Laptop takelt zeer snel af: "slimme" fabrikant of ?

Pagina: 1
Acties:

• alex028
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03-2021
Goedenavond.

Na twee dagen stoeien met mijn laptop ben ik toch benieuwd of iemand een antwoord heeft op mijn vraag.

Mijn probleem
Ik heb twee jaar geleden (rond 4 december) een laptop gekocht, (2gig ram, AMD turion 64 x2 1.9 ghz, Vista home premium)
Ik weet me te herinneren dat ik toen ik hem voor het eerst opstartte zoveel mogelijk programma's tegelijk opende om te kijken wanneer hij vastliep. Het is me toen niet gelukt om hem vast te laten lopen.

Nu heb ik mijn laptop eergisteren opnieuw geinstalleerd. (Mijn fabrikant heeft een mooie verborgen Vista recover partitie gemaakt, daarvandaan heb ik hem geinstalleerd.)

Nu is het geval dat ik na het beginnen met een schone schijf eerst Firefox installeerde, die ik binnen 5 minuten liet crashen. Zelfde geval met Outlook, enkele uren later, liep ook vast na het instellen van wat accounts. Zelfs windows verkenner liep vast.

Het is voor mij dus duidelijk dat mijn Laptop flink langzamer geworden, terwijl de mijn laptop na een schone installatie niet veel langzamer zou mogen zijn.

Nu zijn er een paar zaken die ik stiekem al uitgesloten heb:
Besturingssysteem
Dat vista voor enkele SP's af en toe minder goed werkt heb ik wel eens gehoord.
Het vastlopen van de computer gebeurde onder de originele vista, zonder service packs.
Maar, volgens mij waren deze service packs ook nog niet uit toen ik de computer kocht. Of toen ik hem voor het eerst gebruikte. (begin december 07)

Gebruiker
Ik geloof er wel in dat je als gebruiker sneller gaat worden naarmate je een computer langer gebruikt/ snellere computers gebruikt. Ik geloof dat je dit wel zal merken, maar dat je nagenoeg alle programma's vast laat lopen binnen zo'n korte tijd lijkt me niet.

Andere mogelijke redenen
Corrosie
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar is het mogelijk dat bepaalde kanalen/dingetjes op mijn moederbord/ram/cpu corroseren en dat deze zo snelheid verliezen?
(Ik kan me niet herinneren dat het vastlopen etc 2 maanden geleden ook zo regelmatig gebeurde, sinds een maand liep Firefox wel eens vast, ik dacht dat dat lag aan de grote hoeveelheid zooi op mijn pc. (Stonden heel veel programma's op, 1 gig over op HD, jaar intensief gebruikt dus in die tussentijd is er waarschijnlijk genoeg rotzooi in mijn pc geslopen die het e.e.a vertraagde.)

Software
Het duidelijkste voorbeeld van dat mijn laptop langzamer is geworden in die tijd is Firefox gebruiken.
Toen ik de pc net had gebruikte ik Firefox 2.0 volgens mij, en op dit moment heb ik het getest in FF3.5
Als FF3.5 vele malen zwaarder is dan FF2.0 zou dit voor een gedeelte van de langzaamheid kunnen verklaren.

De grote boze fabrikanten
De fabrikant van mijn laptop is een hele slimme jongen en heeft een manier gevonden om te zorgen dat mijn laptop rond het aflopen van de garantieperiode (2 jaar) enorm hard aftakelt om zo te zorgen dat ik snel weer een nieuwe laptop koop.
(Zelfde idee als het gerucht dat ik wel eens hoorde dat sommige bouwmarkten deze methode ook gebruiken:
Als je een accutol koopt van het eigen merk van een bouwmarkt is het geval dat deze na de garantieperiode, 2jaar, of je hem nou heel veel of nauwelijks gebruikt, spoedig stopt met functioneren)

Ik vraag me af of er meer mensen zijn die deze situatie herkennen en hier een passend antwoord op hebben, of misschien andere mooie voorbeelden van abrupt slecht functionerende pc's.

