• Rotty
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02-2024
De situatie: 2 dc's met daarop DHCP en DNS (ad zones). Clients zijn zowel xp als thin clients en een stapel printers. Omdat er ongelijkheid zat in de configuratie van de DHCP servers heb ik dit gelijk getrokken. Nu staat het zo ingesteld:

1)DNS A en PTR rec. worden geupdate naar DNS als de client hierom vraagt (dynamicly update DNS A and PTR only if reguested by dhcp clients) en

2) dynamically update DNS A and PTR for DHCP clients that do not request updates (example NT 4.0 enz.).

Er zijn natuurlijk printers die zichzelf niet kunnen registreren in DNS. Deze printers komen nu waarschijnlijk niet meer in DNS.

De 2e optie zorgt er toch niet voor dat printers en thin clients door DHCP naar DNS worden geregistreerd ?

Als dit inderdaad niet zo is dan ligt het voor de hand om alle registraties naar DNS door DHCP te laten doen (de optie always dynamically update DNS A and PTR records) Het gaat om dermate veel printers en thin clients dat je dit niet met de hand wil doen.

Ik ben benieuwd naar hoe anderen dit geregeld hebben en waarom. Ik lees op internet veel verschillende dingen waar veelal niet echt iets duidelijks uitkomt. Ik had in gedachte om de registratie via DHCP te laten lopen en vervolgens een service account aan te maken en bij credentials in te voeren zodat de records op naam komen van dit service account (owner of the record). Daarnaast lees je wel dat mensen de DHCP servers in de DNSupdateproxy groep zetten. Ik vraag mij af of dit nog wel nodig is als je de records op beide DHCP servers laat registreren naar DNS onder het zelfde service account ? DNSUpdateProxy was er toch voor om ervoor te zorgen als je twee dhcp's had dat de recordes over en weer kon worden geupdate onafhankelijk van welke DHCP de initiele registratie had gedaan.

Anyone care to collaborate ?

**MCSA**MCSE**CCNA**VCP4**VCP5&CCNP in progress

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Voor printers zou ik reserveringen in DHCP maken. Dit is te scripten met het NETSH comando. In DNS zou ik dan vervolgens de Host records aanmaken met het DNSCMD commando. Wat je nodig hebt zijn de mac-adressen van je printers.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

Verwijderd

Waarom zou je je printers willen registeren in dns? Ik heb hier nooit gebruik van gemaakt... Voor printers kan je het beste een losse vlan aanmaken en ze bij voorkeur een vast, of reserved dhcp adres geven.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:06

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op zondag 27 december 2009 @ 09:34:
Waarom zou je je printers willen registeren in dns?
Zodat je printserver ze netjes via hostname kan benaderen ipv ip-adres.

Wat is je gedachtengang eigenlijk om printers in een apart vlan te plaatsen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:53
Ik neem aan dat je 2 DHCP servers hebt voor redundantie. Als je op zeker wil spelen is dat een goed plan. Als er een DHCP server uitvalt krijgen je clients een ander adres en dan ga je lekker verder O-) . Alleen je printers blijft een issue. Die wil je eigenlijk niet op DHCP hebben.

Stel nu eens dat je range 192.168.1.x gebruikt.

- 192.168.1.1 = default gateway
- 192.162.1.2 - 25 = ip reeks voor de servers, vast ingesteld
- 192.168.1.26 - 50 = ip reeks voor de printers, vast ingesteld
- 192.168.1.51 - 150 = range voor clients op 1e DHCP server
- 192.168.1.151 - 253 = range voor clients op 2e DHCP server

Vervolgens wijs je 1 of 2 printservers aan. Op deze server(s) maak je printerqueue's aan, en die gaan op IP adres. Dat is ook de reden dat ze een vast adres moeten hebben. Als iemand nu een bepaalde printer wil, kan die in de AD zoeken.

Wat je niet wilt is dat je op iedere werkplek netwerkprinters moet installeren. Via de AD kan de medewerker het zelf :z .

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

asing schreef op zondag 27 december 2009 @ 12:30:
Alleen je printers blijft een issue. Die wil je eigenlijk niet op DHCP hebben.
Die kun je toch gewoon een reservation geven? Via scripts zijn de reservations te syncen naar de verschillende dhcp-servers.

http://blogs.technet.com/...ve/2006/09/19/457383.aspx
Vervolgens wijs je 1 of 2 printservers aan. Op deze server(s) maak je printerqueue's aan, en die gaan op IP adres. Dat is ook de reden dat ze een vast adres moeten hebben.
Waarom op ip-adres en niet op hostname?

