• HoD85
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
Hallo iedereen,

Ik heb vandaag een oude pc van een kennis proberen te upgraden.
Dit was het systeem:

P5V-VM DH
Geforce 7300gs
1GB TakeMS 4200
onboard geluid
Pentium D 920 2.8GHZ

Nu heb ik dit vervangen door:
MSI NX8600GT
Corsair 2 x 1 GB DDR2 twin2x XMS2 PDF
Intel E2160

De bedoeling: dit systeem stiller maken om als Win7 office pc te gebruiken met af en toe een licht spelletje (WoW).

Wat ik gedaan heb:

- koeler verwijderd
- cpu verwijderd (heb schroevendraaier moeten gebruiken, cpu leek 'geklemd').
- gfx kaartje verwijderd (er stonden geen nvidia drivers op de pc)
- ramlatje uitgehaald

vervolgens:

- 8600gt ingestoken
- corsair ram ingestoken
- e2160 in de socket gezet met koelpasta, hendeltje gebruikt om cpu te plaatsen
- geluidskaart in pci slot
- vga aangesloten via dvi convertor

Toen kwam de koeler. Hier heb ik even zitten knoeien, een van de draaidingetjes stond fout en door er wat druk op te willen zitten ben ik uitgegleden waardoor ik véél druk er op zette.

Resultaat:

Na stroomkabel terug te hebben aangesloten bootte ik de pc. CPU fan draait, moederbord groen lampje brand. de DVD maakt normaal geluidjes net zoals de HDD. Alleen.. Er komt geen beeld. Het lampje op de monitor blijft langzaam flikkeren alsof de pc niet werd aangezet.

- RAM terug verwisseld met TakeMS latje: zelfde resultaat
- RAM volledige leeggelaten: ik krijg de normale POST beeps
- 7300 terug ingestoken: zelfde resultaat
- PCI 16x leeg gelaten en de VGA kabel inonboard via chipset: zelfde resultaat

Ik kon spijtig genoeg de CPU niet terug vervangen, ik had maar koelpasta voor één cpu.. Zou ik het moederbord geforceerd hebben? Als er een CPU probleem is zou hij dan ook geen POST moeten geven? Grrrr....Nu wachten tot maandag zodat ik koelpasta kan halen..

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-02 18:36

Dani86

AeroGeek

Het zou inderdaad kunnen dat je een paar pinnetjes van de LGA hebt beschadigd.

Probeer eens een BIOS reset dmv "clear CMOS" te doen. Hoe dit moet verschilt per moederbord. Meestal is het een jumpercap op 2 pinnen zetten. Hoe het bij jouw moederbord zit staat beschreven in de handleiding.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Verwijderd

P4 stroomkabel (goed) aangesloten? Klinkt heel stom, maar ik had soortgelijke symptomen en toen bleek dat ik in de gekte van alle kabels die plug vergeten was. Als ik het zo op Tweakers zie komt het nog wel vaker voor.

Edit: alle extra voedingspluggen ook gevuld op de videokaart? Mensen vergeten bij het installeren van een krachtiger videokaart met één of twee keer een 6-pins aansluiting nog wel eens alle aansluitingen te vullen (als je kaart twee aansluitingen heeft moeten er twee kabels in).

Edit edit: dat laatste lijkt jouw kaart niet te hebben, maar check het even voor de zekerheid.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 20:14 ]

• HoD85
Ik heb kabels nagekeken. Mijn gfx kaartje is inderdaad volledig door het pci-e slot voorzien. Ik heb wel iets gemerkt, een van de kabels van het moederbord was niet aangesloten. Nu is die rotsite van asustech weer niet bereikbaar dus kan ik niet nakijken of die moet aangesloten zijn. Ik heb in ieder geval zo'n plastic ringetje moeten wegknippen rond de voedingkabels, volgens mij was deze nog nooit aangesloten. Ik heb het getest met spijtig genoeg nog steeds geen beeld.

