Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af of iemand mij kan helpen met het bepalen van een overdrachtsfunctie. Ik heb al een gedeelte in Simulink gemaakt, maar ik loop vast bij het vinden van het volgende systeem.

Afbeeldingslocatie: http://i280.photobucket.com/albums/kk172/crad23/inoutp.jpg

De tijdshift die je ziet, is geen probleem. Dus daarvoor heb ik geen overdrachtsfunctie nodig. Het vergroten van de amplitude is ook geen probleem. Maar het 'breder maken' van het signaal lukt niet. Wat voor overdracht zit daar aan vast. Dus de duur van het signaal moet langer worden. Iemand die daarmee kan helpen?

Verwijderd

Een condensator?

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-12 23:38

Rannasha

Does not compute.

Als f(x) de functie is die de input-curve beschrijft, dan zal de output-curve de vorm a * f(b * x + c) hebben. a bepaalt de amplitude-verandering, c de horizontale shift en b de verandering in de breedte van de curve. Hoe groter b is, hoe smaller de curve.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Verwijderd

Topicstarter
Dat snap ik, ik heb namelijk zelf beide functie geplot;)
Ik ben opzoek naar de overdrachtsfunctie (in Laplace domein).

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Het zou handig zijn als je de funcites zelf ook post, zo is het een beetje onduidelijk.

Edit: Owja, hoe ziet de bodeplot in het laplace domein eruit:?

[ Voor 27% gewijzigd door Dutch_Razor op 19-12-2009 15:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dutch_Razor schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 21:36:
Het zou handig zijn als je de funcites zelf ook post, zo is het een beetje onduidelijk.

Edit: Owja, hoe ziet de bodeplot in het laplace domein eruit:?
Hoi,

Het gaat niet zo zeer om de exacte overdrachtsfunctie, maar meer om het realiseren van de gewenste effecten. De tijdsvertraging krijg ik er wel in met een timedelay in simulink. (hoewel 1 overdrachtsfunctie natuurlijk mooier zou zijn). Ik ben eigenlijk vooral opzoek naar een manier om de inputpiek duur te verlengen. Dus de input duurt nu 0.3 seconde en ik wil dat de outputpiek 2 seconde duurt.

De functies zijn beide dirac puls benaderingen
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/math/7/7/1/771875c196d16dc6052080d8ce31649c.png
Met input a=0.1 en output a=0.5 en x=(x-1).

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wikipedia: Laplacetransformatie

Vierde puntje is dan degene die je zoekt lijkt mij. Gezien die eis voor schalen in tijd denk ik niet dat het mogelijk is om te schalen met een overdrachts functie (Als in Y(s)=X(s)*H(s)),

[ Voor 31% gewijzigd door Sissors op 23-12-2009 12:46 ]

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Het is me niet helemaal duidelijk wat je precies de toepassing is van hetgeen je wilt bereiken. Moet de functie gelden voor elk willekeurig signaal? Of wil je dat alleen pieken die je in een signaal herkend worden vertraagd en verlengd?

A) Indien je elke willekeurig ingangssignaal wilt vertragen en verlengen heb je een variabele transport delay nodig (let op wat er gebeurt met een puls die niet op t=0 binnenkomt!). Volgens mij zou dit betekenen dat er een tijdparameter moet voorkomen in je transferfunctie hetgeen onmogelijk is. Dit is hooguit te benaderen via een Taylor expansie, hetgeen zal resulteren in een functie die slechts beperkt bruikbaar is rondom to en bovendien van een enorm hoge orde zal zijn.
Indien het je slechts om een discrete-time implementatie in simulink gaat die slechts een korte tijd hoeft te draaien, kun je een s-functie maken waarbij ingangsdata wordt gebufferd in een array en vertraagd wordt gepresenteerd op de uitgang. (via de eenvoudige algebraische functie die eerder in het topic werd genoemd).

B) Als het systeem alleen moet reageren op pulsen en hierbij telkens een vaste vertraging en verlening moet worden gegenereerd is het een stuk eenvoudiger te implementeren. Afhankelijk van de soort pulsen kun je een level-triger of wavelet functie herkennen en via een subsystem met timer of via een eigen s-functie het vertraagd signaal genereren.

Verwijderd

Die tijdsverlenging verkrijg je door (tijdvertraagde gedempte) terugkoppeling van je signaal naar de ingang, in je signaalpad zit een versterker. Voor de rest niet zo moeilijk maar geen zin om het verder uit te zoeken, hoop je iets op weg te hebben geholpen.
Pagina: 1