TV aansluiten op PC: DVI -> HDMI

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 18:24
Beste mensen,

Ik heb recent een LCD TV gekocht, meer bepaald de Philips 32PFL7404. Die had ik graag aangesloten op mijn PC, die een Nvida 6800 videokaart heeft. Ik heb geprobeerd deze toestellen te verbinden met een DVI naar HDMI kabel. Resultaat: mijn TV ontvangt geen signaal.

Mijn vraag ligt dan ook voor de hand: hoe los ik dit op? Ik bedacht zelf volgende zaken, waarover jullie advies zou worden geapprecieerd!
- De kabel, hoewel nieuw, kan natuurlijk defect zijn. Het betreft een redelijk goedkope kabel van 5 meter. (5 meter zou de uiterst werkbare grens zijn voor HDMI?) Ik heb gezien dat er DVI naar HDMI kabels te koop zijn van 70€, wat 10x zoveel is als wat ik betaald heb. Hoe waarschijnlijk is het dat zo’n dure kabel mijn probleem oplost?
- Bij een andere videokaart (Nvidia GTX275) kreeg ik een DVI naar HDMI “kopje”. Is het aan te raden om op m’n oude 6800 kaart dit kopje in combinatie met een HDMI naar HDMI kabel te gebruiken?
- Wat betreft softwarediagnose of –instellingen houdt mijn kennis op bij wat het Nvidia control pannel te bieden heeft. Is iemand op de hoogte van alternatieven of andere nuttige software?

Alvast bedankt!

Hierbij nog wat gedetailleerde info, moest die helpen:
- Ik een tweede PC met dezelfde kabel aan m’n TV proberen te hangen, die een Nvida GTX275 videokaart heeft. Dit gaf eveneens geen signaal.
- Dat de videokaarten en de betreffende DVI poorten werken, weet ik zeker. (Op andere manieren geverifieerd.)
- De TV beschikt over 4 HDMI poorten, die allemaal geen signaal beweren te ontvangen. Ik kan niet met zekerheid stellen dat de HDMI poorten werken, maar het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat een nieuw TV toestel wordt geleverd met 4 defecte poorten.
- Ik heb uiteenlopende resoluties en vernieuwingsratio’s geprobeerd, die allemaal hetzelfde resultaat geven: geen signaal. (In de handleiding van m’n TV staat dat die de geprobeerde resoluties/vernieuwingsratio’s zou moeten ondersteunen.)
- De TV ondersteunt PC-input via een componentverbinding prima. Maar ach, als een digitaal signaal tot mijn mogelijkheden zou moeten behoren, verkies ik toch dat laatste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZicoDon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:26
Staat je pc erop ingesteld die aansluitng te gebruiken
Of heeft je laptop ook een HDMI output?
Dan zou het ook beter zijn HDMI-HDMI te gebruiken ook een stuk beter beeld;)

Feyenoord | Xbox Series X | Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:37

Wildfire

Joy to the world!

Ik heb uiteenlopende resoluties en vernieuwingsratio’s geprobeerd
Je weet toch wel dat je eerst de output van je kaart moet activeren, want pas daarna wordt het mogelijk om voor je DVI-output resoluties enzo te regelen... ik vraag het maar omdat niet duidelijk blijkt dat je ook eerst daadwerkelijk je tweede display aan hebt gezet in je schermeigenschappen :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
Een echte HDMI out poort heb ik op geen enkel toestel. Ik heb natuurlijk wel die DVI->HDMI adapter, maar geen HDMI/HDMI kabel. Aangezien die vrij duur zijn, koop ik die liever wanneer ik weet dat het een oplossing zal bieden... Is HDMI/HDMI compabiliteitsgewijs dan zo verschillend van HDMI/DVI?