Afbeeldingslocatie: http://imgur.com/B6Quf.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door HoD85 op 19-12-2009 21:36 ]

Verwijderd

Van wat ik terug kan vinden in de manual moet je gewoon 24 pins aansluiten, 20 pins wordt niet los genoemd. Kijk het voor de zekerheid nog even zelf na.

Heb je de andere 4-pin (P4) ook aangesloten? Dat zou op zich dezelfde syptomen kunnen opleveren als een beschadigde CPU. Je kan natuurlijk ook nog eens de CPU er af halen om een visuele inspectie te doen (CPU + socket op mobo, aangezien de pinnetjes bij 775 op het mobo zitten) maar dat betekent natuurlijk wel dat je de boel ook weer terug moet zetten (met dezelfde risico's).

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jwildenberg/P4.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 22:14 ]

• HoD85
Die 20 pin stak in de linkerkant van het slot op mijn screenshot, aan dezelfde kabels zat een aparte 4 pin extra die onder twee pinnetjes past van de 20 pin.. het is een lowbudget voeding. Zou dit voor problemen gezorgd kunnen hebben als dit eerst niet aangesloten was?

Die 4pin is aangesloten. Die zat er wel wat wankel in, maar hett verandert niets als ik deze steviger aanduwde. Ik heb geen koelpasta meer en de plaatselijke pc winkel ook niet. Vanavond toch eens de CPU eruit halen en nakijken..

Verwijderd

HoD85 schreef op maandag 21 december 2009 @ 15:18:
Die 20 pin stak in de linkerkant van het slot op mijn screenshot, aan dezelfde kabels zat een aparte 4 pin extra die onder twee pinnetjes past van de 20 pin.. het is een lowbudget voeding. Zou dit voor problemen gezorgd kunnen hebben als dit eerst niet aangesloten was?

Die 4pin is aangesloten. Die zat er wel wat wankel in, maar hett verandert niets als ik deze steviger aanduwde. Ik heb geen koelpasta meer en de plaatselijke pc winkel ook niet. Vanavond toch eens de CPU eruit halen en nakijken..
Ik weet niet helemaal of ik snap wat je bedoeld met de 20 pin. Als het goed is kan die er maar op één manier in, zeker in combinatie met de 4 pin.

Dat je zegt dat het een low-budget voeding is is ook nog wel interessant. Weet je zeker dat één en ander krachtig genoeg is om de boel aan te drijven? Een 300 watt A-merk voeding is heel iets anders dan en 300 watt cheap ass voeding.

Edit: ik zie dat die processor zelfs minder verbruikt dan de oude Pentium D (niet zo moeilijk, die waren niet zo zuinig) en je hebt er ook geen hele brute videokaart inzitten. Zou niet heel veel problemen mogen geven, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 05:59 ]

• HoD85
De nieuwe onderdelen zijn inderdaad zuiniger (cpu) en iets veeleisender (gfx) dus hoopte ik dat de psu het zou uithouden. Nu denk ik niet niet dat dit het probleem is, als ik pci geluidskaart en grafische kaart er volledig uit laat verandert er niets.

Ik heb 2 potjes koelprut kunnen bestellen bij Tones ('slecht weer' actie => geen verzendkosten :D ), dit gaat on-hold tot ik de cpu er terug af kan halen! Ik post een update als ik weer wat heb uitproberen. Dan neem ik ook foto's, misschien gebruik de verkeerde termen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door HoD85 op 22-12-2009 11:48 ]

Verwijderd

HoD85 schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:47:
De nieuwe onderdelen zijn inderdaad zuiniger (cpu) en iets veeleisender (gfx) dus hoopte ik dat de psu het zou uithouden. Nu denk ik niet niet dat dit het probleem is, als ik pci geluidskaart en grafische kaart er volledig uit laat verandert er niets.

