Herkenning onbekend onderdeel uit voeding switch gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-08 19:26
Ik zoek de naam van het ronde groene onderdeel (RT1) (die met dat 'witte' rondje) linksvoor op de foto's (klikbaar). Deze is defect en dient vervangen te worden. Het geheel is van een voeding voor een HP ProCurve 2424m ethernet switch.

Helaas heeft het ding geen markeringen behalve de markering RT1 op de print, met mijn niet aanwezige electronica en ruime Google-ervaring (en zoektocht op enkele electronica sites) heb ik niet kunnen achterhalen wat dit beestje is.

Afbeeldingslocatie: http://upload.radiotwenterand.nl/thumbstore/a8/nlSVuhQBYG.2009-12-19_14.54.06_thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://upload.radiotwenterand.nl/thumbstore/68/A1Xv540sHm.2009-12-19_14.53.42_thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 16:31
Dat is een PTC denk ik voor inschakelpiekbeperking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:00
Afbeeldingslocatie: http://www.globalmedya.net/kilavuz/img/urunler/varistor_.jpg
Bedoel je die?

Is een varistor :)

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
base_ schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 19:40:
Dat is een PTC denk ik voor inschakelpiekbeperking
Bedoel je een PTC Thermistor? Het lijkt inderdaad op wat hier staat.
Ik bedoel die 'groene' he? De huidige is gebarsten en ogenschijnlijk erg warm geweest, gezien de verkleuring en de afwezigheid van soldeer aan de onderzijde van de print (en dito verkleuring).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
oops 8)7

base_ heeft gelijk :)

Maar volgensmij is een PTC voor de stroom en de varistor voor de spanningspieken..

[ Voor 55% gewijzigd door LED-Maniak op 19-12-2009 19:55 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
Akkoord. Beiden dank voor de antwoorden. Rest vraag 2; Is het vervangen van dit onderdeel voldoende of is het defect van dit onderdeel het gevolg van iets anders en geen oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Tsja, het is een soort zekering tegen een te grote stroom afname. Het kan dus zijn dat je teveel uit je voeding hebt proberen te halen. Vervang hem(ze kosten niet veel) en kijk of hij weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-09 16:31
Een varistor doet ongeveer het omgekeerde van een PTC: een varistor wordt gebruikt om piekspanningen te onderdrukken: boven de opgegeven spanning gaat hij 'kortsluiten'. Deze wordt dan ook over de ingangsspanning gezet (na de zekering), zodat bij piekspanningen de piek onderdrukt wordt en eventueel de zekering kapotgaat. Een PTC heeft een Positieve Temperatuur Coeffcient: als hij koud is heeft hij een hoge weerstand, zodra hij warm wordt neemt de weerstand af. Door deze in serie met de voedingsspanning te zetten zal de stroom eerst heel laag zijn totdat de PTC warm wordt en gaat geleiden. Hiermee heb je een langzame koude start en geen stroompiek. Je kan dit vrij eenvoudig traceren door de sporen te volgen op de print. Ik vermoed dat het kapotte onderdeel een PTC is. Als je niet zoveel om de stroompiek geeft kan je hem dan gewoon kortsluiten, de voeding zou dan gewoon moeten werken. Alleen als je de aanduiding op de originele PTC nog kan lezen of via HP de waarde kan achterhalen weet je welke er origineel in hoort. Overigens is door het verbruik te meten ook wel te achterhalen wat de juiste waarde ongeveer moet zijn.

edit: hier meer voorbeelden: http://nl.farnell.com/ptc
en ja die PTC's gaan wel vaker stuk: temperatuurschommelingen zijn altijd slopend wat dat betreft ... ;)

[ Voor 6% gewijzigd door base_ op 19-12-2009 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01

Onbekend

...

Meestal is het eenmalig een fout geweest. Als je hem vervangt zal hij waarschijnlijk weer werken.
Als hij toch weer stuk gaat, moet je verder gaan kijken, maar dan is het vinden van de fout ook een stuk moeilijker.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
GraveR, ik denk zelf het tweede. Ik heb hetzelfde gehad met een voeding, ook datzelfde groene dingetje kapot. Ik heb toen uit een tweede voeding het identieke onderdeeltje gehaald en op de plek van de defecte gesoldeerd.
Na het inschakelen van de voeding sprong deze direct weer kapot.
Mijn conclusie destijds, er is nog iets anders kapot.
(ik ben er nooit precies achtergekomen wat er dan wel kapot was)

Maar niet geschoten is altijd mis!

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
base_ schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:00:
Als je niet zoveel om de stroompiek geeft kan je hem dan gewoon kortsluiten, de voeding zou dan gewoon moeten werken. Alleen als je de aanduiding op de originele PTC nog kan lezen of via HP de waarde kan achterhalen weet je welke er origineel in hoort. Overigens is door het verbruik te meten ook wel te achterhalen wat de juiste waarde ongeveer moet zijn.

edit: hier meer voorbeelden: http://nl.farnell.com/ptc
en ja die PTC's gaan wel vaker stuk: temperatuurschommelingen zijn altijd slopend wat dat betreft ... ;)
En doorverbinden zorgt weer voor beeld :o

Het vervelende is dat het origineel geen enkele aanduiding heeft.

Tot zover iedereen bedankt voor hun bijdragen. _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door GraveR op 19-12-2009 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GraveR
Onbekend schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:01:
Meestal is het eenmalig een fout geweest. Als je hem vervangt zal hij waarschijnlijk weer werken.
Als hij toch weer stuk gaat, moet je verder gaan kijken, maar dan is het vinden van de fout ook een stuk moeilijker.
Puch-Maxi schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:05:
Maar niet geschoten is altijd mis!
Het probleem is dat het apparaat, vanwege het lawaai van de 3 fans, dagelijks in- en uitgeschakeld werd (niet echt de bedoeling van zo'n switch; had hem uitgeleend).

Het duurde steeds langer voordat het apparaat ging 'werken'; dat komt dus aardig overeen met het opwarmen zoals is uitgelegd hierboven.

Anyhoo, probleem is gevonden, nu nog opzoek naar een vervangend component. Ik wilde er niet echt heel veel geld aan besteden, maar het blijft toch een managed 24-poorts 10/100 switch.
Pagina: 1