Netwerk opzetten - 100 M overbruggen

Pagina: 1
Acties:

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-03 15:23
Aloa,

Ik zou jullie graag om wat advies en meningen vragen m.b.t. het opzetten van een netwerk, deels draadloos. De buren willen namelijk achterin de tuin ook draadloos kunnen internetten :) Ik heb een tekeningetje gemaakt in Paint (Geen Visio tot mn beschikking hier O-) ) van hoe het moet worden:

Afbeeldingslocatie: http://i42.photobucket.com/albums/e331/stefanovic45/netwerk-1.png

Bedrade gedeelte

Ik wil eerst een kabel van huis uit (daar komt de ADSL vandaan) richting de schuur trekken. Deze kabel komt onder de grond te liggen, in een huls. Ik leg hier het liefste STP neer om storingen te voorkomen, ik wil er niet achter komen dat er iets stoort als de kabel er al in ligt :> Op dit punt is weinig discussie mogelijk denk ik. Ik kan alleen niet echt kabels vinden die mij lekker liggen, het liefste neem ik 60 meter maar 50 meter moet in principe ook voldoende zijn.

Draadloze gedeelte

Vanuit daar zal er een wireless router moeten komen (met RJ 45 WAN poort) die de rest van de omgeving van draadloos internet voorziet. Zoals te zien is, is dat binnenhuis ongeveer 10 meter en buitenshuis 30 meter. Ik trek zelf een beetje naar het met D-Link, en dan zie ik de DIR 635 en de 655 als mogelijk goede kandidaten. De DIR 635 is wel lekker goedkoop, en heeft een goede review op hardware.info (veel bereik buitenshuis).
Maar volgens de global site is deze end of life ... Des ondanks nog wel goed leverbaar.
This product is End of Life as of November 01, 2007
See our latest product: DIR-655
Daar tegenover staat dan de opvolger (?) van de 635, de 655.

Deze is een slordige € 25 duurder (Azerty). En wat is de meerwaarde? Ik zie het niet direct, het enige wat me eigenlijk ook boeit is het bereik van deze 2 jongens.

Verder zijn ook de instellingen van belang natuurlijk. Ik weet dat 2.4Ghz verder komt dan 5 Ghz, en maakt de gebruikte beveiliging (WEP, WPA, WPA2) ook uit voor het bereik? Ik kon er weinig info over vinden op Google.

Ik zou graag willen weten hoe jullie het zouden doen, en vooral wat router keuze betreft...

En over de kabel, weet er iemand een web winkel met veel keuze aan netwerkkabels? Bij Azerty hebben ze volgens mij niet echt wat, bij Salland kwam ik wel wat tegen

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Verwijderd

Als je de kabel alleen door een buis trekt, zie ik het nu niet echt in van STP. Dat gaat ook prima met UTP. Je kunt ook eens op conrad.nl kijken? Zo'n beetje elke router moet buiten wel de 30 meter kunnen overbruggen. Eventueel zou je ervoor kunnen kiezen om een router te nemen waar je een extra externe antenne op kunt zetten. Deze zou je dan eventueel nog aan de buitenkant van de schuur kunnen monteren.

2.4GHz zou in theorie inderdaad een betere range hebben. Het is natuurlijk wel zo dat een goede 5GHz router een groter bereik kan hebben ten opzichte van een mindere 2.4GHz router. Gebruikte encryptie is meer van invloed op de te halen snelheid. Je zult echter toch voor WPA gaan denk ik, dus echt een keus heb je ook niet.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 13:52 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:52

lier

MikroTik nerd

Verder is het verstandig om geen router achter een router te plaatsen, je kan je dus af vragen of een AP (access point) voldoende is voor in de schuur.

Met betrekking tot hardware, zoek eens op kandidaten en de verschillende topics op GoT, dan moet het vast lukken !

Tot slot...wat wil/kan je ongeveer uit geven ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Let op: draad in buis kun je het beste gewoon losse cat5 voor nemen, niet voorgecrimpte. Deze maak je dus gewoon op maat.

Als je geen tang hebt:

http://cgi.ebay.com/RJ45-...ain_0?hash=item3ca7b25adc

Deze crimper & stripper kan ik je aanraden, zeker voor een euro of 4 thuisbezorgd.

Een kit met crimper, stripper, 50 RJ45, en een fatsoenlijke cable tester (9V batterij not included):

http://cgi.ebay.com/Netwo...ain_0?hash=item1c0ec59896

Iets meer dan 10 euro, is geen geld, en je kunt er hele stapels kabels mee afmaken.

Ik ken de verkopers van die items verder niet, maar ik ken wel de tang, stripper, en tester en dit zijn wel de goeie (in het lowbudget kamp tenminste).

De cable tester is op zich wel aan te raden, met zo'n tester kun je ook een kabel van 50m testen door aan de ene kant er de basis unit aan te hangen, en dan de remote unit aan de andere kant van de kabel. Je ziet dan als het goed is alle 8 lampjes achter elkaar in de goede volgorde oplichten.

De handleidingen moet je wel gewoon negeren :)

• Stefanovic45
Bedankt voor de reacties.

Een tang heb ik wel, ik maak wel eens zelf kabels. Ik heb ook nog wel connectoren liggen :) Deze rol van 100 M is wel lekker goedkoop, voor zover ik weet is een utp kabel een utp kabel (op solid en stranded na dan)

Ik kies trouwens voor een router omdat ik 2 netwerken wil scheiden.

Een maximum richtprijs is er niet echt, het moet gewoon in één keer goed werken ;)

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
StefanvanGelder schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 13:38:
[...] Daar tegenover staat dan de opvolger (?) van de 635, de 655.

Deze is een slordige € 25 duurder (Azerty). En wat is de meerwaarde? Ik zie het niet direct, het enige wat me eigenlijk ook boeit is het bereik van deze 2 jongens.
De DIR-655 doet 802.11N wireless. Dat heeft behoorlijke impact op het bereik.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-03 16:40
Je kan natuurlijk ook meteen een degelijke antenne/wifi node plaatsen op het huis, voor klanten (campings) heb ik al veel ervan gebruik gemaakt en met degelijk materiaal kan je makkelijk 300 à 500 meter cirkelvormige bedekkingen halen. Misschien iets om eens naar te kijken. Ter illustratie : http://www.wifi-shop.be/p...?cPath=43&products_id=267

[ Voor 4% gewijzigd door ItsValium op 19-12-2009 15:03 ]

• Stefanovic45
joopv schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 14:58:
[...]

De DIR-655 doet 802.11N wireless. Dat heeft behoorlijke impact op het bereik.
Dat heeft de 635 ook volgens de specs...

En wireless N heeft een impact om het bereik in positieve zin toch? ;)
ItsValium schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 15:02:
Je kan natuurlijk ook meteen een degelijke antenne/wifi node plaatsen op het huis, voor klanten (campings) heb ik al veel ervan gebruik gemaakt en met degelijk materiaal kan je makkelijk 300 à 500 meter cirkelvormige bedekkingen halen. Misschien iets om eens naar te kijken. Ter illustratie : http://www.wifi-shop.be/p...?cPath=43&products_id=267
Leuk product en 80 euro hiervoor is op zich niet veel :o

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:21

M2M

medicijnman

en als je er nog een richtantenne a.k.a cantenna aan vast knoopt zit het met het bereik wel goed denk ik :)

-_-

Pagina: 1