(Ik heb de namen van de fabrikanten even achterwege gelaten, om boze mod'jes te voorkomen. :))

• Voxyn
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-11 17:27
Kan het niet zijn dat je laptop zo vol met stof zit dat hij de CPU automatisch terugklokt om schade door warmte te voorkomen?

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-12 19:40

painkill

Pain(k)(ill)

Het kan best zijn dat de Harde Schijf wat errors heeft en dat alles daardoor mis gaat.
Vastlopende programma's en gewoon rare langzaamheid komt bij mij meestal door de harde schijf.

En op de rest van jou verhaal ga ik helemaal niet reageren, aangezien het nergens op slaat :p

Edit op ^^: Stof maakt niks echt veel warmer etc, het zit sowieso al heel krap.
En de Cpu zal dit zeker niet veroorzaken, aangezien een programma openen bijna alleen maar met de Harde Schijf gebeurt. Pas als ze eenmaal gestart zijn dan word de Cpu wat meer gebruikt, maar dat ligt ook aan het programma.

[ Voor 35% gewijzigd door painkill op 20-12-2009 00:36 ]

Mijn SNES verzameling!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12 17:20

Roytoch

Nietes

Dat vista voor enkele SP's af en toe minder goed werkt heb ik wel eens gehoord.
Het vastlopen van de computer gebeurde onder de originele vista, zonder service packs.
Maar, volgens mij waren deze service packs ook nog niet uit toen ik de computer kocht. Of toen ik hem voor het eerst gebruikte. (begin december 07)
Het is zelfs met de eerste vista-versie nog niet zó slecht gesteld dat hij zomaar vastliep, en constant. Afstrepen.
Ik geloof er wel in dat je als gebruiker sneller gaat worden naarmate je een computer langer gebruikt/ snellere computers gebruikt. Ik geloof dat je dit wel zal merken, maar dat je nagenoeg alle programma's vast laat lopen binnen zo'n korte tijd lijkt me niet.
Tuurlijk zal je zelf ook veranderen mbt je verwachtingen, maar dit lijkt me alleen het geval als je tussentijd een snellere hebt gebruikt. Als je constant deze hebt gebruikt, dan kan je verwachtingspatroon en perceptie over deze pc ook niet echt zijn gewijzigd. Afstrepen.
Ik heb er nog nooit van gehoord, maar is het mogelijk dat bepaalde kanalen/dingetjes op mijn moederbord/ram/cpu corroseren en dat deze zo snelheid verliezen?
Lijkt me heel bijzonder, maar nog nooit van gehoord. Zou hem afstrepen.
Als FF3.5 vele malen zwaarder is dan FF2.0 zou dit voor een gedeelte van de langzaamheid kunnen verklaren.
Volgens mij valt dat allemaal wel mee. Kan wel liggen aan grote hoeveelheden plugins, maar of 2.x > 3.5 nu zoveel zwaarder was?
De fabrikant van mijn laptop is een hele slimme jongen en heeft een manier gevonden om te zorgen dat mijn laptop rond het aflopen van de garantieperiode (2 jaar) enorm hard aftakelt om zo te zorgen dat ik snel weer een nieuwe laptop koop.
Dit is geen oorzaak an sich, zelfs al zou de fabrikant sturen op een ideale levensduur van 2 jaar dan nog is er een manier waaróp hij dat doet. Als we die oorzaak hebben dan weten we meer :+
Dat met die bouwmarkten: interessant maar nonsens. Net alsof ze een tijdklok inbouwen. Het is simpelweg zo: jij wil een zo goedkoop mogelijke laptop / accutol, de fabrikant (niet de bouwmarkt...) probeert waar mogelijk te besparen op de fabricagekosten.

De fabrikant is in dit geval juist relevant, evt ivm bekende problemen en dergelijke.

Vooralsnog is de eerste reactie al zinniger dan jouw hele post ;) Warmte (post je temperaturen eens?) en Hard-disk (post eens een health check van hdtune?). Ook je ram zou eventueel te lijden kunnen hebben onder kapotgaan (run eens een memtest86+?).

Welles

• alex028
@roy.ahuis
Stiekempjes had ik de eerste drie ook al afgestreept.

Wat testjes gedaan:
HDtune zegt dat mijn harddisk 57 graden warm is, health status geeft bij elk proces "OK".
(Onder temperatuur staat worst: 79, nu 57) Acces time = 29.1 ms
Na eventjes zoeken kwam ik in Everest wel iets verdachts tegen, de "airflow temperature" scijnt niet goed te zijn.

Dan bij deze nog wat minder zinvolle info
Everest zegt dat mn fan op 5900 RPM draait, processor temp rond 80 graden

Het betreft aan Asus A7u met een Seagate momentus 5400.3 160 gig

Excuses voor mijn vergezochte openinspost, en ben normaal niet zo'n conspiracydenker, maar vond snelheidsverschil in dit geval wel erg bizar.

Mvg

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-12 17:20

Roytoch

Nietes

Is ook bizar ;) maar gelukkig vaak redelijk te tracen. Blijft opzich over de memtest86+. Je processortemps kúnnen wel maar zijn niet echt koning. Vaak met die laptops die al even meedraaien zit er vrij veel stof in de binnenkant. Goed hard naar binnen blazen (zonder consumptie) laat vaak al behoorlijk wat stof naar buiten komen, probeer dit eens?

Verder weet ik het zo ook ff niet :P er zijn vast wel meer mogelijkheden...

Welles

• alex028
Ik zal morgen een memtest proberen.

Hopen dat deze laptop het nog even volhoud tot de nieuwe macbooks er zijn.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat zijn om eerlijk te zijn wel hoge temperaturen. Is dit in idle toestand of zwaar belast ? Het lijkt erop dat de koeling in je laptop nu faalt waardoor de processor zoals eerder opgemerkt mogelijk niet sneller clockt (als hij dat kan).

• alex028
Herinner me dat hij bij de hard disk aangaf dat CPU usage 41% was. Dit met alleen een venster firefox en tuneHD. PC was wel SP 1 aan het installeren tijdens het meten.

mvg

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:43
57 graden voor de HDD is veel te hoog, en 80 graden voor de processor ook (aangezien je nu de temperatuur meet, en niet keihard aan het gamen bent ofzo, bij zware belasting zou het wel een normale temperatuur zijn).

Ik zou eens kijken of hij niet vol met stof zit, en of je koelpasta tussen koelblok en processor niet is uitgedroogd (heb ik al vaker gezien bij laptops).

Verwijderd

alex028 schreef op zondag 20 december 2009 @ 00:29:

Nu is het geval dat ik na het beginnen met een schone schijf eerst Firefox installeerde, die ik binnen 5 minuten liet crashen. Zelfde geval met Outlook, enkele uren later, liep ook vast na het instellen van wat accounts. Zelfs windows verkenner liep vast.
Ik denk dat je aanpak een beetje verkeerd is, althans, ik houd er persoonlijk een andere op na. Alvorens ik ga herinstalleren ga ik eerst eens kijken of er een nieuw BIOS in de loop der tijd is uitgekomen en vervolgens kijk ik voor de laatste drivers voor alles wat onboard is. Dan herinstalleer ik, un-install oude drivers en laat Windows de SP's installeren, om daarna vervolgens de laatste up to date drivers te installeren. Daarna maak ik er een nieuwe image van op HD/DVD en begin dan pas met software te installeren, zoals bijvoorbeeld firefox etc.

Verder kun je kijken of je koel inl/uitlaten schoon zijn en desnoods aan de slag om dat sowieso te doen, elke computer is nu eenmaal een stofhapper, een laptop helemaal.

