Toon posts:

8 GB geheugen maar 4 GB in gebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag alle onderdelen ontvangen voor mijn nieuwe PC en gelijk in elkaar gezet. Eerst even de belangrijkste specs:

Core i7 860
Asus P7P55D moederbord
Zalman CNPS9900A LED CPU cooler
Sapphire Vapor-X Ati HD5770 videokaart
2x WD 620 GB SATA disk in RAID 0
Coolermaster Centirion 590 met een RealPower M620 voeding
8 GB OCZ DD3-1333 (4x2GB)

Het geheugen wat ik heb gekocht staat in de lijst van goedgekeurde geheugens van Asus voor dit moederbord.

Het geval is nu dat in de BIOS wordt aangegeven dat er slechts 4 GB gebruikt kan worden. Ik kom verder nergens 8 GB tegen.

In Windows 7 Ultimate 64 bit staat dat hij 8 GB heeft, maar dat er maar 4 GB gebruikt wordt. Met CPU-Z zie ik ook dat in alle vier de slots een 2 GB reepje zit en alles staat verder ook gelijk.

De reepjes zijn 1.8V. In de BIOS staat de DRAM setting op Auto (en heeft dan zo'n 1.5V). Deze heb ik ook al eens handmatig op 1.8V gezet (wordt dan overigens rood van kleur de 1.8V), maar dit verhelpt het probleem niet.

Heb de nieuwste BIOS al geladen en Windows is up-to-date.

Heeft iemand een idee? Als er meer informatie nodig is zal ik deze z.s.m plaatsen.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Heb je de Memory Remap functie aangezet in je BIOS?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Heeft verder denk niet veel met je probleem an sich te maken, maar volgens mij kun je bij i7's beter niet boven de 1.65V geheugenspanning komen anders zou je de cpu kunnen beschadigen.

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 18:37
Welke bios versie staat erop? Welk geheugen heb je precies gekocht?

Je zou even per keer een paar tegelijk kunnen proberen. Misschien dat 1 van de modules stuk is.

[ Voor 83% gewijzigd door Picaroon op 18-12-2009 22:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:07:
Heb je de Memory Remap functie aangezet in je BIOS?
Ben deze optie niet tegen gekomen in mijn BIOS. Kan dit ook andere namen hebben?
Heeft verder denk niet veel met je probleem an sich te maken, maar volgens mij kun je bij i7's beter niet boven de 1.65V geheugenspanning komen anders zou je de cpu kunnen beschadigen
Klopt, heb 'm ook gewoon op auto laten staan (dus iets van 1.5V). Zolang dit geen problemen opleverd (BSOD etc.) maakt het niet al teveel uit dacht ik.
Welke bios versie staat erop? Welk geheugen heb je precies gekocht?

Je zou even per keer een paar tegelijk kunnen proberen. Misschien dat 1 van de modules stuk is.
Exacte geheugen: http://www.alternate.nl/h...B_DDR3-1333_Kit/-1066879/?
Oftewel: OCZ 4 GB DDR3-1333 Kit (OCZ3P13334GK)
Deze heb ik dan twee keer besteld, zodat ik in totaal 8 GB heb.

Ik heb zojuist eerst even het systeem geinstalleerd. Ga zodadelijk bezig wat memory eruit halen enzovoort. Kijken of het daar aan kan liggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:23:
[...]

Ben deze optie niet tegen gekomen in mijn BIOS. Kan dit ook andere namen hebben?
Ja dat kan. ;)

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• marrabel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-02 16:28
Misschien staat het in de BIOS bij Advanced -> Uncore configuration ?

Verwijderd

Topicstarter
Ben ondertussen bezig geweest met het uittesten van modules. Heb alles eruit getrokken en één voor één erin gedaan. En uiteraard, precies de laatste die het niet doet. Nog een paar keer extra getest en blijkt dus één echt defect te zijn.

Het klopt dan toch ook wel dat als ik ze er alle vier in heb dat de BIOS maar 4 GB als usable ziet? Als één het niet doet, schakelt hij gelijk beide in de dual channel uit?

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-02 14:41
Ja, als een van de DIMMs het niet doet, dan schakelt hij de twee modules die op dat kanaal zitten uit.

Verwijderd

Topicstarter
Mr.Chinchilla schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:58:
Ja, als een van de DIMMs het niet doet, dan schakelt hij de twee modules die op dat kanaal zitten uit.
OK, dan is het nu wel duidelijk waar het aan ligt en is de oorzaak van het probleem gevonden. Nu de leverancier morgen maar even bellen om nieuw geheugen te verkrijgen.... Tot die tijd het maar doen met 4 GB....

In ieder geval bedankt voor de suggesties.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:55:
schakelt hij gelijk beide in de dual channel uit?
Als één van de vier het niet doet heb je idd geen dual-channel meer maar heb je gewoon 6GB geheugen in single channel.

Dus dat is volgens mij niet je probleem. ;)
Pagina: 1