Wat betreft het activeren van de DVI poort op m'n PC weet ik niet goed wat jullie bedoelen.
Wanneer ik een normaal PC scherm erop aansluit, werkt die ogenblikkelijk zoals het hoort. Ik veronderstel dus dat die poort output geeft.
Nu heb ik naar aanleiding van jullie reacties het nog eens geprobeerd. Ik heb op diezelfde poort, die het dus met normale schermen prima doet, de TV aangesloten. (Uiteraard na het afsluiten van de PC.) Mijn computer lijkt de TV niet te kunnen detecteren, ook niet na de "Rigorous display detection" en "Force television detection on startup" settings in het Nvidia control pannel te gebruiken. (Ik vermoed dat beide opdrachten enkel van toepassing zijn op de VIVO poort van de videokaart.) Ik kan dan ook geen multiple displays selecteren of instellen. Het zou dus inderdaad kunnen dat geen DVI output het probleem is. Daar kan ik echter niets aan doen, aangezien de software me niet toelaat in te stellen wat niet wordt gedetecteerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Amplifiction schreef op zondag 20 december 2009 @ 12:46:
Ik heb op diezelfde poort, die het dus met normale schermen prima doet, de TV aangesloten. (Uiteraard na het afsluiten van de PC.)
En het normale scherm op de andere poort dan aangesloten? En vervolgens dan op het normale scherm hetgeen hieronder staat geprobeerd (terwijl de TV er ook aan hangt)?
Mijn computer lijkt de TV niet te kunnen detecteren, ook niet na de "Rigorous display detection" en "Force television detection on startup" settings in het Nvidia control pannel te gebruiken. (Ik vermoed dat beide opdrachten enkel van toepassing zijn op de VIVO poort van de videokaart.) Ik kan dan ook geen multiple displays selecteren of instellen. Het zou dus inderdaad kunnen dat geen DVI output het probleem is. Daar kan ik echter niets aan doen, aangezien de software me niet toelaat in te stellen wat niet wordt gedetecteerd...

Gebruik de pc met het normale scherm aangesloten op de poort van normaal. Plug vervolgens de DVI kabel in de 2de poort van de grafische kaart, als de TV aanstaat zou de TV in te stellen moeten zijn in nVidia control panel en kan je extend desktop of clone ofzo instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
Anoniem: 144949 schreef op zondag 20 december 2009 @ 15:18:
[...]
En het normale scherm op de andere poort dan aangesloten? En vervolgens dan op het normale scherm hetgeen hieronder staat geprobeerd (terwijl de TV er ook aan hangt)?

[...]

Gebruik de pc met het normale scherm aangesloten op de poort van normaal. Plug vervolgens de DVI kabel in de 2de poort van de grafische kaart, als de TV aanstaat zou de TV in te stellen moeten zijn in nVidia control panel en kan je extend desktop of clone ofzo instellen.
Yep, dit heb ik herhaaldelijk geprobeerd. Detectie van de TV blijft onbestaande...

Nu heb ik me in het volgende artikel even verdiept in de verschillende types DVI aansluitingen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Visual_Interface

Op basis van de afbeeldingen daar heb ik gezien dat de DVI naar HDMI kabel die ik gebruik, een DVI-D Single Link aansluiting heeft.
Wanneer ik mijn DVI naar HDMI "kopje" er bijneem, (waarvan sprake in m'n eerste post) zie ik dat die gebruik maakt van een DVI-D Dual Link aansluiting.

Er wordt niet echt ingegaan op het verschil tussen single en dual link, en dus ken ik dat verschil ook niet goed. Het enige dat ik uit het artikel kan afleiden, is dat Dual link een hogere bandwith heeft en betere prestaties zou mogelijk maken. Verder lijkt het verschil tussen beide connectoren me echter klein, aangezien het in beide gevallen gaat om DVI-D, oftewel het type DVI aansluiting dat enkel digitale signalen ondersteunt. (Het verschil tussen DVI-D en DVI-A lijkt me bv veel groter.)

Weet iemand misschien of mijn probleem kan worden opgelost door een DVI-D Dual link naar HDMI kabel? Of kan ik me dat geld beter uitsparen?

EDIT: nu bedenk ik net een tweede mogelijke oorzaak van het probleem: de lengte van mijn kabel. Die bedraagt 5 meter, wat blijkbaar aan de lange kant is. Wie kan me vertellen hoe relevant dat is voor mijn apparaten?

[ Voor 5% gewijzigd door Amplifiction op 26-12-2009 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Ik heb een goedkope hdmi kabel van 5 mtr en 1080p gaat prima. Ik heb overgens ook deze kabel via een dvi->hdmi koppelstukje aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Roos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-07-2020
De lengte van je hdmi kabel is ook niet relevant, ik heb er 1 van 10m via verloop dvi naar hdmi.
Koste mij 15 euro en werkt fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Beneden hebben wij de philips 9704 en als ik hierop mijn laptop aansluit dmv hdmi geeft de philips tv weer:
Niet ondersteund bestandsformaat.

Heb van alles geprobeert maar ik kan het beeld van mijn laptop niet op de tv krijgen.
Ook op internet gezocht en ik kwam dit probleem meer tegen bij philips tv's.

Denk dus dat het aan philips ligt.

Ik heb de tv die jij nu hebt ook op het oog (32pfl7404), maar voordat ik deze koop neem ik eerst mijn laptop mee naar de winkel, want dit moet wel werken.
Anders kan ik weer verder gaan zoeken naar een andere tv.

