.
[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 21:42 ]
Advanced sheep-counting strategies
Zie het probleem niet dat contacten zowel in Hyves of Linkedin staan, gaat toch om de informatie die JIJ er neerzet.BrammeS schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:45:
Ik heb ook wel eens gehoord van werkgevers die een sollicitant niet eens op gesprek uitnodigen wanneer ze iemand niet kunnen vinden op social network sites. Bij veel bedrijven in de ICT branche wordt tegenwoordig toch wel verwacht dat je op z'n minst een linkedin account hebt.
Ik ben zelf wel van mening dat je serieus moet omgaan met de gegevens die je op linkedin zet. Ik heb afgelopen week verschillende meldingen van mijn connections gezien over hoe druk ze het wel niet met sneeuwschuiven hebben gehad.
Bovendien ben ik van mening dat je linked in puur als zakelijk social network moet gebruiken en hyves puur als prive social network. Dat betekend voor mij dus dat zakelijke contacten niet tussen mijn hyves buddies staan en vrienden niet tussen mijn linkedin contacts.
MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i
Tja, maar a) vertellen ze je het van te voren en b) wat let ze het te veranderen? Toen ik voor mijn sollicitatiegesprek voor mijn huidige baan ging, had men mij 4 namen gegeven die er allemaal waren, maar bleek er ook 1 externe persoon te zijn toegevoegd, en die was degene die de meeste vragen stelde.Frijns.Net schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 11:35:
Aangezien bedrijven dit ook doen, doe ik het zelf ook voordat ik naar een sollicitatie gesprek ga.
Het is altijd wel handig te weten met wie je aan tafel zit en welke positie ze binnen een bedrijf hebben.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Tja, positie binnen het bedrijf etc lijkt me dat je die wel van de bedrijfs webpage af kan halen. Een snelle linkedin search zie ik ook nog wel iets in.Frijns.Net schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 11:35:
Aangezien bedrijven dit ook doen, doe ik het zelf ook voordat ik naar een sollicitatie gesprek ga.
Het is altijd wel handig te weten met wie je aan tafel zit en welke positie ze binnen een bedrijf hebben.
En voor wat? Waar zoek je op? Pak dat je een filmpje van mij tegenkomt waarin ik ergens ben aan het schieten? Zie je mij dan als een barbaar?Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 20:47:
ja doe ik altijd, ik ben diegene die sollicitaties afneemt.
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Verwijderd
Ik zou eerder zeggen 'tijdens' het gesprek. Als je alleen vragen aan het einde stelt vind ik dat redelijk passief overkomen. Ik heb liever een dialoog gedurende het hele gesprek.gambieter schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 14:20:
...Ik zou me zeker voorbereiden, maar ik vind de eigen vragen belangrijker. Een sollicitant die geen vragen heeft aan het einde van het gesprek, die heeft zich vaak niet goed voorbereid. \[/veel gebruikte maar daarom niet incorrecte generalisatie]
Klopt, maar de meeste sollicitatiegesprekken eindigen met "wij hebben u een hoop gevraagd, nu is het uw beurt, heeft u vragen?" en dan staat het heel slecht als je niets te vragen hebtRoenie schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 17:29:
Ik zou eerder zeggen 'tijdens' het gesprek. Als je alleen vragen aan het einde stelt vind ik dat redelijk passief overkomen. Ik heb liever een dialoog gedurende het hele gesprek.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verwijderd
Achterlijk vind ik dat, alsof er op LinkedIn meer te vinden is dan op een fatsoenlijk CV. Kijk dat je benieuwd ben naar privezaken van een eventueel toekomstige collega kan ik me voorstellen, hoe doet hij zich voor op Hyves (grote Hardcore achtergrond bijv.), wat zeggen z'n vrienden over hem, etc, want dat kan je niet afleiden uit een CV of gesprek (je doet je toch altijd positiever voor natuurlijk).BrammeS schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 10:45:
Ik heb ook wel eens gehoord van werkgevers die een sollicitant niet eens op gesprek uitnodigen wanneer ze iemand niet kunnen vinden op social network sites. Bij veel bedrijven in de ICT branche wordt tegenwoordig toch wel verwacht dat je op z'n minst een linkedin account hebt.
[ Voor 7% gewijzigd door Aikon op 21-12-2009 09:25 ]
Als je tijdens het gesprek al meerdere vragen hebt gesteld, kan je prima tegen het eind zeggen dat je geen vragen meer hebt. Desnoods benoem je even de dingen die je wilde weten en checkt of je dat nu ook daadwerkelijk weet.gambieter schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 17:31:
[...]
