• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik heb vandaag eindelijk mijn onderdelen voor de nieuwe thuisserver/muziekcomputer ontvangen, echter na hem in elkaar te hebben gezet werkt hij nog niet, daarmee bedoel ik dat ik er op geen manier beeld uit krijg.

Hij bestaat uit de volgende onderdelen:
Cooler master case
cooler master voeding/pico psu
kingston KVR800D2N6/2G geheugen
G31M-GS moederbord van Asrock
intel celeron dual core

Het volgende heb ik gedaan: Ik had de computer bijna volledig in elkaar gezet, dus het geheugen, de processor, processor koeler, case fan, pico psu, front usb, en de kabels voor de aan en uit knop, reset knop etc. Maar dus nog geen harde schijven en dvdspelers etc.

Nadat ik dit had gedaan probeerde ik hem aan te zetten, alle lampjes brandden en de fan van de cpu en de case fan begonnen te draaien, echter kwam er geen beeld (het beeldscherm is een al wat ouder tft scherm dat doormiddel van een gewone vga kabel is aangesloten, echter weet ik dat het beeldscherm het wel gewoon doet doordat wanneer ik hem op mijn netbook aansluit hij gewoon werkt). Ik dacht dat dit door het volgende kwam: De pico psu heeft een 22 pins stekker en het moederbord heeft eigenlijk een 24 pins stekker nodig, echter staat in de handleiding dat je ook een 22 pins kunt gebruiken zolang je dan daarnaast maar zo'n 4 pins vierkante stekker erbij gebruikt.

Ik had echter niet zo'n stekker dus ik heb de pico psu losgekoppelt en de voeding van mijn gewone computer aangesloten (de cooler master), deze had wel gewoon een 224 pins stekker maar ook hiermee kreeg ik geen beeld, nog steeds hetzelfde probleem. Daarna heb ik alles losgekoppeld op de essentiele dingen na:
- geheugen
- proc
- proc koeler
- voeding (met de 24 pins stekker)
- de kabeltjes voor de aan en uit knop

maar nog steeds geen verandering (wat mischien belangrijk is: ging de computer dus een soort van aan, en hij bleef dus aan, ik kon hem dan ook niet meer uitzetten met de reset of powerknop, ook ingedrukt houden werkte niet).

Toen heb ik het geheugen er nog eens uit gehaald, omgewisselt van slot, en ander geheugen geprobeert maar ook dit mocht niet baten. Zelf heb ik geen ideeen meer, maar ik hoop dat ik gewoon iets stoms ben vergeten en dat iemand van jullie mij hierop kan wijzen, ook op google kon geen goede info hierover vinden.

Verwijderd

misschien heb je wel een harde-schijf nodig om te booten xD dom xD
anders even deze doornemen
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2009 23:11 ]

Verwijderd

-

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2009 23:09 . Reden: dubbel ]

• huub8
ik had het ook niet over booten, maar het verkrijgen van beeld. Naar mijn weten moet de bios ook zonder harde schijf nog worden getoond...

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 23:08:
misschien heb je wel een harde-schijf nodig om te booten xD
Ik heb eigenlijk nog nooit een HD nodig gehad om te booten....

• huub8
wellicht ook belangrijk, in de kast zat geen speakertje, waardoor ik dus eventuele geluiden van mijn moeder boord niet kan horen.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-02 11:59

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Monitor wordt gewoon on-board aangesloten neem ik aan? Dat zou namelijk geen problemen op moeten leveren.
Als je zeker weet dat alle voedingskabels goed zijn aangesloten op het mobo hoort het gewoon te werken.

Anders is het denk ik een DoA voor wss het moederbord.

Last.fm | Code Talks

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

huub8 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 23:09:
ik had het ook niet over booten, maar het verkrijgen van beeld.
Maar boot je bak dan wel? Want als hij niet boot zul je ook geen beeld krijgen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:43

Croga

The Unreasonable Man

huub8 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:56:
zolang je dan daarnaast maar zo'n 4 pins vierkante stekker erbij gebruikt.

Ik had echter niet zo'n stekker
Zonder die 4 pins stekker gaat het zowieso niet werken... ook niet met een 24pins aansluiting....

• huub8
ja, gewoon onboard. Wat betreft de voedingskabels, ik heb gewoon alleen de 24 pins connector aangesloten, dit lijkt mij toch goed?

Verwijderd

huub8 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 23:15:
ja, gewoon onboard. Wat betreft de voedingskabels, ik heb gewoon alleen de 24 pins connector aangesloten, dit lijkt mij toch goed?
Nee de 4 pins bij de CPU is verplicht, of dacht je dat de CPU ook op lucht draaide. ;)
20 en 24 pins in het mobo dat maakt niet uit.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

huub8 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 23:15:
Nee, want dan krijgt je CPU geen stroom. Zie ook de manual van hoe je dat ding aan moet sluiten.

• huub8
ok, dat heb ik dan "verneukt". Ik dacht dat de 4 pins een soort extra toevoeging was...

Echter kwam deze ook helemaal niet bij de pico psu...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

huub8 schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 23:18:
ok, dat heb ik dan "verneukt". Ik dacht dat de 4 pins een soort extra toevoeging was...

Echter kwam deze ook helemaal niet bij de pico psu...
Dat klopt, die krijg je ook niet bij de PicoPSU. Je zult die of er zelf aan moeten solderen, of een verloopje van molex moeten pakken (en even opletten dat je niet teveel aan de 12V lijn hangt. Welke PicoPSU heb je?).

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
correct me if im wrong, maar naast de 24 pins connector moet toch ook nog de 4 pins 12v connector aangesloten worden....

oops.. antwoord was al gegeven.

[ Voor 14% gewijzigd door navlim op 18-12-2009 23:26 ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

• NoiZyOne
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-01 22:48
Check anders even pagina 23 van de handleiding die bij het MB geleverd wordt: http://download.asrock.com/manual/G31M-GS.pdf

Though this motherboard provides 24-pin ATX power connector,
it can still work if you adopt a traditional 20-pin ATX power supply.
To use the 20-pin ATX power supply, please plug your power
supply along with Pin 1 and Pin 13.

Please note that it is necessary to connect a power supply with ATX 12V plug to this connector so that it can provides sufficient power. Failing to do so will cause the failure to power up.

Dus je kunt een 20 pins connector gebruiken als je geen 24pins hebt maar dan moet je wel nog een 4 pins 12V plug er bij prikken. De meeste nieuwe voedingen komen met 20 pins waarbij je het blokje om er 24 pins van te maken er bij aan kunt prikken.

Die 4 pins 12v connector zit overigens ergens anders op het MB als de normale powersupply zie ik zojuist. Pagina 10 nummertje 6 is de 20/24 pins Power connector en nummertje 28 is de 4 pins 12V connector, die je dus altijd erbij moet prikken. Of je nou een 20 of 24 pins PSU hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door NoiZyOne op 18-12-2009 23:47 . Reden: additionele info ]

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Dat is alleen de ATX connector waar je het over hebt, je moet dus ook nog een 4 pins 12v connector aansluiten. Die zorgt voor de voeding van de CPU, als ik me niet vergis.

Heb hem even rood omcirkeld.

http://img705.imageshack.us/img705/6406/g31mgsenlarge.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door navlim op 18-12-2009 23:44 ]

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Pagina: 1