Indien het werkt bij jou, hoor ik het graag

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
shameblaster schreef op maandag 28 december 2009 @ 14:45:
Beneden hebben wij de philips 9704 en als ik hierop mijn laptop aansluit dmv hdmi geeft de philips tv weer:
Niet ondersteund bestandsformaat.

Heb van alles geprobeert maar ik kan het beeld van mijn laptop niet op de tv krijgen.
Ook op internet gezocht en ik kwam dit probleem meer tegen bij philips tv's.

Denk dus dat het aan philips ligt.

Ik heb de tv die jij nu hebt ook op het oog (32pfl7404), maar voordat ik deze koop neem ik eerst mijn laptop mee naar de winkel, want dit moet wel werken.
Anders kan ik weer verder gaan zoeken naar een andere tv.

Indien het werkt bij jou, hoor ik het graag
Nou, bedankt voor de info -aan iedereen overigens, die tot nu toe heeft gereageerd. Wat het Philips verhaal betreft begon ik al zo'n donkerbruin vermoeden te krijgen... :( Dit kan trouwens verklaren waarom een antwoord van de support van Philips lang op zich laat wachten.
Heb je toevallig enkele links bij de hand naar die Philips-gerelateerde problemen?

Inmiddels heb ik de firmware van de TV geflashed naar de nieuwste versie, maar helaas, zonder resultaat...

Indien ik op een andere manier vooruitgang boek, laat ik het weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amplifiction
Ik heb het probleem kunnen oplossen! :)

Het lag aan de kabel. DVI->HDMI kopje op m'n videokaart en daarop een goedkope HDMI kabel, en het was gebakken.

Veel succes aan iedereen die met een gelijkaardig probleem zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScooBY_DoO
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-04 14:45
Paul Roos schreef op zondag 27 december 2009 @ 12:09:
De lengte van je hdmi kabel is ook niet relevant, ik heb er 1 van 10m via verloop dvi naar hdmi.
Koste mij 15 euro en werkt fantastisch.
Is er ook bekend of 2 x 10 meter HDMI mbv een koppelstuk gaat werken?
De enige info is dezelfde die alle shops hebben:
Met behulp van dit koppelstuk is het mogelijk om twee HDMI kabels met elkaar te verbinden. Hierdoor verkrijgt men een langere HDMI kabel. Wel moet er rekening gehouden worden dat dit niet onbeperkt gedaan kan worden anders treedt er een signaalverlies op.

Onbeperkt klinkt in mijn oren alszijnde NOG een koppelstuk erbij en niet de lengte v/d kabel.

Ook ik wil mijn tv gaan ansluiten via HDMI vanaf de pc.
Zonder dvi-verloop daar ik een HD5770 heb gekocht met 2 HDMI aansluitingen. (1e reeds in gebruik door monitor)

Mogelijkheden:
1) 2x Hdmi kabel van 10mtr van redelijke kwaliteit (gold) incl. koppelstuk (gold)
2) 2x Hdmi kabel van 10mtr van ''normale'' kwaliteit incl koppelstuk (helft goedkoper als optie 1)
3) budget Hdmi kabel van 20 meter
4) 1x Hdmi kabel van 10 meter die ik door de gang moet leggen als ik op de slaapk. wil kijken.
5) kwaliteits Hdmi kabel van 20 meter maar die zijn prijzig

Weet iemand of optie 1,2 of 3 werkt met die lengtes?

TIA

[ Voor 4% gewijzigd door ScooBY_DoO op 06-01-2010 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269610

Reeds maanden gebruik ik mijn LG tv met daaraan mijn pc.
Aansluiting via VGA en prima beeld. Op de TV kan ik kiezen tussen TV/AV1/AV2/Composiet/RGD en HDMI.
Hij staat dus standaard op VGA. Nu wilde ik overgaan naar HDMI. Deze aansluiting zit op de TV en op de PC.
Ik krijg beeld als ik de pc in de veilige modus opstart, maar geen beeld als ik normaal opstart . Op de TV verschijnt dan geen signaal. Dat lijkt mij zo vreemd. Uiteraard heb ik de VGA kabel losgekoppeld bij dit "projekt"
Waar zou het aan liggen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

Amplifiction schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:45:
Ik heb het probleem kunnen oplossen! :)

Het lag aan de kabel. DVI->HDMI kopje op m'n videokaart en daarop een goedkope HDMI kabel, en het was gebakken.

Veel succes aan iedereen die met een gelijkaardig probleem zit!
Goed om te horen!

Ik zal binnenkort ook is kijken of het hier werkt met een nieuwe kabel.

Cons:::BB4E

Pagina: 1