Mocht een printer ooit eens fysiek verhuizen, of mocht er een ip-omnummering plaatsvinden dan maak je je het jezelf een stuk makkelijker.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• asing
Question Mark schreef op zondag 27 december 2009 @ 13:42:
[...]
Die kun je toch gewoon een reservation geven? Via scripts zijn de reservations te syncen naar de verschillende dhcp-servers.

http://blogs.technet.com/...ve/2006/09/19/457383.aspx
Goed beschouwd ga je hier dus een zooi vb-scriptjes op loslaten om te zorgen dat je DHCP servers in de pas lopen. Oftewel, je introduceert een set extra handelingen voor het beheer van je servers. Je moet het allemaal weer bij gaan houden. Dat terwijl het helemaal niet nodig is als je voor printers geen DHCP gebruikt.
Question Mark schreef op zondag 27 december 2009 @ 13:42:
[...]
Waarom op ip-adres en niet op hostname?

Mocht een printer ooit eens fysiek verhuizen, of mocht er een ip-omnummering plaatsvinden dan maak je je het jezelf een stuk makkelijker.
Als je in Windows een netwerkprinter aanmaakt, moet je een extra poort aanmaken. Voor een direct aangesloten printer is dat lpt1 of een usb poort, voor een netwerkprinter is dat een poort adres. Dit poortadres is gelijk aan het IP adres. Oftewel, je laat je printserver de printer aanspreken op diens IP adres en vervolgens kunnen de medewerkers de printer vinden op \\server\printer. Je wil niet dat ieder werkstation apart naar dat IP adres print. Dan mag je bij een driver-update alle machines langs... :X

In mijn geval hoef je alleen een lijst bij te houden met de uitgegeven IP adressen en welke printers erbij horen. Dan kan 1 DHCP server omvallen, je kan printen. Je DNS kan omvallen, maar je kan toch printen. Alleen een dode printserver zorgt ervoor dat je niet meer kan printen.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

asing schreef op zondag 27 december 2009 @ 17:38:
[...]

Goed beschouwd ga je hier dus een zooi vb-scriptjes op loslaten om te zorgen dat je DHCP servers in de pas lopen. Oftewel, je introduceert een set extra handelingen voor het beheer van je servers.
Die schedule je gewoon via de task scheduler om 1x per uur te draaien.
[...]
Als je in Windows een netwerkprinter aanmaakt, moet je een extra poort aanmaken. Voor een direct aangesloten printer is dat lpt1 of een usb poort, voor een netwerkprinter is dat een poort adres. Dit poortadres is gelijk aan het IP adres.
Nee, mag zowel op hostname als op ip-adres. 't Is geen verplichting om een ip-adres te gebruiken. Persoonlijk vind ik het dan netter om de printerport via een hostname aan te maken, ipv via ip-adres.

• asing
Je gaat een beetje voorbij aan het KISS principe maar kort gezegd zijn dit mijn handelingen:

- ip adres gegevens configureren op de printer
- poort op server aanmaken op basis van dat ip adres
- printer installeren op de de server en delen
- klein beetje administratie

Jouw handelingen :

- IP adres reserveren op de DHCP server
- DNS server bijwerken met een hostnaam voor de printer
- poort op server aanmaken op basis van de hostname
- printer installeren op de de server en delen
- DHCP servers met vbscript in sync houden
- klein beetje administratie

Je hebt wat extra werk, maar een echt voordeel is er geloof ik niet.

• RazorBlade72nd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-11-2025
Asing,

Jouw methode werkt prima op relatief kleine schaal. Rotty gaf echter aan dat hij zoveel printers in zijn netwerk heeft hangen dat het ondoenlijk wordt om alle printers handmatig te configureren. Stel jouw manager verteld jou dat morgen 400 printers vanuit Duitsland naar Frankrijk verplaats worden en of jij er even voor wilt zorgen dat zodra ze verhuisd zijn, alle medewerkers op deze printers kunnen printen. Daar zit je dan met je lijst met vaste IP adressen.

Met reserveringen en scripts kan je wel in een relatief korte tijd de IP adressen van een paar honderd printers aanpassen. Zodra de printers in Frankrijk worden aangesloten kan er op geprint worden.

| MCTS:Exchange 2007/2010 | MCTS: SQL 2005 | MCSE:2003 | MCITP: EA | VCP 3/4/5 | CCNA |

• asing
In dat geval heb je gelijk. Ik zou inderdaad met de ellende zitten als het aankomt op een verhuizing van subnet (of dat nu intern, van stad naar stad of naar het buitenland is). TS zat echter niet alleen met zijn printers, maar ook met de thin clients. En hoe het daarmee zit weet ik niet.

Pagina: 1