Laptop doet niets meer

Pagina: 1
Acties:
  • 419 views

• Polen
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-10 16:01
Vannacht viel ik in slaap op de bank, toen ik even later weer wakker werd was m'n laptop (Acer AOA150) uit, maar ging ook niet meer goed aan.
Ik kan mij herinneren dat er na de zoveelste keer opstarten hij opeens wel bij een opstartscherm stond, waarbij ik een taal moest selecteren (dat klopte dus ook niet, ik was niet iets aan het installeren ofzo). Dat was net op het moment dat ik naar boven ging en de laptop van netstroom haalde. Vergetende dat m'n accu er niet in zat en de laptop dus uitviel.

Dat ene scherm, waar ik de taal moest selecteren heb ik nooit meer gezien. Het enige wat ik daarna kreeg was de melding dat er nog een removable device is aangesloten waardoor hij niet kan opstarten. Er was echter niks aangesloten dus het was weer goed mis.

Ik dacht, dan installeer ik W7 wel weer opnieuw, kleine moeite. Totdat bleek dat we geen goede USB hadden en ik dus naar andere oplossingen ging zoeken.
Een makkelijkere was een BIOS update/flash, zo leerde Google mij.
Hierbij kwam de volgende methode iedere keer weer naar voren:
Step 1 :
Format an USB stick with FAT file system.

Step 2 :
Download the latest Aspire one BIOS, then put both Bios and the FLASHIT.EXE software file in the root directory of the USB stick.

Step 3 :
Important, rename the BIOS file to ZG5IA32.FD and do not remove the USB stick.

Step 4 :
Turn off the A1 and make sure both battery and AC adapter are connected.
Press the Fn+Esc key, keep it pressed and push the power button to turn the Aspire 1 on.
Release the Fn+Esc key you will see after a few seconds, the power button blinking.
Push the power button once at this time the acer One will now initiate the BIOS flash, do not interrupt it under any circumstances.
Wait until the power button stop blinking, the AA1 will reboot shortly after. Wait patiently.
Now the BIOS has been flashed so all settings reset to default.

If for any reason you made a mistake during the procedure let it unable to reboot by itself wait 5 minutes before turning it off( just to be safe that it isn't still flashing the BIOS).
Het probleem is alleen dat hij nooit meer opnieuw opstart en het lampje blijft knipperen, dus er gaat iets fout tijdens het flashen, maar de stappen zijn zo simpel, daar kan ik niks fout hebben gedaan.

Wanneer de laptop nu opstart brand alleen het lampje dat de laptop aanstaat en voor de rest gebeurt er helemaal niks.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Zo niet, dan zal ik 'm moeten laten opsturen naar Acer, maar dan zijn we weer zo'n twee weken verder en zonder een vervangende laptop gaat dat heel erg lastig worden.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Polen schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 21:05:
Een makkelijkere was een BIOS update/flash, zo leerde Google mij.
Huh? Wat een onzin, een BIOS update/flash is bedoeld om nieuwe functionaliteit toe te voegen, niet als oplossing voor een systeem dat op zijn gat is gegaan. Geef eens aan waarop je gezocht hebt, en waar men dergelijke zinloze aanwijzingen geeft?

Verder: je post bevat geen enkele nuttige informatie. Om wat voor laptop gaat het, wat zijn de foutmeldingen? Geef exacte gegevens.

Probeer eens te booten met een BartPE live CD of Knoppix.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Polen
gambieter schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:06:
[...]

Huh? Wat een onzin, een BIOS update/flash is bedoeld om nieuwe functionaliteit toe te voegen, niet als oplossing voor een systeem dat op zijn gat is gegaan. Geef eens aan waarop je gezocht hebt, en waar men dergelijke zinloze aanwijzingen geeft?

Verder: je post bevat geen enkele nuttige informatie. Om wat voor laptop gaat het, wat zijn de foutmeldingen? Geef exacte gegevens.

Probeer eens te booten met een BartPE live CD of Knoppix.
Excuus, voor het niet geven van de info mbt laptop. Heb de post gekopieerd van ergens anders waar ik in de titel wel heb aangegeven om welke laptop het ging.

Heb een Acer Aspire One A150, dus heb geen cd-drive.
Foutmeldingen zijn er niet, ik zet de laptop aan en er gebeurd niets.
Ik zal het nog even opzoeken, maar nadat de laptop niets meer deed kwam ik dezelfde problemen tegen via Google (echt specifiek voor AOA150), daarin werd als enige oplossing gegeven een bootrecovery.

Verwijderd

Stel in je bios eens CD als eerste boot device in. Vervolgens van een bootable cd (linux live cd of windows cd... etc) opstarten. Lukt dat wel? (opstarten van USB met bootable usb stick als alternatief als je geen cd speler hebt)

Heb je al geprobeerd om alleen van accu of alleen van netstroom op te starten (eerste zonder adapter, 2e zonder accu)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 22:34 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Polen schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 22:18:
Ik zal het nog even opzoeken, maar nadat de laptop niets meer deed kwam ik dezelfde problemen tegen via Google (echt specifiek voor AOA150), daarin werd als enige oplossing gegeven een bootrecovery.
Bootrecovery, dat zal dan wel de DVD zijn die je meegeleverd krijgt, waar je een bootable USB-stick mee kunt maken die je OS terug zet in de staat zoals die geleverd werd. Ik hoop dat je backups hebt?

Probeer maar eens een Ubuntu USB-stick of zo. Met en zonder accu, alleen van de accu, etc etc. Ga gestructureerd testen.

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 19-12-2009 22:37 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Polen
Bedankt voor de reacties en excuus voor mijn late (had geen laptop he).
Bij de laptop zat geen dvd waarmee ik een dergelijke recovery kon maken, dus op die manier gaat het niet werken. Ik zit deze week op een locatie waar ik geen usb-stick heb, maar misschien kan ik iets regelen.

In de bios kan ik niet komen en ook al kon dat wel, dan kon ik nog geen CD selecteren als eerste boot-device.

Ik heb van werk een laptop meegenomen, ga ik vanavond even aanklooien en dan zie ik wel verder.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-12 21:02

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica