewoon na te meten. Wellicht schrik je van het aantal Watt dat je PC continu gebruikt.

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-11 19:56
CodeCaster schreef op zondag 20 december 2009 @ 15:12:
Redeneer de andere kant eens op. Stel, je telefoon trekt op 5 volt 10 watt uit je voeding om op te laden, wat zou er met dat vermogen gebeuren als je je telefoon er niet aan hangt? Zou het aan de achterkant uit je computer lekken, waarna je het op moet dweilen?
Ik heb daarom een lekbak onder m'n pc staan, net als bij een wasmachine.
Het vermogen dat in het bakje blijft liggen giet ik dan met een trechtertje weer terug in het stopcontact.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Kalief schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 00:41:
[...]

Ik heb daarom een lekbak onder m'n pc staan, net als bij een wasmachine.
Het vermogen dat in het bakje blijft liggen giet ik dan met een trechtertje weer terug in het stopcontact.
Dan hoop ik niet dat je een PC hebt met een Atom CPU op een 1000 Watt voeding, want dat moet je je bakje om de minuut legen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ja, sorry, passage uit een oude Donald Duck die ik me ineens voor de geest haalde. Donald maakt een gloeilamp kapot, waarna de "elektreziteit" uit de standaard op de grond lekt (onzichtbaar uiteraard). Juffrouw Eugenia veegt het dan op met een emmer en een mop, en leegt de emmer uit het raam, waar toevallig net een kat zit. Je ziet de kat dan verschrikt opspringen van de "elektreziteit" en met al z'n haren overeind wegrennen :+

Pagina: 1