Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op school kreeg ik de opdracht een banner te maken met een resolutie van 500 x 80 dpi. Pardon? Jaa, 500 x 80 dpi. 8)7

Ik heb op een erg beleefde manier gevraagd of de opdracht wel juist was opgesteld, maar kreeg de wind van voren. :)

Ik ben dus danig in de war.
Iemand een idee hoe dat dan juist als afmeting gezien kan worden?

Ik vind hier vaak info, dus ben dit forum erg dankbaar. Ik hoop alleen dat ik met m'n eerste domme post ooit niet meteen in het foute subforum ben beland en iedereen hier tegen de borst stoot. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-10 23:12
Waarom vind je het niet kloppen?

500x80 DPI bestaat niet.. het is 500x80 pixels of bijvoorbeeld 72 DPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 17:04

Roytoch

Nietes

Het moet natuurlijk 500x80 pixels zijn. Je mag ze er gerust op wijzen dat dpi (dots per inch) een manier is om het aantal... dots per inch aan te duiden. Als ik er vanuit ga dat het voor web is, dan kan je gewoon 72 dpi aanhouden.

Wel ernstig van je school, dat ze niet het verschil kennen tussen pixels en dpi.

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 16:35

Saven

Administrator

ik gok 500x500 pixels op 80 pdi ofzo? :P

edit: da's natuurlijk niet echt een geschikt banner formaat :')

[ Voor 47% gewijzigd door Saven op 20-12-2009 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
het kan.. misschien hebben ze een printer die horizontaal minder scherp kan printen dan verticaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie snelle antwoorden.

Het is een verzuchting om gelijk te krijgen van een tweaker :)

Daarentegen zit ik wel met een koppige leerkracht (avondonderwijs voor volwassenen nota bene) die zou beweren van een resolutie van 500x80dpi in twijfel te trekken een "nul waard" is.

Zou het een verschil maken als ik zeg dat het hier over Image Ready gaat? Of weten jullie al lang niet meer dat Photoshop ooit zo'n toepassing had? :)
Ik wist het ook niet, maar word er nu toch over onderwezen :)

Erg hé? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 22:37
[Zeikmodus]
500*80 is 40.000.

Blijkbaar willen ze dus een plaatje van 40.000 DPI.
Kennelijk is er geen formaat gespecificeerd, dus zul je daar nog informatie over moeten vragen (en verwijzen naar dit topic) of zelf moeten kiezen. Ik zou het in ieder geval niet te groot maken, want 40.000 DPI kan behoorlijk wat geheugen gaan kosten.
[/zeikmodus]

Helaas het bekende verhaal. Docent snapt er zelf geen snars van maar moet wel de overhand houden. Slimme leerlingen worden dus afgefakkeld uit angst dat ze straks de les overnemen. Of ze nou gelijk hebben of niet. (En of de docent nou door heeft dat ze gelijk hebben of niet).
Begrijpbaar, maar desalniettemin erg vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ow of misschien verwart die ouwe knar het met ppi? Wat zou dan de resolutie of maat in pixels of cm zijn?
Of ben ik nu ook maar wat aan 't lullen?

Sorry voor de spam, schoot me gewoon plots te binnen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 17:04

Roytoch

Nietes

Damn. Wikipedia: Pixel. Wat sick ook dat zo'n docent een plaat voor zijn kop heeft en niet zijn fout wil toegeven...

@ypebe: ppi en dpi is volgens mij gewoon hetzelfde (dots per inch en pixels per inch, maar dots = pixels in dit geval)

Is imageready trouwens niet alweer 2 versies terug?

[ Voor 35% gewijzigd door Roytoch op 20-12-2009 01:48 ]

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-10 22:37
ppi is nog altijd een resolutie, geen formaat.

