ubuntu installeren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 17:32
ik wilde even ubuntu installeren. en ik heb mijn hardeschijfen uit raid gehaald (nouja,, dat is automatisch gegaan door de cmos eruit te halen)
dus ik ubuntu installeren. geeft hij aan dat ik een partitie heb van 640gb (2x 320 hd) maar mijn hardeschijfen staan helemaal niet meer in raid? in de bios zie ik gewoon 2 apparte schijfen staan.
weet iemand waardoor dit komt? want ik wil later ook windows 7 er nog naast gaan zetten en zo wil dat niet erg lukken. en ik wil ook geen raid setups meer.. :P

mvg,

merijntjuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zet je RAID controller (of SATA) eens op non-RAID opstelling. Je BIOS ziet dan wel 2 schijven, maar de controller kan er alsnog 1 van maken en dat hoeft niet gewist te worden door een CMOS reset. Gewoon in je BIOS 'reset to factory defaults' selecteren, opties nalopen en klaar. Je zou dan 2 schijven moeten zien.
Als dat niet werkt, dan eens handmatig partitioneren, misschien dat de installer automatisch RAID insteld (software mode).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
mijn schijven staan al op non raid. en nog steeds doet het probleem zich voor.
ik ga deze week wel even er goed voor zitten. dus ik installeer ubuntu nu gewoon op die hele raid setup en dan zie ik wel verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:01
Windows zet de fake-raid op via de bijgevoegde drivers i.c.m. het BIOS.
Linux zet de fake-RAID door te kijken naar de indeling van de HD.

Aangezien je alleen het BIOS hebt geleegd en zodoende de extra informatie van de RAID configuratie nog op de HD's staan, denkt linux dat je in RAID modus zit.

Oplossing: HDD per stuk volledig opnieuw partitioneren.

BTW: Als ooit een moederbord overlijd met een fake-RAID configuratie die je wilt herstellen, kun je het makkelijkst dit via linux doen. Windows snapt er niks meer van, omdat de BIOS instellingen van het nieuwe moederbord niet overeen komen met het oude bord.

[ Voor 3% gewijzigd door FireWood op 20-12-2009 14:25 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyronick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:37

Pyronick

Vorsprung durch gas geben.

De BIOS instellingen staan vaak los van de aparte controllers in het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Getuige deze op het oog merkwaardige gang van zaken in Ubuntu kan je dus onomstotelijk bewijzen dat het 'raid' op je mobo helemaal geen raid is, maar fake, aka fakeraid. Je moet ook de metadata van de schijven halen die je raid configurator heeft aangemaakt. Dus echt de array disassemblen.

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merijntjuh
ik heb het probleem nu al opgelost.:P hoe weet ik niet me er maar het is nu goed.
ik ga deze week windows er weer op gooien want ik vind het echt waardeloos met games in ubuntu.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

merijntjuh schreef op maandag 21 december 2009 @ 10:32:
ik heb het probleem nu al opgelost.:P hoe weet ik niet me er maar het is nu goed.
ik ga deze week windows er weer op gooien want ik vind het echt waardeloos met games in ubuntu.. ;(
Wist je dat niet voordat je Ubuntu had geinstalleerd dan? Windows programma's, dus ook Windows games, kun je niet (zonder trucjes als Wine) draaien op Linux.

Ik vind het ook jammer dat er haast geen leuke games voor Linux zijn, ik heb dan ook dual boot draaien.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1