Wat gebeurt er als je een fan blokkeert?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb een gedateerd "home theater" systeem die ik gebruik als versterkertje voor geluid op mijn PC. Wat mij irriteert is dat hier een 40mm fan in zit die lawaai maakt. De fan heeft geen nut omdat onderdelen van de HT in zijn nieuwe functie niet warm worden.

Ik wou van het geluid af en heb toen de fan verwijderd. Alleen toen meldde het display dat er geen fans waren aangesloten en ging de HT vanzelf uit. Daarna geprobeerd de fan te blokkeren door er ijzerdraad doorheen te steken. Dat werkt tot dusver goed.

Nu vroeg ik mij af: welke gevolgen heeft het blokkeren van een 1,5V ventilatortje? Als de HT kapot gaat vind ik dat niet erg, maar ik heb liever geen kortsluiting of brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Weerstandje ertussen i.p.v de fan?

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je niet die melding uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:02
Ik neem aan dat het een brushless fan is. In dat geval maakt het niet uit of je hem blokkeert..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
battler schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 18:26:
Weerstandje ertussen i.p.v de fan?
Ja aan gedacht, maar ik had er geen voorhanden.
Helaas niet.
LED-Maniak schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 18:28:
Ik neem aan dat het een brushless fan is. In dat geval maakt het niet uit of je hem blokkeert..
Goed om te horen!

Hopelijk houdt-ie het nog even vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:40

DaWaN

'r you wicked ??

LED-Maniak schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 18:28:
Worden de windingen dan niet erg warm ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 20:44
Ergste wat er dan gebeurt is dat de fan kappot gaat, dus of dat nu zo'n ramp is...

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de meeste gevallen gaat hij zo kapot dat er niets aan de hand is behalve dat je waarschijnlijk weer een melding krijgt dat je geen ventilator hebt.
in het ergste geval gaat hij zo kapot dat er een kortsluiting ontstaat en je 12v-lijn zwaar inzakt, afhankelijk wat de rest aan het doen is kan er iets kapot gaan, brand krijg je waarschijnlijk niet, hij kan wel wamr worden, dus geen brandbare spullen daar in de buurt.

meest makelijke is een weerstand of potmeter ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik zou dan eerder een nieuwe ventilator kopen, mijn Macbook maakt totaal geen geluid (ja, de harde schijf, maar dat zal je HT ook hebben), terwijl er 2 40 mm fans in zitten.

Kwestie van het merk van de fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:29:
meest makelijke is een weerstand of potmeter ertussen.
Leuke theorie, maar helaas. Het ding meet het toerental van je fan, dus dat gaat niet werken.

TS: als je twijfelt kun je de rode draad doorknippen en de gele draad van je overbodige fan aan de gele draad van een niet-overbodige fan knopen. Dan denkt de BIOS dat beide fan's hetzelfde toerental hebben.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:02
DaWaN schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:16:
[...]

Worden de windingen dan niet erg warm ?
Nee, waarom? Bij borstelloos draait de magneet om de windingen ipv. de windingen om de magneet. Die windingen worden verder ook niet gekoeld en bij zo een kleine fan maakt dat echt niet uit.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LED-Maniak schreef op zondag 20 december 2009 @ 01:59:
Nee, waarom? Bij borstelloos draait de magneet om de windingen ipv. de windingen om de magneet. Die windingen worden verder ook niet gekoeld en bij zo een kleine fan maakt dat echt niet uit.
En windingen worden warm doordat het magneetveld wat opgewerkt wordt door de stroom door de winding tegengewerkt wordt door de tegen-EMK van de permanente magneet of de veldspoel. Geen draaing is nauwelijks tegen-EMK, dus nauwelijks stroom.

Als je van een experimentje houdt en een multimeter bij de hand hebt moet je het stroomverbruik van een fan eens meten, en kijken wat er gebeurt als je de fan afremt, maar wel laat draaien, en dat vergelijken met de stroom die door een geblokkeerde fan loopt.

Soms ben ik blij met m'n klassieke MTS Elektro opleiding :)

[ Voor 3% gewijzigd door burne op 20-12-2009 02:34 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:22

Part

Helemaal niets.....

burne schreef op zondag 20 december 2009 @ 01:22:
[...]

Leuke theorie, maar helaas. Het ding meet het toerental van je fan, dus dat gaat niet werken.

TS: als je twijfelt kun je de rode draad doorknippen en de gele draad van je overbodige fan aan de gele draad van een niet-overbodige fan knopen. Dan denkt de BIOS dat beide fan's hetzelfde toerental hebben.
Ik denk dat als dat ding het toerental meet hij als nog uitschakeld bij het blokkeren van de fan.
Volgens de TS werk het geheel prima bij een geblokkerde fan dus word er stroom gemeten.

Een weerstand zou dan prima werken.
burne schreef op zondag 20 december 2009 @ 02:33:
[...]

En windingen worden warm doordat het magneetveld wat opgewerkt wordt door de stroom door de winding tegengewerkt wordt door de tegen-EMK van de permanente magneet of de veldspoel. Geen draaing is nauwelijks tegen-EMK, dus nauwelijks stroom.

Als je van een experimentje houdt en een multimeter bij de hand hebt moet je het stroomverbruik van een fan eens meten, en kijken wat er gebeurt als je de fan afremt, maar wel laat draaien, en dat vergelijken met de stroom die door een geblokkeerde fan loopt.

Soms ben ik blij met m'n klassieke MTS Elektro opleiding :)
Indien er geen tegen EMK is gaat er juist meer stroom lopen. Blokker maar eens een motor of kijk naar de aanloopstroom.

4 Tegen-EMKOok in een kortsluitankermotor wordt een tegen-EMK opgewekt, net zo als bij de gelijkstroommotor. Het anker draait rond en zal een spanning opwekken in de veldspoelen. Deze spanning is tegengesteld aan de aangelegde spanning. De stroom door de veldspoelen zal dan kleiner zijn. Als de motor wordt ingeschakeld, staat het anker nog stil. Er is dan geen tegen-EMK. De stroom door de veldspoelen is dan groot. Naarmate het toerental stijgt, zal de stroom afnemen. In de praktijk is de aanloopstroom, of inschakelstroom ongeveer 6 maal de stroom bij een normale belasting.
http://www.engineering-on...nt&action=induction_motor

Bij een fan zit er echter nog wat logica voor die de stroom weet te beperken. Dit heeft niets met tegen EMK te maken.

[ Voor 58% gewijzigd door Part op 20-12-2009 03:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe meet dat ding eigenlijk of er een fan aangesloten is? Als je de fan blokkeert geeft hij geen waarschuwing, een RPM sensor zal het dus niet zijn. Enige andere optie lijkt mij is dat het ding meet of er stroom loopt. Een simpel weerstandje op de fan-aansluiting zou dan genoeg moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaise
  • Niet online
Wellicht dat het relevant is voor de discussie: de fan is met twee draadjes aangesloten, niet 3. Dus alleen door de weerstand weet de HT dat er iets is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeantje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:18
1KOhm ertussen en klaar is kees
Pagina: 1