Telefoon niet te repareren. Geld terug?

Pagina: 1
Acties:

• M.E.Amrani
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-12-2025

M.E.Amrani

...heeft honger

Topicstarter
Hallo allemaal,

Een heel gedoe met mijn telefoon, maar om het kort te houden:

Samsung Jet s8000 was overgenomen van iemand die haar abonnement had verlengd. Toestel was dus nieuw en met 2 jaar garantie. Telefoon was echter na een maand al stuk en heb het ter reparatie gebracht. Het kon niet worden gerepareerd, maar daar bleef het bij. Niemand wilde mij helpen en ik werd telkens van de kast naar de muur gestuurd. Alle mailtjes en telefoontjes waren zinloos. Ik gaf het op en heb gewoon een ander telefoon aanschaft.

Na meer mailtjes en het indienen van klachten werd mijn dossier bij Samsung weer geopend. Er werd weer gekeken naar mij zaak, en toen werd achterhaald dat Samsung de winkelier (The PhoneHouse) al had gecrediteerd en die zou mij verder helpen. Naar de winkel gestapt, en die weigert mij te helpen. Ze zijn niet door Samsung gekrediteerd, werd mij verteld, en konden dus niks voor me betekenen. Zij stuurden me dan weer naar Samsung. Kortom, vier maanden lang emailen en bellen en nu pas wordt ik verder geholpen door The Phonehouse; nu zijn ze opeens wel gekrediteerd?

Maar goed, ik werd dus vrijdag gebeld, en nu mag ik dus een toestel uitkiezen. Echter, ik heb nu al een ander telefoon aangeschaft, aangezien ik niet had verwacht dat deze zaak zou worden opgelost. Ik zou daarom liever het geld terug willen hebben. Mij werd door Samsung verteld dat dat kon, maar nu krijg ik te horen van The Phonehouse dat dat niet kan.

Mijn vraag is, heb ik het recht om het bedrag terug te vragen, in plaats van het krijgen van een nieuw telefoon?

Alvast bedankt!

Edit: mijn probleemomschrijving wat uitgebreid (en dus hopelijk wat duidelijker)

[ Voor 48% gewijzigd door M.E.Amrani op 19-12-2009 22:39 ]

instagram - linkedin

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09-2025

ToeingTheLine

Mask of sanity

eejtje schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 00:43:
Hallo allemaal,

Een heel gedoe met mij telefoon, maar om het kort te houden: Telefoon was overgenomen van iemand met garantie. Telefoon was na een maand stuk en heb het ter reparatie gebracht. Het kon niet worden gerepareerd, maar daar bleef het bij. Samsung had de winkelier gecrediteerd en die zou mij verder helpen. Winkel weigert en stuurt mij door naar Samsung. Vier maanden lang emailen en bellen en nu pas wordt ik verder geholpen; ik mag een toestel uitkiezen. Mijn vraag is, heb ik het recht om het bedrag terug te vragen, in plaats van het krijgen van een nieuw telefoon?

Alvast bedankt!
Als ze jou een gelijkwaardig product kunnen leveren heb je volgens mij geen recht om ipv de telefoon geld te vragen. Maar omdat ze je zolang hebben laten wachten kan je wel aandringen op een schadevergoeding. Het is maar de vraag of je het zal krijgen, en meestal duren zulke zaken erg lang. Ik denk dat je het beste de telefoon kan aannemen, en eventueel verkopen in de nieuwe verpakking,

Life is what you others make it.

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

Frostbite

🤦🏻‍♂️

falling_down schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 00:56:
[...]

