WD Caviar Green 1 TB apart geluid

Pagina: 1
Acties:

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Heb sinds een tijdje een WD Caviar Green 1 TB disk.
Werkt prima, alleen NADAT deze schijf een tijdje ' wat heeft moeten doen' (bijv film kijken, unrarren etc) hoor ik hem steeds rare ritmische (doffe) geluiden maken (tik tak tak tak tik ... tik tak tak tak tik etc). Beetje aparte probleemstelling .. i know ... maar misschien herkent iemand deze eigenschap. Ik vraag me nl. af of dit normaal is of duidt op een defect. Of doet de ' firmware' van zo'n schijf zelf regelmatig een soort van 'opschoon-cyclus' afhandelen ofzo.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tikken is eigenlijk nooit goed. Test het ding eens met het tooltje van WD om te kijken of de schijf nog in orde is of niet.

• Erw
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-02 22:58

Erw

Eagles may soar, but weasels don't get sucked into jet engines

• BoXie
  • Laatst online: 30-03-2023
Als ik die tool draai geeft SMART dat alles 'ok' is.
De extended test kan ik niet draaien .. zegt dat er een cable-error is (en die is er niet, want schijf doet prima zijn werk). Dit vals alarm schijnt wel eens vaker op te treden.

Het is niet het hoge tikgeluid wat je hoort als 'de kop de schijf raakt' ... het is meer een herhalend ritmisch dof schijfbewerkingsgeluid.

Maar goed ... vaag ' probleem' ;)

Verwijderd

ik herken je probleem

ik heb wel geen caviar green, maar een externe WD schijf (elements) van 1GB en +/- 10 minuten na de laatste schijfactiviteit is hoor ik ook een soort ratelen en/of piepen van de schijf.

En het houd op als ik ook maar verander van map op de schijf, bizar maar denk niet dat er iets aan te doen is (een vorige WD had dat ook)

nota: het is geen tikken, maar gewoon wat ratelen... weet niet als je het geluid kent van een falende (tikkende schijf)

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-02 08:42
Ik heb zelf ook een WD Elements (Als Fuzzinator hier boven) en deze maakt inderdaad ook een zacht ratelend geluid, aangezien oude computers deze ook maakte, maak ik me niet zo'n zorgen en hoop dat het erbij hoort. De test zegt echter ook dat alles goed is.

Is het een nieuwe schijf of heb je hem al langer en doet hij plotseling zo?
(ik lees dat je hem "sinds een tijdje hebt" maar dat vind ik niet echt duidelijk)
Pagina: 1