Je verdere uitlatingen zijn een beetje paranoia maar komt denk ik eerder door onwetendheid over computer gebruik. Ik hoor ook veel dingen maar veel mensen gebruiken hun duim vaak "verkeerd", no offence :)

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-12 15:58
Het is heel normaal dat computers langzamer worden naarmate ze ouder worden. Ik kan het niet verklaren, maar heb ik ook met al mijn computers en laptops. Ook met Apple producten.
Dat hij Firefox laat crashen is een ander probleem

Verwijderd

kx22 schreef op zondag 20 december 2009 @ 09:49:
Het is heel normaal dat computers langzamer worden naarmate ze ouder worden. Ik kan het niet verklaren, maar heb ik ook met al mijn computers en laptops. Ook met Apple producten.
ze worden relatief langzamer, mits je af en toe opnieuw installeert (en niet teveel achtergrondprogramma's laat draaien)

toen jij 6 jaar geleden een pc kocht van €2000 was hij ook heel snel, nu start de EEE van de buurman sneller op, is jou pc langzamer? nee

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Laptop openschroeven, fan en koelribben/lamellen ontstoffen, koelpasta vervangen, en dan weer verder kijken. Laptop word veeeeel te heet zo!

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Verwijderd

Hu??? Nog nooit van gehoord...

@TS, installeer gewoon een cleane windows (dus niet van laptopfabrikant met bloatware erbij, maar echt gewoon zuiver windows), de SP's die ervoor zijn, dan de nieuwste drivers voor de hardware, dan firefox. Stel alles een beetje in op performance modus, disable indexing.
-> dan pas kan je gaan kijken of het ding nog aanzienlijk trager is, en of er regelmatig vastlopers zijn.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:48
De computer zelf wordt niet trager, de software die je draait wordt echter zwaarder waardoor je meer rekenkracht nodig hebt om dezelfde prestaties te behalen. Da's wat anders.

De topsnelheid van een auto is ook lager bij tegenwind, maar als je die tegenwind kwijt bent kun je weer net zo snel. Ware het niet dat een auto wel paarden kwijtraakt naar verloop van tijd :P

Aan de TS: Te hoge temperaturen dus, de tips zijn al gegeven. Verder kan het ook zo zijn dat he harde schijf kapot aan het raken is. Ik wil adviseren om in ieder geval een backup te maken. En ja, fabrikant? Nee... Laptops worden gewoon veel gebruikt en meegesleept, ze zijn gewoon kwetsbaarder. Dat geldt dus vooral voor de harde schijf. Dat ding draait rondjes als de gek en kan vlot beschadigen bij wat beweging. Kapotte harde schijven komen in notebooks dan ook relatief vaak voor.

[ Voor 25% gewijzigd door GENETX op 20-12-2009 12:02 ]

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-12 14:05
A7U klinkt als een VIA chipset.. dan zou je best wel eens Chipset drivers nodig hebben....

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• alex028
Bedankt voor alle informatie!
Ik zal eerdaags mijn laptop is openschroeven en kijken waarom dat ding zo warm wordt.
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 11:41:
[...]

ze worden relatief langzamer, mits je af en toe opnieuw installeert (en niet teveel achtergrondprogramma's laat draaien)

toen jij 6 jaar geleden een pc kocht van €2000 was hij ook heel snel, nu start de EEE van de buurman sneller op, is jou pc langzamer? nee
Is me duidelijk, ik hoopte dat ik in de startpost duidelijk had gemaakt dat ik min of meer onder dezelfde situaties had getest. (clean install met enkel firefox) (Voor zoverre een instal van een verborgen partitie een clean install is)
We mogen ervan uitgaan dat firefox nauwelijks zwaarder is geworden dus zou hij niet direct vast mogen lopen.

Zeer bedankt!

(En in het bijzonder aan 'warhamstr', directe tips om het probleem op te lossen heb je meer aan dan opmerkingen over dat mijn kennis over computergebruik te beperkt zou zijn.) (no offence)

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
En ik zou de harde schijf niet vertrouwen totdat je met Seatools (opstartbare CD) de harde schijf volledig getest hebt (advanced/long test). Niet vertrouwen op (alleen) SMART data, is bij mij vaak ook niet heilig gebleken. Een harde schijf kan er niet goed tegen als hij langdurig te warm wordt, dus als hij al maanden >55 graden was kan dat best wel pijnlijk zijn.
Pagina: 1