Als ze jou een gelijkwaardig product kunnen leveren heb je volgens mij geen recht om ipv de telefoon geld te vragen. Maar omdat ze je zolang hebben laten wachten kan je wel aandringen op een schadevergoeding. Het is maar de vraag of je het zal krijgen, en meestal duren zulke zaken erg lang. Ik denk dat je het beste de telefoon kan aannemen, en eventueel verkopen in de nieuwe verpakking,
Ja zoek een leuke uit, verkoop hem en koop een ander merk telefoon :) (met garantie)

🎮 Steam
💻 i5 6600k
📱 Samsung Galaxy S25+

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Topicstarter
Bedankt voor jullie reactie. Het probleem is alleen dat telefoons in The PhoneHouse belachelijk duur zijn. Ik mag 408 euro besteden aan een telefoon, maar daarvoor kan ik slechts een toestel uitkiezen waar ik er 2ehands maar 150 voor kan krijgen.

instagram - linkedin

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:03

MsG

Forumzwerver

Kan je er niet 1 kopen en dan weer omruilen in een andere The Phone House?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Je hebt recht op een gelijkwaardig toestel. Als je oude toestel bepaalde kenmerken had die een nieuw model niet heeft, dan is het dus geen gelijkwaardig toestel. Je hebt dan recht op kreditering.

Verwijderd

Kan je de situatie niet wat uitgebreider uitleggen? Om welke bedragen hebben we het nu? Je krijgt blijkbaar 408 euro 'inruilwaarde' op jouw defecte telefoon. Wat kost een - in jouw ogen - gelijkwaardige telefoon bij de phonehouse en wat is de huidige/toenmalige nieuwaarde van je defecte telefoon?

408 euro lijkt mij namelijk een redelijk hoog bedrag, tenzij we het over een ihpone 3g ofzo hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 12:10 ]

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Topicstarter
Het is niet zo dat ik geen gelijkwaardig toestel kan krijgen van thephonehouse. Voor 408 euro kan ik leuke toestellen kiezen. De punt is, is dat ik ondertussen al een telefoon heb en wil daarom geen nieuwe. Vandaar dat ik liever geld terug wil in plaats van een nieuw telefoon.

Let even op, eejtje heeft de OP uitgebreid

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 22:42 ]

instagram - linkedin

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dan heb je pech, de winkelier mag kiezen, geld terug of gelijkwaardig toestel

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

.

[ Voor 187% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 22:21 ]

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Verwijderd

Na overleg via de DM besloten om het topic weer te openen. :)

De OP is inmiddels ook uitgebreid!

[ Voor 118% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2009 22:42 ]

• Alfredo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 31-07-2025
In België is het zo dat als de verkoper de herstelling of vervanging niet binnen een redelijke termijn kan uitvoeren (4 maanden is niet meer redelijk), je het recht hebt de koop te ontbinden.
§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
Geldt er voor Nederland geen soortgelijke wetgeving?
Alleen vraag ik me af hoe het zit met koppelverkoop. Want eigenlijk koop je een abonnement en krijg je de telefoon er "gratis" bij. Als je de koop dan ontbinden, vervalt je abonnement dan ook niet?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

GoldenSample schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 20:55:
dan heb je pech, de winkelier mag kiezen, geld terug of gelijkwaardig toestel
Heb je hier ook een onderbouwing voor?
Volgens mij moet je als klant de winkel in de gelegenheid stellen het toestel te repareren danwel te vervangen.
De winkel is daar niet in geslaagd, dus dan kan je je geld terugkrijgen.

http://www.consuwijzer.nl...on_Moet_ik_dit_accepteren

Dat veel winkels daar niet aan meewerken is een ander verhaal.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-01 19:36
Had je niet het recht om je geld terug te krijgen na 7 dagen ? Dus dan zou je even een nieuwe kunnen uitkiezen en die twee dagen later kunnen teruggeven, in ruil voor het aankoopbedrag :P

Eén ding weet ik echter wel zeker: koop geen telefoon bij The Phonehouse. Ik heb al meerdere keren erg slechte zaken met hen meegemaakt, dat is de laatste winkel waar ik ooit kom.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:58
GoldenSample heeft gewoon gelijk. De winkelier is verplicht je een (gelijkwaardig) werkend toestel te geven. Dat doen ze door je de mogelijkheid te geven een nieuw toestel ter waarde van 408 euro uit te laten zoeken. Naar jouw zeggen hebben ze daarvoor prima toestellen in hun assortiment, dus voldoen ze daarmee volledig aan hun verplichting.