Ik heb 2 potjes koelprut kunnen bestellen bij Tones ('slecht weer' actie => geen verzendkosten :D ), dit gaat on-hold tot ik de cpu er terug af kan halen! Ik post een update als ik weer wat heb uitproberen. Dan neem ik ook foto's, misschien gebruik de verkeerde termen 8)7
Misschien kunnen we daar iets op zien :)

Verwijderd

Klik eens de 4 pin goed vast aan de 20 pin stekker zodat het één geheel wordt (alles op gelijke hoogte). Sluit dan aan op het moederbord.

Weet je zeker dat de bios core 2 duo ondersteunt? Wil nog wel eens zijn dat je die eerst moet updaten voor je nieuwe proc kunt gebruiken.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-02 15:23
dubbel :|

[ Voor 98% gewijzigd door lredev op 22-12-2009 12:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 12:03:
Weet je zeker dat de bios core 2 duo ondersteunt? Wil nog wel eens zijn dat je die eerst moet updaten voor je nieuwe proc kunt gebruiken.
Het is geen Core 2 Duo, het is een Pentium Dual Core en hij staat in de lijst op de Asus website. Dat van die biosupdate is inderdaad een goed idee.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 12:09 ]

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-02 15:23
ik heb dit ook een keer gehad, bleek de DVI poort van mijn monitor niet lekker te werken, daar een paar keer de stroom op en af en ik kreeg wel beeld... het proberen waad lijkt me...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 12:09:
[...]

Het is geen Core 2 Duo, het is een Pentium Dual Core en hij staat in de lijst op de Asus website. Dat van die biosupdate is inderdaad een goed idee.
oeps, was even vergeten dat ze die opeens weer Pentium noemden. Laten we het maar op Conroe houden dan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 19:07:
oeps, was even vergeten dat ze die opeens weer Pentium noemden. Laten we het maar op Conroe houden dan.
Ik lees ook alleen maar hoe het ding genoemd wordt hoor :p

Zo lijkt het trouwens wel weer bar veel op een Pentium D, iets wat ik nu toch niet echt meer nieuw in een PC wil stoppen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2009 19:15 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Yep, bouw de oude CPU terug en als die succesvol boot, doe dan een BIOS update.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Dancis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:04
Ik heb dus hetzelfde probleem met mijn msi 770-C45. Soms start hij wel op maar soms ook niet dan blijft het beeld scherm in standby. Alles fans enzo draaien dan.

Ook heb ik al geprobeert om alleen te draaien met geheugen en processor en al een paar keer met de videokaart erbij.

Maar als ik dan de computer uitzet en de knop op de voeding uit en de startknop indruk dan licht alles een keer kort op en als ik dan er weer stroom opzet en de computer aanzet dan start ie op , maar dan zijn alle bios instellingen weg en zegt ie dat de batterij bijna leeg is terwijl dit moederbord net een paar dagen oud is.

Waar moet ik het nu zoeken ? moederbord die toch na 10 dagen kapot is of voeding die de geest aan het geven is??

Verwijderd

Dancis schreef op woensdag 23 december 2009 @ 20:51:
Ik heb dus hetzelfde probleem met mijn msi 770-C45. Soms start hij wel op maar soms ook niet dan blijft het beeld scherm in standby. Alles fans enzo draaien dan.

Ook heb ik al geprobeert om alleen te draaien met geheugen en processor en al een paar keer met de videokaart erbij.

Maar als ik dan de computer uitzet en de knop op de voeding uit en de startknop indruk dan licht alles een keer kort op en als ik dan er weer stroom opzet en de computer aanzet dan start ie op , maar dan zijn alle bios instellingen weg en zegt ie dat de batterij bijna leeg is terwijl dit moederbord net een paar dagen oud is.

Waar moet ik het nu zoeken ? moederbord die toch na 10 dagen kapot is of voeding die de geest aan het geven is??
Het is lastig om zoiets te testen als je geen andere onderdelen hebt om mee uit te wisselen. Het beste is onderdeel voor onderdeel te verwisselen tot je het schuldige onderdeel te pakken hebt.

Klinkt ook alsof je batterij leeg zou kunnen zijn, maar ik weet niet of dat alle problemen zou verklaren. Heb je daar niet nog een oude van liggen ergens?
Pagina: 1