Front USB werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 05-10 10:09
Ik heb alle overige opties van de hardware al uitgesloten door alle onderdelen te vervangen, harde schijf geheugen cpu cdrom videokaart en voeding, maar blijf hetzelfde probleem houden.

Dit is het probleem: Front USB werkt niet. De cardreader, die ook is aangesloten op een front usb poort op het moederbord krijgt wel stroom, lampje brand, maar usb poort daarvan werkt ook niet. De usb poorten achter werken wel.

In de bios staat verder ook niks waar je de front usb poorten aan of uit kan zetten. Ook een biosupdate geeft geen resultaat.

Het gaat om de MSI G31M12 v1

Nou heb ik dit bord al omgeruild voor een ander, zelfde type, maar die geeft hetzelfde probleem.

Zie ik nou iets over het hoofd of zou er gewoon een reeks fabrieksfouten zitten in deze borden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Controleer de pinout eens van de frontUSB met die van cardreader. Misschien dat die gewoon niet overeen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
TERW_DAN schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 12:06:
Controleer de pinout eens van de frontUSB met die van cardreader. Misschien dat die gewoon niet overeen komen.
Dat is het niet, had ik al nagekeken, die is correct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jessewillem
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:58
Wat TERW_DAN zegt is de waarheid, Front USB's hebben verschillende connectors naar het moederbord. USB 1.x gebruikt vaak maar een kabel. Terwijl USB 2.0 twee kabels op een connector gebruikt. Wat dus weer zorgt voor verschillende pinouts op de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jessewillem schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 12:43:
Wat TERW_DAN zegt is de waarheid, Front USB's hebben verschillende connectors naar het moederbord. USB 1.x gebruikt vaak maar een kabel. Terwijl USB 2.0 twee kabels op een connector gebruikt. Wat dus weer zorgt voor verschillende pinouts op de connector.
Nee, dat is niet waar. USB 1.1 en USB 2.0 connectoren hebben dezelfde hoeveelheid pinnetjes (1 ground, 1 data-, 1 data+ en 1 +5V). USB3 heeft wel een paar pinnen extra, maar dat is hier niet van toepassing.
Vroeger waren de pinouts nog wel eens per moederbord en per frontUSBbracket anders, tegenwoordig is het gelukkig vrij standaard, maar als je net een cardreader te pakken hebt die afwijkt gaat het dus niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
TERW_DAN schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 12:49:
[...]

Nee, dat is niet waar. USB 1.1 en USB 2.0 connectoren hebben dezelfde hoeveelheid pinnetjes (1 ground, 1 data-, 1 data+ en 1 +5V). USB3 heeft wel een paar pinnen extra, maar dat is hier niet van toepassing.
Vroeger waren de pinouts nog wel eens per moederbord en per frontUSBbracket anders, tegenwoordig is het gelukkig vrij standaard, maar als je net een cardreader te pakken hebt die afwijkt gaat het dus niet werken.
Is uitgesloten, op een ander msi bord, uit een ander systeem, werkt het nl wel, en de boekjes naast elkaar gelegd, aansluitingen zijn hetzelfde, en daar werkt dezelfde cardreader wel op, dus uitgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Post toch eens de pinout of experimenteer wat met je pinnetjes. Zolang je je voltagedraadjes niet omwisselt heb je geen probleem. Overigens, wordt er in Windows wel iets herkend ? Ik bedoel, als je een apparaat aansluit, krijg je dan een "Onbekend apparaat" melding of gebeurt er gewoon niets ?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Petervanakelyen schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 18:42:
Post toch eens de pinout of experimenteer wat met je pinnetjes. Zolang je je voltagedraadjes niet omwisselt heb je geen probleem. Overigens, wordt er in Windows wel iets herkend ? Ik bedoel, als je een apparaat aansluit, krijg je dan een "Onbekend apparaat" melding of gebeurt er gewoon niets ?
Gebeurd gewoon niks. En pinnetjes omwisselen kan niet, want het zijn complete blokjes die je er op drukt, maar t zit ook niet de volgorde van de pinnetjes, die kloppen gewoon.

Maar heb de borden omgewisseld voor asrock, die werken wel goed, zal wel een fabrieksfout zitten in een bepaalde partijd van die type borden denk ik, van msi dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-10 19:04

mvh

State Governor

Wat is het voor een cardreader?

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 16:49
Komt volgens mij vaker voor, dat b.v. een cardreader prima werkt op de USB aansluitingen direct op het moederbord en niet-goed op de aansluitingen naar een front aansluiting. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
ParkOverall schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 23:09:
Komt volgens mij vaker voor, dat b.v. een cardreader prima werkt op de USB aansluitingen direct op het moederbord en niet-goed op de aansluitingen naar een front aansluiting. Iemand?
Dat kan niet. In feite is een front-USB aansluiting nl. gewoon een verlengkabeltje van een USB-aansluiting op het moederbord. Alleen in het geval dat je de achterste USB-poorten bedoeld, kan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
Petervanakelyen schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 23:14:
[...]

Dat kan niet. In feite is een front-USB aansluiting nl. gewoon een verlengkabeltje van een USB-aansluiting op het moederbord. Alleen in het geval dat je de achterste USB-poorten bedoeld, kan dat.
Bedoel ik ja, hoe kan dat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
ParkOverall schreef op zondag 20 december 2009 @ 01:04:
[...]

Bedoel ik ja, hoe kan dat dan?
Omdat er dan iets kan mislopen met de connectie tussen de Front-USB-connector op het mobo en de Southbridge waar de "draden" naar toe lopen. Er kan ook iets mis zijn met de Southbridge zelf, waardoor een bepaalde set USB-connectoren, in dit geval de Front-USB-connectoren, het niet doen.

Het kan ook nog het derde, meest voorkomende, en meest gemakkelijk op te lossen probleem zijn: de eigenlijke front-USB-poort (waar je je stekker insteekt) is niet goed aangesloten (niet juist) op de front-USB-connector op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParkOverall
Ik heb zo'n vreemd gevoel dat USB vrij kritisch is op de een of andere manier: bij mij werken front USB aansluitingen minder lekker (of erger) dan die die je direct op het moederbord aantreft, ondanks de goede koppeling aan de headers op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
ParkOverall schreef op zondag 20 december 2009 @ 23:13:
Ik heb zo'n vreemd gevoel dat USB vrij kritisch is op de een of andere manier: bij mij werken front USB aansluitingen minder lekker (of erger) dan die die je direct op het moederbord aantreft, ondanks de goede koppeling aan de headers op het moederbord.
Dat kan ook kloppen. Vaak hebben de achterste USB-poorten een soort voorrang op de Front-USB.
Dit is ook al tijden zo. Vroeger, bij de overgang van USB1.1 naar USB2.0, trof je soms moederborden aan waarvan de achterste USB-poorten netjes USB2.0 waren, maar de Front-USB nog op USB1.1 achterliepen :P

Ik heb hetgene wat jij beschrijft echter (ook met moderne mobo's) al vaker meegemaakt bij oa. een kennis met een gerelabled MSI-bordje waar de front-USB enkel werkt als je er Memory Sticks insteekt, externe HDD's (ook al krijgen ze hun power van een externe bron) willen daar niet in werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewal
Het heeft even geduurd, maar na onderzoek van de leverancier bleken een hele reeks van die borden ditzelfde probleem te hebben, defect dus. Zo kun je wel blijven zoeken naar de welbekende speld in de hooiberg:D
Pagina: 1