Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP Pro] Start niet goed door, BSOD*

Pagina: 1
Acties:

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:16
Hallo allemaal.

Sinds net zit ik met een probleempje op mijn pc die ik gebruik voor allerlei rommel. Als ik deze wil opstarten reboot hij telkens opnieuw zonder dat ik kan tussenkomen (er is kort een blauw scherm te zien, te kort om de boodschap te lezen, en dan onmiddellijk de reboot)
Ik ben daarop mijn bios ingegaan om de quickboot uit te schakelen. Hierop kreeg ik het meldingsscherm dat er een fout was opgetreden bij het afsluiten en dat ik kon kiezen uit de gekende opties (veilige modus ... systeemherstel ... normaal opstarten). Geen geeft echter het gewenste resultaat en het lijkt alsof er ergens een softwarefout zit.

Vervolgens heb ik de opstartinfo gewijzigd naar opstarten via cd rom en ben uiteindelijk in een dos scherm terechtgekomen waar in verschillende mogelijkheden heb, een Bootscan leverde als resultaat op dat er een beschadigd bestandssysteem is die de controle verhindert, een chek van de harde schijf levert echter geen fouten op.

Nu mijn vragen;

1) hoe kan ik het blauwe scherm langer te zien krijgen zodat ik de juiste foutmelding kan lezen?
2) Als ik een fixboot doe, heeft dit gevolgen voor de andere informatie op mijn harde schijf of enkel voor de bootgegeven?
3) ben ik in de juiste richting aan het kijken :) en indien niet wat is dan wel de goede methode?

alvast bedankt voor de hulp

EDIT: net een geforceerde check gedaan en nu heeft ie wel aan dat er één of meer fouten op het volume werden gevonden, alleen benoemt hij ze niet!

[ Voor 5% gewijzigd door Ekfad op 19-12-2009 12:19 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Goed startpunt:
Windows XP en 2000 BSOD guide

En met het indrukken van de F8 direct na je BIOS screen kun je Reboot na foutmeldingen direct uitzetten.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Ekfad
Hallo, bedankt voor de melding. Ik zal onmiddellijk eens gaan kijken. Heb ondertussen zelf verder zitten zoeken en een chkdsk /r uitgevoerd. Chkdsk heeft ondertussen gedaan en ik kon opnieuw opstarten.

Nu kom ik het volgende tegen:
Als ik opstart krijg ik het windows laadscherm te zien en net voor de aanmelding van de gebruiker (mijn account is blijkbaar weg) komt er een soort van diagnosescherm (blijkbaar ook chkdsk). Vervolgens kan ik aanmelden met user maar verschijnt er geen taakbalk (onderaan en dus ook geen snelkoppelingen) en slechts enkele van de vensters die ik wens te openen verschijnen, ik kan geen programma's uitvoeren (al wordt mijn bitdefender bijv wel gestart) en kan ook geen bestanden overzetten of kopiëren, verwijderen lukt wel.

Omdat dit niet lukt heb ik geprobeerd in veilige modus te starten, toen ik F8 drukte kwam er een soort van dosscherm te voorschijn met enkel de vraag welk medium ik wou gebruiken om op te starten, vervolgens terug opnieuw zoals hierboven beschreven dus nergen een veilige modus te bespeuren :(

Iemand een idee hoe ik nu verder moet om alles terug aan het werk te krijgen zonder teveel verlies van mijn huidige data?

[ Voor 3% gewijzigd door Ekfad op 19-12-2009 15:43 ]

Verwijderd

Ik zou voor je verder gaat prutsen eerst een backup nemen van je harde schijf, al dan niet op de ouderwetse manier door je PC open te schroeven, de harde schijf er uit te halen & deze op een andere PC aan te sluiten of in een externe behuizing steken & vervolgens backuppen. Een alternatief is een programma zoeken dat je kan opstarten vanaf cd / usb voor een image te maken (bvb meuk: Parted Magic 4.6, Clonezilla, ...)

Wat betreft veilige modus, druk je niet te vroeg op F8? Dat dosscherm dat je beschrijft maakt meestal nog deel uit van je BIOS en geeft je de keuze om te booten vanaf welke medium? (denk ik)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 18:24 ]

• Ekfad
Wel, ik hoopte om een back up te kunnen maken op de gewone manier maar dat zal niet lukken, zal dus even jouw methode gebruiken.

Edit;
Het is mij uiteindelijk gelukt toch het "veilige modus scherm" te vinden, dank daarvoor. Probleem is dat het systeemherstel niet lukt, de taakbalk is verdwenen en de meeste programma's werken niet (explorer start niet op, bitdefender draait maar updaten en scannen werk niet, sommige andere zaken zoals systeemwerkset werken ook niet. Ik heb het logboek kunnen raadplegen, er zijn een aantal foutmeldingen maar ik kan geen bijkomende info opvragen.

Het ckhdrv scherm net voor het accountscherm blijft telkens opnieuw verschijnen. Enkel het minimum aan basisprogramma's laten opstarten lijkt ook niet te helpen. Het probleem is ook dat programma's verwijderen/deinstalleren niet lijkt te lukken....

Het is net alsof er een deel van mijn programma's (opstartdirectories) en van windows weg is. Ook al zegt de chkdrv telkens voor de opstart dat er geen fouten gevonden zijn. ..

[ Voor 79% gewijzigd door Ekfad op 20-12-2009 09:33 ]

• Ekfad
Is er niemand die mij kan verderhelpen?

Ik heb ondertussen een back up genomen en ben nu een herstel installatie aan het uitvoeren van windows maar bij het installeren van de apparaten loopt het telkens fout, ik krijg telkens kort een hardwarefout te zien en dan een heropstart.

De foutmelding is µ
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

0x0000000A (0x00000000, 0x0000001C, 0x00000000, 0x804FAC65)

mogelijke oplossingen hier te vinden

In Windows XP wordt het foutbericht 'Stop 0x0000000A' weergegeven

iemand een idee waarnaar de laatste parameter verwijst?

[ Voor 45% gewijzigd door Ekfad op 21-12-2009 11:44 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 06:16
Het lijkt me intussen duidelijk dat de oorzaak waarschijnlijk in defecte hardware zit. Als je een backup hebt van je harde schijf, en deze tijdens eerdere checks al diverse fouten gaf, zou ik deze gewoon vervangen alvorens een nieuwe installatie te doen.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Pagina: 1