[GUI testen] Tools, tips en trucs

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:18
Qua geautomatiseerd testen van stukken code en classes is er behoorlijk wat informatie op GoT en andere technische sites te vinden. Goede informatie over het (geautomatiseerd) testen van een GUI nog niet echt. Onder Gui testen versta ik voor het gemak even de het testen van een complete applicatie aan de user interface kant, dit kan een softwareapplicatie zijn, maar natuurlijk ook een webapp.

Er zijn behoorlijk wat tools waarmee webapplicaties automatisch kan testen:
- Selenium
- Ottomate
- PushToTest
- Webinject

en nog wel meer. Ik ben zelf echter op zoek naar een applicatie die daarnaast ook goed windows applicaties kan testen. Tot nu toe ben ik de volgende producten tegengekomen:

Testcomplete (http://www.automatedqa.com/products/testcomplete/)
Ziet er erg uitgebreid uit, werkt volgens mij behoorlijk goed, maar is wel aan de dure kant ($ 1999 voor de enterpise versie)

QA Wizzard pro (http://www.seapine.com/qawizard.html)
Vergelijkbaar met Testcomplete voor zover ik kan zien, prijzen worden niet op de website vermeld, dus kan ik weinig over zetten

AutoIT (http://www.autoitscript.com/autoit3/index.shtml)
Basic manier om zelf automatische testen te schrijven, geen makkelijke recorder, niet specifiek voor GUI testen. Voordeel is weer wel dat het gratis is.

Wat gebruiken jullie om een GUI geautomatiseerd te testen?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:29
Wij zijn pas sinds een jaar bezig met automatisch testen. In eerste instantie alleen unit test en nu ook langzaam richting integratie en black box tests. Wel houden we voor als richtlijn aan om zo weinig mogelijk logica in visuele class te stoppen. Alles eronder (data logica etc) wordt wel getest. Vraag me ook heel erg af of het de moeite loont om deze complexe testen te doen (deze mening wordt door Gerard Meszoras gedeeld).

In andere projecten binnen deze organisatie is hier wel naar gekeken maar uiteindelijk bleek het toch handiger en sneller om dit met de hand te doen aangezien de layout en functionaliteit van schermen toch regelmatig wijzigde. Binnen het project waar ik nu aan bezig ben kunnen we met andere testen veel meer winnen.

[ Voor 0% gewijzigd door Refro op 18-12-2009 14:44 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:18
Op het moment dat je met nieuwe projecten start kunnen unit tests handig zijn. Wij hebben echter regelmatig te maken met projecten die door anderen opgezet zijn, in een bestaande structuur (die niet altijd even logisch opgezet is) unit tests toe gaan voegen werkt niet echt lekker.

Welke software gebruiken jullie voor de blackbox tests?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:29
SysRq schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 15:00:
Op het moment dat je met nieuwe projecten start kunnen unit tests handig zijn. Wij hebben echter regelmatig te maken met projecten die door anderen opgezet zijn, in een bestaande structuur (die niet altijd even logisch opgezet is) unit tests toe gaan voegen werkt niet echt lekker.
Voor dit soort zaken kan ik je aanraden "Working Effectively with Legacy Code". Daar staan nuttige tips voor dit soort situaties in oa hoe zo'n systeem van unit test te voorzien. Dit hebben we gebruikt om een aantal projecten bij ons met unit test te retro-fitten.
Welke software gebruiken jullie voor de blackbox tests?
Daar gebruiken we een custom applicatie die de harware (temp sensors en relays) simuleert. Deze kun je patronen laten opnemen en deze kun je later afspelen.