Toon posts:

Is mijn versterker stuk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb de laatste jaren een best vervelend probleem:

Ik heb een stereo-toren van Sony, al een best oude, maar nog prachtig geluid. In het "versterker-gedeelte" (de rest van de toren gebruik ik bijna nooit..) heb ik mijn pc, tv en playstation aangesloten. Dit werkt perfect, behalve het probleem dat de verbinding tussen de versterker en de twee speakers die eraan zitten vaak wegvalt. Meestal hielp het als ik, als de linker speaker bijvoorbeeld was weggevallen, het geluid even harder zette, waardoor hij weer aansprong, of achterop de versterker aan de aansluiting van de versterker en de kabels ging wiebelen (of door een harde klap op de versterker te geven). Nu valt ie echter steeds vaker weg en helpen die klappen ook minder. Toen ik net het geluid even harder zette zag ik zelfs een flits/vonk in de versterker zelf (waarna hij op een soort "error-standby-stand" ging).

Ik heb de kabels al een paar honderd keer opnieuw aangelegd/aangesloten, nieuwe kabels gekocht, de versterker opengehaald en stofvrij gemaakt, maar niks wil helpen. Ik hoop dat jullie weten wat het probleem is en mij kunnen helpen (ik wil hem liever repareren dan een nieuwe, ben verliefd geworden op zijn geluid ;( )

Bedankt,

Mark

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
mm slaan/tikken geven aan je versterker is nooit heel goed. Er kunnen allerlei verschillende onderdelen loszitten of kapot gegaan zijn.
Dat je versterker zo nu en dan uitvalt kan aan heel verschillende dingen liggen. Je kunt een foto plaatsen en misschien valt er niets te zien maar de kans is groot dat je hem naar een reparateur moet brengen om de boel goed door te laten meten.

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:24

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Ik heb een aantal jaren geleden ook een Sony versterker waarmee ik problemen had die lijken op wat jij omschrijft. Bij mij had een relais in de versterker die de eindtrappen inschakelde zijn beste tijd gehad. Dit kon je dan ook goed horen aan het typische geluid wat met het omschakelen van een relais gepaard gaat. Vervangen van het relais heeft toendertijd de problemen opgelost. Mocht je dan ook het typische relais geluid horen (of juist missen) dan zou je daar eens naar kunnen kijken.

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor julie reacties, ik probeerde hem net nog eens uit en nu hoor is tijdens het spelen dat het geluid krakerig is en de versterker weer op error-stand gaat als ik hem iets harder zet. Zijn dit de relais?

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Mijn versterker had pas geleden ook een probleem, een aantal ingangen gaven een krakend geluid. Dit betrof een Technics versterker uit 1987. Het probleem was de analog switching array. Vervanging was lastig met de middelen die ik had, maar het is gelukt en ik heb
weer perfect geluid!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-02 00:15

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Verwijderd schreef op zondag 20 december 2009 @ 17:46:
Bedankt voor julie reacties, ik probeerde hem net nog eens uit en nu hoor is tijdens het spelen dat het geluid krakerig is en de versterker weer op error-stand gaat als ik hem iets harder zet. Zijn dit de relais?
Als een versterker in error stand gaat worden de relais geschakeld. Dus er zou een verband kunnen zijn.

Anders schiet eens een paar pics van de binnenkant met wat detail opnames enzo, hebben wij weer wat te doen :P

[ Voor 11% gewijzigd door AtomicShockwave op 20-12-2009 20:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Toevallig staan er op internet nog wat mooie foto's van de binnenkant :)

http://www.hifi-wiki.de/index.php/Sony_TA-S7

Als ik de stereo normaal aanzette ging hij aan, moest ik even wachten tot het lichtje groen werd en ik een tikje hoorde, is dat tikje dat geluid waar Sappie het over had? Van de relais?

EDIT: Dat vonkje wat ik zag, waar ik het eerder over had, zag ik trouwens linksachterin op de onderste foto op de pagina van de bovenstaande link.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 19:42 ]

• atze
Ah die versterker ken ik.

Heb je toevallig gewoon niet je zekering opgeblazen?

Verwijderd

Topicstarter
atze schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:25:
Ah die versterker ken ik.

Heb je toevallig gewoon niet je zekering opgeblazen?
Als dat gebeurt kan hij toch helemaal niet meer aan? (al stopt hij nu ook met (krakerig) geluid geven na een minuutje ofzo)

• atze
ah ja je hebt gelijk, mijn gebrekkig leesgedrag.
Mr als we geen foto's van de binnenkant hebben kunnen we maar bitter weinig zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
atze schreef op maandag 21 december 2009 @ 21:35:
ah ja je hebt gelijk, mijn gebrekkig leesgedrag.
Mr als we geen foto's van de binnenkant hebben kunnen we maar bitter weinig zeggen.
Zie link in paar posten terug ;)

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Ja maar dit zijn geen pics van jou versterker, waar wij dus niet op kunnen zien of er toevallig iets zwart is een elco die bol staat of andere dingen die er niet thuis horen

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

• JoJo_nl
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09-2025

JoJo_nl

Yu !

dat klikje is van de relais idd. die vonk kan best wel eens daar van zijn. slaan enzo helpt vaak niet.. het kan ook gewoon aan de volume knop liggen. probeer eens terwijl t ding uit staat er contactspray tusse te spuiten met dat dunne slangetje wat er bij zit. en dan n paar minuten de volumeknop heen en weer draaien met beleid.
kwil je nie ontmoedigen maar het zit er dik in dat je de eindtrap hebt opgeblazen door het meppe en het volume op hoge levels.

[ Voor 16% gewijzigd door JoJo_nl op 21-12-2009 21:48 ]

If something sucks make it better...

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat het de relais is, dat klikje hoorde ik volgens mij ook niet meer (ik ga het zo nog eens proberen), en de volume knop is het zeker niet.
Pagina: 1