• Bachatero
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-02 19:26
Ik heb een supermicro moederboard (X6DHT) dat niet wil opstarten. Direct na het aanzetten is er een toon van ca. 1 seconde hoorbaar. Gevolgd door een korte onderbreking en daarna weer een toon van ca. 1seconde, etc.

Tevens is er geen video signaal zichtbaar.

Voedingsconnector is goed aangesloten.
Vier polige 12 power is aangesloten.
Beide CPU connectoren zijn aangesloten.
Er zijn twee Xeon processoren geïnstalleerd.

Om het probleem te isoleren ben ik als volgt te werk gegaan:

Tweede processor verwijderd --> zelfde resultaat. Alleen de 1 hz pieptoon.
Memory verwijderd --> zelfde resultaat. Alleen de 1 hz pieptoon.
Microprocessor verwijderd --> Alleen de fans gaan lopen een je hoort de HD spinnen. Geen pieptoon hoorbaar.

Als ik de uit/aan knop 4 seconden ingedrukt houd dan schakelt de PC wel uit.

Nu zegt het manual dat bij het moederboard hoort:

One continuous long beep: no memory detected.

Toen werd ik getriggerd, en nu zegt het manual van het moederboard het volgende over het memory:

Memory support: Registered ECC DDR 333/266 (PC2700/PC2100) memory.

Ik heb geïnstalleerd: Kingston KVR 266 memory 1GB. Dit is geen ECC.

Dat lijkt me niet goed! Maar de vraag is of dit het opstart probleem van het moederboard kan veroorzaken.

Ik heb al even de FAQ Processors, Mobo's & Geheugen doorgelezen, maar daar haal ik het niet uit.

Mijn dank reeds nu.

• HoD85
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
Registered en ECC zijn niet hetzelfde. Jouw moederbord moet geheugen hebben dat ECC *en* registered is, dit zijn beide manieren om voor stabiliteit te zorgen en wordt praktisch alleen gebruikt voor servers. Even gegoogled: linkje

[ Voor 26% gewijzigd door HoD85 op 19-12-2009 21:05 ]

• Bachatero
Bedankt voor de info zover, maar klopt het dat het moeder met gewoon geheugen er in totaal niet opstart?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bachatero schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 23:37:
Bedankt voor de info zover, maar klopt het dat het moeder met gewoon geheugen er in totaal niet opstart?
Dat ligt dus een beetje aan het moederbord. Soms werkt het wel, soms weer niet. Mijn oude Tiger MP had ook ECC regged spul nodig, maar als je max 2 sloten gebruikte dan draaide het stabiel met standaard unbufferd spul. Een ander 760MPX bord startte niet tenzij er ECC regged spul inzat. Dus als het niet vermeldt wordt dat het ook met gewoon geheugen werkt kun je er vanuit gaan dat dat NIET het geval is.

• Bachatero
OK,

Bedankt.

Ik heb het geheugen maar besteld. Beetje gokken dus.

En nu maar hopen dat ie het doet. Nog even wachten tot het memory binnen is.

• Bachatero
Het geheugen is nog niet binnen, maar ik heb nog even een vraag:

Ik heb het volgende geheugen besteld:

Twee memory modules van 1GB SuperMicro X6DHT-G DDR 333MHz ECC Registered DIMM memory upgrade

Nu is mijn vraag:

Het moederbord heeft 4 memory banken, bank 1 t/m bank4. Iedere bank heeft twee sloten, dimm 1A en dimm1B.

Optie1: Steek ik de twee memory modules in de twee sloten van bank1 (dimm1A, dimm1B), of
Optie2: Steek ik 1 memory module in het eerste slot van bank1 (dimm1A) en het tweede module in het eerste slot van bank twee (dimm 2A)?

Dank,

Johan

• Bachatero
OK,

Het moederbord werkt inmiddels. Het probleem werd inderdaad veroorzaakt door het verkeerde memory.

Het goede memory is binnen gekomen, ik heb het er ingezet en werkte meteen.

Daarna Debian Lenny er op gezet en dit werkt ook goed.

Bedankt voor de waardevolle adviezen. Ik heb echter nog twee vragen:

Als het moederbord opstart verschijnt er de volgende tekst:
Adaptec Embedded SATA Hostraid BIOS V4.4-1 2015
(c) 1998-2005 Adaptec.

<<<Press CtrlA for Adaptec RAID Configuration Utility!>>>

Controller #00: HostRAID 6081 at PCI Bus:02, Rev:03, Func:00
No logical Drives found.

No Int13 Drives to support.

Bios not installed!
Daarna verschijnt de Phoenix BIOS utility voor 5 seconden op het scherm en verdwijnt daarna. Verder lijkt het allemaal goed te werken.

1) Waarom verschijnt de melding "Bios not installed!", want het moederbord start tenslotte toch goed op. En ik kan in de BIOS komen en dit instellen?

2) No Int13 Drives to support. Is dit een foutmelding, of wordt dit veroorzaakt omdat er aan de SATA controller nog geen drives zijn aangesloten?

Dank reeds nu,

Johan

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Om met de laatste te beginnen.
Bachatero schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 19:13:
2) No Int13 Drives to support. Is dit een foutmelding, of wordt dit veroorzaakt omdat er aan de SATA controller nog geen drives zijn aangesloten?
Int13 is een interrupt die hardware kan geven tijdens het opstartproces (ik meen vlak na POST) om richting het BIOS van het moederbord te communiceren dat ze bootable zijn en dus beschikbaar zijn.

Deze melding betekent dus dat er momenteel geen schijven zijn aangesloten (laat staan dat die ingesteld zijn als bootable) op de Adaptec RAID controller. Kortom, hij meldt op het scherm dat hij zich niet bij de BIOS van het moederbord gemeldt heeft.
Bachatero schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 19:13:
1) Waarom verschijnt de melding "Bios not installed!", want het moederbord start tenslotte toch goed op. En ik kan in de BIOS komen en dit instellen?
Het moederbord heeft een BIOS.
De Adapter RAID Controller heeft ook een BIOS.

Gezien de andere melding is het logisch dat de controller tot de conclusie komt dat het geen zin heeft om zijn eigen BIOS te laden (er valt immers toch niets te doen) en dat meldt hij als "BIOS not installed!".

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Bachatero
Inderdaad kalizec,

Alles werkt inmiddels na het aansluiten van de SATA drives.

Bedankt voor de reactie.
Pagina: 1