Klopt, maar de meeste sollicitatiegesprekken eindigen met "wij hebben u een hoop gevraagd, nu is het uw beurt, heeft u vragen?" en dan staat het heel slecht als je niets te vragen hebt. Dat neemt niet weg dat je ook tijdens het gesprek vragen kunt stellen.
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
[ Voor 22% gewijzigd door Gé Brander op 21-12-2009 09:59 ]
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Je kunt ook geen AND/OR logica gebruiken, dwz als er geen socialnetwork profiel is dat de persoon niet geinteresseerd is om sociaal te zijnpingkiller schreef op maandag 21 december 2009 @ 09:41:
In de sociale omgang kan je imo geen gebruik maken van if/then logica
Btw, het hebben van een socialnetwork profiel geeft aan dat de persoon er in ieder geval deels in geintreseerd is om sociaal te zijn. Dat vinden veel werknemers toch wel belangrijk.
Dat is geen and/or logica. Wat hier gesteld wordt is dat A -> B, oftewel B volgt uit A, en B is "sociaal persoon zijn" en A is "een Hyves account hebben". Wat je uit A -> B idd niet kunt afleiden is dat als A niet waar is dat B dan ook niet waar zal zijn. Oftewel, het niet hebben van een Hyves account impliceert niet dat je niet sociaal bent. Als een sollicitatieafnemer dat wel denkt te kunnen vind ik hem te incompetent voor mijn beroepsgroep en begin ik me af te vragen of ik daar überhaupt wel wil werkengambieter schreef op maandag 21 december 2009 @ 10:06:
[...]
Je kunt ook geen AND/OR logica gebruiken, dwz als er geen socialnetwork profiel is dat de persoon niet geinteresseerd is om sociaal te zijn
[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 21-12-2009 12:01 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat
Yep imho kan linkedin ook wel. Maar een opmerking als "Ik zag op Hyves dat je elke zaterdag lam bent in mijn stamkroeg waar lig jij dan op de vloer?" lijkt me niet al te handig tijdens een sollicitatie gesprek.McVirusS schreef op maandag 21 december 2009 @ 12:14:
Maar een opmerking in de trand van "Ik zag op LinkedIN dat je bij XXX gewerkt hebt. Ik ken Piet bij XXX, heb je met hem samengewerkt?" kan prima.
Díreach don la ínníu ná bíodh buaírt ort!
Verwijderd
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 18:14 ]
Nee maar ik zou sneller geneigd zijn om dingen te bespreken als je die voorkennis hebt. Ga zelf graag naar cabaret en heb het in mijn laatste gesprek over goede cabaretiers gehadUnknown Alien schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:15:
Wat dan wil je tijdens je sollicitatie gesprek over zijn voeten fetisch gaan praten
guus1971
Ik ben het hier helemaal mee eens, ook als werknemer kun je veel voordeel behalen uit het vooraf googlen naar je eventuele werkgever. Zo was ik erg enthousiast geworden over een bepaald bedrijf die aanwezig was op de bedrijvendag bij ons op academie. Alleen toen ik begon te googlen naar het bedrijf bleek dat het er nogal amerikaans aan toe ging ( ellebogen werk, altijd in pak enz. ) .mr_obb schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:39:
Ja, ik heb tijdens mijn sollicitaties ook mijn gesprekspartners opgezocht. Ik vind het prettig om te weten wie of wat ik tegenover me heb. Met een IT'er praat ik anders dan met een boekhouder. Bij een VVD'er die officier bij het leger is geweest doe ik een stropdas om, terwijl ik dat bij een voorzitter van een Yoga-vereniging niet doe. Als iemand uitgebreid heeft gepubliceerd over een bepaald onderwerp, dan lees ik dat, zodat ik daar rekening mee kan houden en eventueel commentaar paraat heb. Zij hebben mijn CV voor zich liggen en hebben mij waarschijnlijk ook gegoogled, ik heb graag diezelfde voorbereiding.
Wabbawabbawabbawabba
Verwijderd
Loop je dan niet veel potientieel goede kandidaten mis waarvan niet veel op internet staat? Net alsof er over personen een objectief dossier wordt bijgehouden met positieve zaken op internet.Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:30:...Het komt niet vaak voor maar zo af en toe heb je voor een functie iets teveel potentieel geschikte kandidaten en dan vallen voor mij degene af waar ik niet op voorhand via Google waardevolle punten op de CV van kan achterhalen....
Verwijderd
Ok, hoe check je dat dan? Of mijn toegestuurde C.V. gelijk is aan mijn LinkedIn? Daar kan ik net zo makkelijk op liegen natuurlijk.