Ik kan met 1 pixel / dot (resolutie 1x1) een "kunstwerk" maken van 15 meter bij 15 meter (afmeting 15m x 15m), maar of je het erg mooi zou vinden... (Dat maakt, even snel, 0.00169333 DPI)

Zo kan ik ook met 20 megapixels (resolutie ong. 4472x4472) een "kunstwerk" maken van 1 inch bij 1 inch. Maar ook dan ga je me voor gek verklaren, want zoveel detail haal je er echt niet uit. (Dat maakt 20 MegaDPI)

[ Voor 47% gewijzigd door Nijn op 20-12-2009 01:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Photoshop 8 als ik mij goed herrinner. Zit nu ingebouwd onders CS als functie "Opslaan voor het web". Maar niet aan de docent vertellen natuurlijk, die weet niet van het bestaan van CS af. :)

@iedereen Alvast bedankt. Ik ga alvast gesterkt in m'n gelijk slapen. ;)
En als die website met die banner ooit aan die docent getoond wordt, zit er een hyperlink naar deze treth onder :):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 01:52:
@iedereen Alvast bedankt. Ik ga alvast gesterkt in m'n gelijk slapen. ;)
En als die website met die banner ooit aan die docent getoond wordt, zit er een hyperlink naar deze treth onder :):)
Zorg dan wel dat je thread even goed schrijft, anders begint ie daar weer over te zeiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 23:11

DataGhost

iPL dev

De resolutie zou best 500x80 dpi kunnen zijn, hoewel dat wel een beetje vreemd is. Ik zou ook niet weten hoe je een horizontaal en verticaal verschillende resolutie in zou moeten voeren in Photoshop. Hoogstwaarschijnlijk bedoelt hij de afmetingen van de banner en die zijn waarschijnlijk gewoon in pixels. Begin je opdracht maar alvast te maken met dat in het achterhoofd, zodat je in ieder geval iets hebt.

Vraag, zodra je hem weer ziet, je leerkracht om het voor te doen (in Photoshop oid). Lijkt me dat je hem daarvoor betaalt, niet? Anyway, op het moment dat hij 500 bij 80 pixels intypt kan jij hem vragen waarom hij dat doet en dan naar het DPI-veld wijzen. M.i. mag je hem best op zijn best op zijn koppigheid wijzen en als hij alsnog dreigt met een slecht cijfer lijkt me dat je het hogerop kan zoeken.

edit:
topic loopt snel zo 's nachts :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Excuus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-10 23:12
Even dit plaatje laten zien;

Afbeeldingslocatie: http://www.insidegraphics.com/photoshop/images/photoshop_image_resolution.gif

Waar zou je 500x80 dpi in moeten vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartaz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-10 22:23

Bartaz

Likes cookies!

Jimster schreef op zondag 20 december 2009 @ 02:03:
Even dit plaatje laten zien;

[afbeelding]

Waar zou je 500x80 dpi in moeten vullen?
Dit plaatje aan je leraar laten zien. Is hij gelijk uitgeluld.

* Bartaz blijft zich erover verbazen wat er veel mongolen rondlopen als het om vormgeving gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 12:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Those who can, do. Those who can't, teach.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daves2hd
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-03-2024

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

Mja in paintshop heb je tot zo ver ik me herinner dat ze afmetingen wel eens als dpi aangeven ipv pixels. als je daar gaat scannen scan je ook 600x600 dpi bijv en dan noemen de de dpi waarde diepte ofzo. Heb er nooit op gelet maar op werk zit ik soms met paintshop opgescheept. Dat was een van de eerste dingen die me opviel. Heb op werk ook wel eens de discussie gehad dat dpi geen waardeXwaarde is maar dat de resolutie/afmetingen zijn.

you should not attack your enemy before fully understanding his potentials

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:43
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 01:44:
Daarentegen zit ik wel met een koppige leerkracht (avondonderwijs voor volwassenen nota bene) die zou beweren van een resolutie van 500x80dpi in twijfel te trekken een "nul waard" is.
Ik zou het nog eens op een redelijke manier proberen uit te leggen, als er geen zee mee te bevaren is dit soort onzin aankaarten bij de directie of wat dan ook. Ronduit belachelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik hier The Gimp open, kan ik een horizontale ppi waarde kiezen en een verticale, dus 500x80 ppi gaat. Waarschijnlijk dat je ook zoiets kan met dpi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10 21:14

M2M

medicijnman

anders linkt de TS zijn docent toch even subtiel door richting deze draad?
Mocht je vervolgens ongelijk behandeld worden, dan ga je gewoon een stapje hoger.

-_-

Pagina: 1