Dat jij ondertussen een andere telefoon hebt gekocht is je eigen fout. Ik snap wel dat het heel vervelend is om lang zonder te zitten, maar had dan een goedkoop prepaid dingetje gekocht, of een telefoon van iemand anders geleend voor een tijdje. In ieder geval is dat geen reden om op de koopovereenkomst terug te komen.
Dit heeft er niets mee te maken. Dit gaat erover als je een tegoedbon krijgt in plaats van de mogelijkheid om een vervangend toestel te krijgen (waar je als consument geen genoegen mee hoeft te nemen). De TS mag een toestel uitzoeken voor een dusdanig hoog bedrag dat hij zijn toestel voor een gelijkwaardig nieuw examplaar kan vervangen.
Petervanakelyen schreef op zondag 20 december 2009 @ 00:18:
Had je niet het recht om je geld terug te krijgen na 7 dagen?
Dat geldt bij koop op afstand, maar dat is hier niet aan de orde. De TS koopt geen nieuw toestel, maar krijgt een nieuw toestel omdat het oude defect was. Dat is geen nieuwe koopovereenkomst en er valt dus niets te ontbinden.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Soultaker schreef op zondag 20 december 2009 @ 00:31:
Dit heeft er niets mee te maken. Dit gaat erover als je een tegoedbon krijgt in plaats van de mogelijkheid om een vervangend toestel te krijgen (waar je als consument geen genoegen mee hoeft te nemen). De TS mag een toestel uitzoeken voor een dusdanig hoog bedrag dat hij zijn toestel voor een gelijkwaardig nieuw examplaar kan vervangen.
Of ze je nou een tegoedbon geven, die 408 euro tegoed op papier.. of je vertellen dat je een nieuwe telefoon mag uitzoeken voor 408 euro. Beide komt op exact hetzelfde neer. Alleen bij de een staat het tegoed op papier, bij de andere is mondelinge belofte. Je krijgt dus geen geld maar wordt gedwongen bij hun een nieuwe telefoon uit te zoeken. Ik zie het verschil niet. Of je legt het niet helemaal goed uit.

Dit is namelijk iets wat veelvuldig voorkomt.. een product is kapot, kan niet gerepareerd worden en de winkel schrijft maar een tegoedbon uit omdat het product niet meer te leveren is. En juist daarmee hoef je geen genoegen te nemen.

De winkel heeft zijn geld weer terug, en ze hopen bij dit soort zaken dat je of het bedrag niet helemaal opmaakt (winst voor de winkel) of je koopt een duurder model (ook winst voor de winkel).

Helemaal los van het de rest, deze winkel heeft wel flink lopen falen. Eerst eejtje maanden lang laten wachten, fout op fout stapelen.. en het dan zo afhandelen. Belachelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door job op 20-12-2009 02:36 ]

Verwijderd

Je mag bij ontbinding van de koop de klant niet afdoen met een waardecoupon; als je een gelijkwaardig vervangend product - wat de klant zelf kan uitkiezen - aanbiedt, kan de klant niet ontbinden. Zo simpel is het nu eenmaal.

Wat betreft 'recht hebben' zou je natuurlijk nog kunnen zeggen dat de verkoper te lang heeft gewacht met actie ondernemen etc. en dat redelijkheid en billijkheid een ontbinding rechtvaardigen, maar goed daar heeft de TS niets aan aangezien je daar in de praktijk nergens mee komt.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2009 03:32 ]

• M.E.Amrani

M.E.Amrani

...heeft honger

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie reacties. De wijze waarop zij hebben gehandeld vind ik erg slecht, maar ik ben blij dat er uiteindelijk tot een oplossing is gekomen. Geld terug is uiteindelijk niet gelukt. Ik heb daarom een ander toestel uitgekozen.

instagram - linkedin

Pagina: 1