Tja, dus als ik foto's van de misdragingen tijdens de kerstmisborrel van mijn huidige bedrijf op mijn hyves zou zetten dan maak ik meer kans op een sollicitatie bij jou dan als ik geen foto's zou plaatsen?Verwijderd schreef op woensdag 23 december 2009 @ 13:30:
Het komt niet vaak voor maar zo af en toe heb je voor een functie iets teveel potentieel geschikte kandidaten en dan vallen voor mij degene af waar ik niet op voorhand via Google waardevolle punten op de CV van kan achterhalen.
Degene waar dat wel het geval is worden na een verificatie bij positieve referenties dan uitgenodigd.
Verwijderd
Misschien kwam mijn vorige post niet geheel duidelijk over.Gomez12 schreef op woensdag 23 december 2009 @ 23:34:
Tja, dus als ik foto's van de misdragingen tijdens de kerstmisborrel van mijn huidige bedrijf op mijn hyves zou zetten dan maak ik meer kans op een sollicitatie bij jou dan als ik geen foto's zou plaatsen?
Wmb mag je mijn zakelijke verleden op mijn linkedin nakijken, daar de referenties per telefoon of email gaan checken.
Wmb mag je mijn naam ook googlen ( die is expres redelijk schoon mede hiervoor )
Maar afwijzen omdat ik mijn naam schoon probeer te houden? Dat gaat me net even iets te ver.
[ Voor 5% gewijzigd door sewer op 24-12-2009 18:19 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Yalopa op 25-12-2009 12:08 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Dat heeft iemand ook eens bij mij gedaan. Ik ben in stad X geboren en daanra (na 3 maanden....) verhuisd naar omgeving van stad Y. Waar ik dik 20 jaar heb gewoond.HenkEisDS schreef op maandag 21 december 2009 @ 17:25:
Ook grappig als je de geboorteplaatsen van je interviewer weet. "Jij komt uit Tilburg toch? Leuk daar woont mijn zus nu."
Tja, ik denk dat het er ook heel erg veel vanaf hangt in welke context dingen staan.Ganymedus schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:31:
Het gaat om de algehele indruk die je op deze manier krijgt. Als ik via google een hit krijg van iemand op tweakers die oppert om een werkgever opzettelijk schade toe te doen. Dan neem ik dat wel degelijk mee in min afweging. Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld. Maar je kijkt vooral naar wat mensen doen op internet. Je hebt types die heel professioneel overkomen in hun brief, maar tegelijkertijd zich echt heel onprofessioneel uitten op het internet. Je hebt mensen die uren zitten te babbelen op facebook of hyves onder kantoor uren, dus de kans bestaat dat ze het ook doen wanneer ze bij je in dienst zijn.
Ik weet niet naar wat voor uitlatingen je refereert. Echter het kan nooit kwaad om te kijken of je deze nog kunt laten verwijderen?
Het gaat om een kettingbrief die op internet is gezet. Ja, ik heb gemaild, en nee, ze halen hem niet weg.Ganymedus schreef op zondag 27 december 2009 @ 15:31:
[..]
Ik weet niet naar wat voor uitlatingen je refereert. Echter het kan nooit kwaad om te kijken of je deze nog kunt laten verwijderen?
[ Voor 41% gewijzigd door Krisp op 27-12-2009 17:47 ]
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Tja dat is weer het andere uiterste, jezelf informatie onthouden...ninjazx9r98 schreef op zondag 27 december 2009 @ 18:48:
Aangezien online netwerken mij niet interesseren zal ik dan ook nooit de naam van een sollicitant googlen maar alleen gebruik maken van de informatie die hij/zij zelf aangeboden heeft in de vorm van een brief plus CV.
Voor ons werk hebben wij overheidscertificering nodig en daarin wordt het googlen van sollicitanten nadrukkelijk genoemd als een aanbevelenswaardige actie (lees: verplicht).Verwijderd schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 20:45:
Google* jij je gesprekspartner als je een sollicitatiegesprek hebt?
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Vraag is natuurlijk welke informatie je jezelf onthoudt.Gomez12 schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:13:
[...]
Tja dat is weer het andere uiterste, jezelf informatie onthouden...
Wmb is het als werkgever niet verkeerd om te gaan googlen zolang je maar duidelijk voor ogen houdt wat werkgerelateerd is en wat niet. Het kan je een beetje beter voorbereiden op de persoon.
Klopt maar ik bepaal liever zelf wie mijn CV onder ogen krijgt en wanneer, ik heb het niet zo op recruiters.Wmb is linkedin ed best te vergelijken met een digitale cv die gratis beschikbaar is, met automatische koppelingen naar referenties...
