Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dual boot, win XP/7, vind geen schijf.

Pagina: 1
Acties:

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-11 20:24

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik wilde gister een game spelen maar die crasht bij het booten, vele forums zeggen dat er bepaalde problemen zijn met de game plus win7 en dan in combinatie met een bepaalde driver. Op winXP draait het in de meeste gevallen wel.

Dus nu wil ik graag een dual boot maken met winXP en win7. Ik heb met het partitie programma, Partition Wizzard Home edition een partitie gemaakt van ~10gb, NTFS Primary en daar wilde ik mijn XP op installeren.

Dus ik boot met mijn boot XP cd'tje op maar die vind die partitie niet en zegt dat er geen schijven zijn waar die XP op kan installeren. (ik doe dit trouwens op een Inspiron 1720 laptop). Nou heb ik via USB een externe schijf (uit mijn kapotte pc) aangesloten en deze vind die dus wel en deze kan ik dan formatten etc maar ik wil het natuurlijk installeren op mijn vaste schijf.

Hier even een plaatje van wat mijn partitie programma er van maakt.
Afbeeldingslocatie: http://www.no-illusions.nl/random/partitie.png

Oh ja, eerst was mijn C schijf active en boot, na ik wat had geprutst met de partities kreeg ik de melding dat NTLDR miste, dit heb ik gelukkig kunnen oplossen door met die externe schijf windows recovery te booten en daarna was dat probleem opgelost.

Mijn probleem is dus, waarom vindt die XP boot cd die 10gb schijf niet?

[ Voor 14% gewijzigd door MrVegeta op 19-12-2009 15:34 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-11 11:06

M2M

medicijnman

een dual boot maken kun je volgens mij enkel doen door er eerst windows xp op te knallen, en vervolgens een custom install te doen met windows 7. Als je op dezelfde fysieke schijf beide OS-en wil installeren tenminste. Als je nu twee fysieke schijven had, was het simpeler geweest. Sluit er 1 aan, installeer OS, koppel los, sluit nr 2 aan en installeer het andere OS. Dan hebben beide OS-en geen weet van elkaars locatie, geen problemen met boot-troep en je hebt de volledige acces over alle files op de andere schijf :) (inclusief format)

-_-

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 19:18

r44

1 is de schijf een SATA schijf?
2 Bij installatie van XP op SATA schijven moet je tijdens de installatie drivers installeren.
Deze drivers staan meestal op de DVD van je mobo of van je laptop.
Of je moet ze dowloaden vanaf de site van de fabrikant.

44

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ugh, okay. Ik heb maar één HD in me laptop zitten. Dus die moet ik gaan formatten, 3 partities maken (eerste voor XP ~15 gb, 2e voor win7~25gb, 3e voor downloads, games, programma's etc. Nou ja, maar eens kijken. Moest sowieso deze schijf eens formatten en opnieuw installeren.

//edit. Schijf in me laptop is Sata ja maar ik kan windows niet installeren omdat hij geen lege partitie vind op die schijf om hem op te installeren.

[ Voor 21% gewijzigd door MrVegeta op 19-12-2009 15:43 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• M2M

M2M

medicijnman

MrVegeta schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 15:42:
Ugh, okay. Ik heb maar één HD in me laptop zitten. Dus die moet ik gaan formatten, 3 partities maken (eerste voor XP ~15 gb, 2e voor win7~25gb, 3e voor downloads, games, programma's etc. Nou ja, maar eens kijken. Moest sowieso deze schijf eens formatten en opnieuw installeren.
als je slim bent, formatteer je de hele schijf, maak je maar 1 partitie tijdens de windows xp installatie (van die 15 GB). Vervolgens knal je de windows 7 dvd er in, en installeer je die op de overige ruimte (minus eventueel de extra partitie).

(en kun je de game niet draaien in een virtual machine (a.k.a. windows xp mode?))

-_-

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Blijkbaar kan ik xp mode niet installeren omdat ik een RC draai. Geeez, het kan ook nooit even makkelijk hé.

