Onlangs een XFX nForce 780i mobo overgenomen om te kijken of ik hier wel leven in kon krijgen. Ik heb vanalles zelf al geprobeerd, maar nu toch benieuwd wat ik nog kan proberen wat ik niet al zelf heb gedaan. Ook contact met de XFX klanteservice heeft tot nu toe niets opgeleverd.
Ook de 7600GS + 8800GTS in verschillende volgorden in de sloten en het scherm op steeds een andere grafische kaart blijft de error 25 opleveren. Ook zonder grafische kaart houdt ik de error.
Er is ook nergens meer informatie te vinden over die error code 25 of hoe deze op te lossen valt, en ook de klantenservice blijft angstvallig stil.
• DIMMs in elk slot geprobeerd
• 2 voedingen geprobeerd
• Kaal beginnen en alles opnieuw monteren
• De 'truc' met de PS/2 muis (zou moeten helpen bij andere foutcodes)
• CMOS clears
• Inspectie op defecten en beschadiging van de printplaat (nul/nada/noppes)
• Videokaarten uitwisselen
• Kaarten in elk slot geprobeerd
Komt dus neer op de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Hardware
Moederbord | XFX nForce 780i |
CPU | Intel C2D E8400 |
Voeding | Tagan 480W // Zalman 360W |
Geheugen | 1x1GB Corsair PC6400C4 // 1x1GB Kingston ValueRam 667MHz |
Grafische kaart | XFX 8800GTS 512MB Alpha Dog edition // Asus EN7600GS 512MB Silent |
Het probleem
Alles correct aangesloten, voeding, cpu, cpu-fan, grafische kaart, geheugen, tobo en muis en een DVI-kabel start het moederbord wel op, maar niet door, fans spinnen ook op, maar ik krijg geen POST of überhaupt beeld te zien. Ik zie op het 'LCD' wat op het moederbord zit de nodige bootcodes voorbijkomen zoals C1 en C3 maar na een 5tal seconden blijft het LCD'tje de foutcode 25 weergeven. Na het downloaden van de manual, en het online controleren, bleek dat deze code het volgende betekent:Nu denk ik dat dit ergens met m'n videokaart te maken heeft dus heb ik een simpele 7600GS er op geprikt, de 3 verschillende pci-e x16 sloten geprobeerd, maar ik blijf de errorcode houden.25 - Shadow VBIOS Shadow system/video BIOS
Ook de 7600GS + 8800GTS in verschillende volgorden in de sloten en het scherm op steeds een andere grafische kaart blijft de error 25 opleveren. Ook zonder grafische kaart houdt ik de error.
Er is ook nergens meer informatie te vinden over die error code 25 of hoe deze op te lossen valt, en ook de klantenservice blijft angstvallig stil.
Al geprobeerd
• Geheugen uitwisselen• DIMMs in elk slot geprobeerd
• 2 voedingen geprobeerd
• Kaal beginnen en alles opnieuw monteren
• De 'truc' met de PS/2 muis (zou moeten helpen bij andere foutcodes)
• CMOS clears
• Inspectie op defecten en beschadiging van de printplaat (nul/nada/noppes)
• Videokaarten uitwisselen
• Kaarten in elk slot geprobeerd
Komt dus neer op de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Wat kan ik nog doen?
Na al bovenstaande zelf al geprobeerd te hebben stelde de XFX klantenservice eigenlijk hetzelfde voor en kreeg ik uiteindelijk dit als reactie:Is m'n bord echt dood en moet ik een bon van een vorige vorige verkoper zien te regelen om garantie te kunnen claimen bij een (web)winkel omdat XFX zichzelf indekt door alleen garantie te leveren aan resellers en suppliers.Unfortunately, if you have continued to experience these issues it may well be a faulty mainboard.