Tja dat weet je niet zolang je er niet naar kijktninjazx9r98 schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:24:
[...]
Vraag is natuurlijk welke informatie je jezelf onthoudt.
Is het relevante informatie of is het informatie die totaal niet relevant is voor de functie maar wel een (onterechte) negatieve eerste indruk kan geven.
Of heb je te maken met iemand die zeer bewust bezig is met personal branding waardoor je onbewust gestuurd wordt in een bepaalde richting.
Tja, ik ga enkel uit van het feit dat als iemand zijn linkedin ingevuld heeft dat het dan door iedere werkgever te doorzoeken is.[...]
Klopt maar ik bepaal liever zelf wie mijn CV onder ogen krijgt en wanneer, ik heb het niet zo op recruiters.
Diep triest zo'n aanbevelenswaardige actie imho, laten ze dan eerst maar eens alle overheidssystemen vrijgeven, daar haal je vele malen meer info uit over een sollicitant gok ik zomaar.bombadil schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:17:
[...]
Voor ons werk hebben wij overheidscertificering nodig en daarin wordt het googlen van sollicitanten nadrukkelijk genoemd als een aanbevelenswaardige actie (lees: verplicht).
Ach, voor de opkomst van het hele sociale networking gebeuren werden er ook sollicitatiegesprekken gevoerd en werden er ook mensen aangenomen en afgewezenGomez12 schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:52:
[...]
Tja dat weet je niet zolang je er niet naar kijkt
Zijn er dan ook nog richtlijnen wat te doen met de gevonden informatie in bijv de vorm van een do en don't lijst ?bombadil schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:17:
[...]
Voor ons werk hebben wij overheidscertificering nodig en daarin wordt het googlen van sollicitanten nadrukkelijk genoemd als een aanbevelenswaardige actie (lees: verplicht).
[ Voor 19% gewijzigd door ninjazx9r98 op 27-12-2009 20:20 . Reden: Reactie op Bombadil toegevoegd ]
Je zet het zelf op internet. Moet je niet raar opkijken dat mensen ernaar gaan zoeken imho.Gomez12 schreef op zondag 27 december 2009 @ 19:52:
Diep triest zo'n aanbevelenswaardige actie imho, laten ze dan eerst maar eens alle overheidssystemen vrijgeven, daar haal je vele malen meer info uit over een sollicitant gok ik zomaar.
Maarja dat is natuurlijk allemaal privacygevoelig...
Een hyves etc is blijkbaar gewoon vrije jacht...
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Dat is de ene kant van het verhaal, de andere is echter dat er steeds meer mensen zijn die van mening zijn dat iemand die niet 1,2,3 terug te vinden is op sites ala linkedin/hyves/facebook iets te verbergen hebben en per definitie verdacht zijn.DinX schreef op zondag 27 december 2009 @ 20:18:
[...]
Je zet het zelf op internet. Moet je niet raar opkijken dat mensen ernaar gaan zoeken imho.
"What goes on the net, stays on the net". Zo leren mensen misschien 2 x nadenken voor ze iets op internet plaatsen.
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
'Nae King! Nae quin! Nae Laird! Nae master! We willna' be fooled agin!'
Tja, misschien dat mensen ook eens moeten leren zelf grenzen te trekken.DinX schreef op zondag 27 december 2009 @ 20:18:
[...]
Je zet het zelf op internet. Moet je niet raar opkijken dat mensen ernaar gaan zoeken imho.
"What goes on the net, stays on the net". Zo leren mensen misschien 2 x nadenken voor ze iets op internet plaatsen.
[ Voor 7% gewijzigd door Gomez12 op 27-12-2009 21:01 ]
Geen enkele werkgever kan jouw privéleven wat schelen. Ze selecteren gewoon de kandidaat waarbij ze de beste indruk hebben. Als je CV even goed overkomt als dat van andere sollicitanten baseert men zich de keuze op andere verkrijgbare informatie. Als jij aangeeft dat je enorm van hockey en roeien houdt, maar op je hyves staan alleen foto's waarbij je halve liters aan het atten bent, gaat daar je geloofwaardigheid.Kaap schreef op zondag 03 januari 2010 @ 18:13:
Over het controleren van sollicitanten op sociale communities...
Als ik ergens afgewezen zou worden en de achterliggende reden is dat wat ze over me vonden en lazen op internet hun niet aanstond, dan zou ik daar blij om zijn. Wie wil er nou ergens werken waar men een negatieve mening heeft over jouw priveleven? Ik niet...
[ Voor 9% gewijzigd door PHiXioN op 03-01-2010 18:40 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq