• ThomR
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-04-2023
Hallo allemaal,

Ik heb vorig jaar september een nieuwe pc gebouwd en sinds die tijd constant de gevreesde atimkdag error gehad, zonder erachter te komen waar dit aan lag (talloze drivers geprobeerd, geheugen eruit gehaald, etc). Onlangs hebben m'n ouders een nieuwe pc gekocht en dit gaf me de mogelijkheid wat te experimenteren met componenten.
Lang verhaal kort: Ik ben erachter gekomen dat door mijn RAM (2 maal Corsair CM2X2048-6400C5 2GB DDR 2) te vervangen door dat van hen (Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G) de fout ophoudt. Nu wil ik dus graag weten of mijn geheugen incompatibel is met de rest van mijn systeem, of dat het gewoon kapot is (de Windows mem test gaf geen error).
Mijn systeem:
ASUS P5Q-E
MSI ATI r4850 t2d512
Core 2 Quad 6600
OCZ600SXS voeding

Als iemand hier in een keer een antwoord op zou kunnen geven zou ik dat heel erg op prijs stellen.

Thom

ps: mocht het geheugen kapot zijn, zou ik dan garantie kunnen claimen na ruim een jaar en zonder verpakking?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door bij het stukje van geheugen. Test het gewoon met memtest en kijk of het werkt. Het spul kan ook incompatible zijn met je moederbord (de Asus P5Qs zijn vrij kieskeurig), dan is het geheugen op zich goed, maar niet icm jouw systeem.
Enige manier om daarachter te komen is testen. Omdat het testen van het geheugen makkelijk zelf te doen is gaat dit topic op slot.

Dit topic is gesloten.