• M2M

M2M

medicijnman

MrVegeta schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 16:52:
Blijkbaar kan ik xp mode niet installeren omdat ik een RC draai. Geeez, het kan ook nooit even makkelijk hé.
gelukkig kan het dan wel handmatig. via een virtual machine applicatie (die van microsoft, of van sun bijvoorbeeld, volgens mij virtualbox genoemd). Windows xp cd in de cd speler, en in de virtual box windows xp installeeren (een google met walkthrough XP virtualbox zou voldoende moeten zijn voor een "loopdoor")

-_-

Verwijderd

Je hoeft geen SATA drivers te installen [Nou, bij mij dan, ik installde XP op een dell dimension 9100 met sata2 schijf, geen enkele fout]

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 20:06
Ik heb hier op mijn Dell Vostro 1000 (AMD TK57) ook Windows 7 RC staan en XP-mode werkt daar prima op.
Punt is waarschijnlijk dat jij er een Intel CPU in hebt zitten en niet alle Intels ondersteunen Virtualisatie, AMD wel.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
good4u schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 19:04:
Ik heb hier op mijn Dell Vostro 1000 (AMD TK57) ook Windows 7 RC staan en XP-mode werkt daar prima op.
Punt is waarschijnlijk dat jij er een Intel CPU in hebt zitten en niet alle Intels ondersteunen Virtualisatie, AMD wel.
Staat aan :). Ik heb die ~450 mb grote bestand gedownload van microsoft en geinstalleerd. Als ik virtual box XP opstart krijg ik een melding dat ik nog wat moet installeren dat is waarschijnlijk dat kleine bestandje maar geen enkele versie is goed voor mijn win7 versie.

Ach, ik heb alles naar een externe schijf gekopieerd, dus zal straks formaten en XP installeren en daarna win7, kan ik er weer tegen aan.

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 20:06
Dan moet je waarschijnlijk Windows6.1-KB958559-x86.msu nog downen, is 5MB ;)
Nah ja, je gaat al verse install doen met dualboot, werkt toch het lekkerst!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
good4u schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 19:28:
Dan moet je waarschijnlijk Windows6.1-KB958559-x86.msu nog downen, is 5MB ;)
Nah ja, je gaat al verse install doen met dualboot, werkt toch het lekkerst!
Die kan ik dus niet uitvoeren, "deze update is niet geldig voor uw pc" oid, ff gegoogled en er zijn meer mensen die met een bepaalde RC het niet kunnen uitvoeren :). Ik heb 7100, dus dat was sowieso niet de nieuwste.

Maar idd, verse install maken, heb toch niet zoveel spannends te doen vanavond.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik heb het onderhand geïnstalleerd etc maar dat Virtual Machine gebeuren is niet erg stabiel ... of ligt dat er aan dat ik er een game mee wil installeren?

• Dymse
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 30-10-2023
Virtual machines zijn niet geschikt om games te draaien door het gebrek aan opengl/direct3d ondersteuning. Vind het raar dat mensen dat voorstellen ... moesten het nu zéér oude spelletjes zijn dan zou het nog lukken ma da zal wes niet het geval zijn

Virtualbox heeft nu experimentele ondersteuning maar games gaan nooit goed draaien als in een echte machine wat vrij normaal is. Hoe het zit met de ondersteuning bij vmware en virtual pc weet ik niet direct

[ Voor 31% gewijzigd door Dymse op 20-12-2009 00:56 . Reden: typo en extra info ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
No_Name_Needed schreef op zondag 20 december 2009 @ 00:52:
Virtiual machines zijn niet geschikt om games te draaien door het gebrek aan opengl/dx ondersteuning. Vind het raar dat mensen dat voorstellen ... moesten het nu zéér oude spelletjes zijn dan zou het nog lukken ma da zal wes niet het geval zijn
En met oude spelletjes kan je net zo goed dosbox gebruiken :)

Maar een Virtual PC gebruiken voor spelletjes gaat niet werken en als het gaat werken mag je blij zijn als je 1fps haalt :P

@MrVegeta:
Download de XP-sata-drivers voor je laptop (deze?) en maak met nlite een XP-cd waar de drivers in geslipstreamd zijn.
Dan zou XP de schijf moeten zien tijdens de installatie :)

edit:
PS. De hoofdstad van Peru is Lima
/Willem Wever ;)

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 20-12-2009 01:02 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Serieus. Oh for fuck sake. Het is verdomme al 1 uur en ik heb nog steeds geen hol gedaan! Waarom kan die XP cd niet mijn C schijf vinden die in me laptop zit aangesloten maar wel een sata schijf die via een converter via de usb slot is aangesloten?

Het gaat trouwens om de nieuwe Kings Bounty, dus ja is vrij nieuw.

Willem fapper!

[ Voor 16% gewijzigd door MrVegeta op 20-12-2009 01:04 ]

• Dymse
En met oude spelletjes kan je net zo goed dosbox gebruiken :)
Dosbox is toch een emulator en kan je als prog draaien op je pc ? sommige gebruiken virtualbox ipv dosbox om dos spelletjes te spelen

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MrVegeta schreef op zondag 20 december 2009 @ 01:03:
Serieus. Oh for fuck sake. Het is verdomme al 1 uur en ik heb nog steeds geen hol gedaan! Waarom kan die XP cd niet mijn C schijf vinden die in me laptop zit aangesloten maar wel een sata schijf die via een converter via de usb slot is aangesloten?
Omdat de standaard XP-cd geen of een beperkt aantal SATA-drivers aan boord heeft.
Geen driver, geen onboard sata, geen interne schijf.
(En voor je externe schijf geef je zelf al het antwoord ;) )

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 20-12-2009 01:05 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Dymse
was het beperkte sata drivers niet een probleem bij xp pré service pack 1 ? toen moest je af en toe sata drivers slipstreamen op de cd maar na cd service pack 1/2 was dat toch geen issue meer ?

ben je al in de bios gedoken van je laptop ? staan je hd's op ahci/raid/ide/sata mode ?

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik ben mijn eeuwen oude XP install cd'tje kwijt en daarmee heb ik nooit problemen gehad (ook met die cd heb ik XP op mijn lappie geinstalled) maar met mijn nieuwe install lukt het niet omdat die drivers niet op die cd staan.

Het kan ook nooit even simpel :').

Maar die externe schijf is gewoon een harde schijf die ik uit mijn pc heb geplukt, deze is aangesloten op een soort converter waarmee ik die schijf in me USB kan pluggen, het komt toch op hetzelfde neer? Ze zijn beide sata!

Oh fucking hell, ook al vind ik een manier om dus XP op mijn c schijf te zetten moet ik die eerst weer formatten omdat in Win7 er al op heb staan? (ipv 2e partitie maken en het daar op te installeren) of valt dat dan nog weer mee.

NoName, 50% atm, dus ben benieuwd.

[ Voor 48% gewijzigd door MrVegeta op 20-12-2009 01:14 ]

• Dymse
download anders gewoon een xp cd met service pack 2/3 al geintegreerd ? das perfect legaal zolang je de serienummer gebruikt die bij je laptop zat, wel zorgen dat het een originele is, niet een die is aangepast is of met silent install of toestanden.

• Dymse
http://apcmag.com/how_to_..._the_stepbystep_guide.htm

Zie hierboven voor een guide :)

je mag mss 2 verschillende parities hebben, de eerste sectors ( de opstartsectors) worden gedeeld door windows xp/windows 7.

[ Voor 25% gewijzigd door Dymse op 20-12-2009 01:17 ]

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Topicstarter
Ik heb het voor elkaar, de reden dat de xp cd mijn schijf niet zag was vanwege een bios setting. http://en.kioskea.net/for...tion-can-t-find-harddrive hier staat daar wel info over.

Toen XP op een partitie geinstalled maar bij het booten kreeg ik geen optie om te kiezen tussen win7 en xp. Met het programma EasyBCD 1.7.2 heb ik wat settings verandert en presto :).

• Dymse
aanhouder wint ! In mijn laptop bios kan ik zelf amper iets aanpassen laat staan iets verkeerd instellen !

• M2M

M2M

medicijnman

net zolang prutsen totdat het werkt :) een echte tweakert. Enfin, ik ging er eigenlijk een beetje van uit dat je nostalgiespelletjes wilde draaien (16bit meuk enzo), wat lang niet altijd onder windows 7 fatsoenlijk draait. In dat geval is windowsxp modus een uitkomst. Maargoed, het was dus een nieuwer spelletje.

Zo heb ik dus het omgekeerde gehad met het spel prototype. Dat draait echt voor geen drol op windows xp SP3, en uistekend zonder crash of wat dan ook onder windows 7.

-_-

Pagina: 1