Toon posts:

Wat is het voordeel van een Root server ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik weet niet of ik het hier goed post maar dat merken we vanzelf wel.
Ik heb samen met 2 vrienden van me servers gehost staan in duitsland voor CSS (shooter game) we hebber op dit moment 3 in gebruik.
Maar er wordt over gedacht om over te stappen naar een Root server, nu heb ik zelf wel ervaring met gewone servers installeren configureren onderhouden etc. Maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit met een Root server gewerkt.
En weet er eerlijk gezegd ook niet zoveel vanaf.
Kan iemand in het kort misschien uitleg geven over hoe een Root server werkt ?

avlast bedankt =)

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 16:58
een root server is niks meer of minder dan een linux bak waar je root op hebt (admin account)
afhankelijk van de smaak linux moet je beetje verstand hebben van het configureren van de services en security patches installeren.
Voordeel is: je kan alles doen op die bak
nadeel is: als je niet weet wat je doet, sloop je de boel of wordt je snel gehacked.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• DiedX
  • Laatst online: 16:48
Een root-server is inderdaad een server waar je "root" op bent. Beheerder dus. Op zich, als je een beetje verstand van zaken hebt, is dat hartstikke leuk. Heb je geen verstand ervan (regulier patchen etc!), doe het dan gewoon niet.

Wilde je een Windows of Linux server hebben?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
Linux, draaien nu ook op linux. Heb persoonlijk geen goeie ervaringen met Windows als game-server.

• DiedX
  • Laatst online: 16:48
Welke partij had je in gedachten hiervoor? Ik heb voorheen in de hosting-wereld gewerkt, en weet wel wat do's en don'ts.

En heb je zelf wel ervaring met Linux?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
In theorie kan je met een root-server iets meer performance halen doordat je zelf kan gaan tweaken voor jouw specifieke situatie.
In de praktijk zijn de default instellingen ( als je het tenminste bij een games-hoster afneemt ) gewoon goed ( ze hebben iets meer ervaring dan jij veelal )

Voor de theoretische mogelijkheid staat er wel weer tegenover dat je al het onderhoud etc moet gaan doen terwijl dit anders managed is.

Verwijderd

Ik zou nog even willen aanstippen dat wanneer men in Duitsland het over een root server heeft, dit vaak geen dedicated server (fysieke server) is, maar een Virtual Private Server (VPS) oftewel een fysieke server die verdeeld is in verschillende virtuele servers.

Op zich geen probleem, maar bepaalde gameservers die CPU en I/O intensief zijn (zoals HL-based shooters) performen vaak minder goed op zo'n VPS, net omdat de hardware gedeeld is. Wanneer een andere VPS op het systeem plots veel resources opneemt, kan dit vaak voor "lag" zorgen op de gameserver.

Enkel wanneer er gebruik wordt gemaakt van snelle hardware en er gegarandeerde resources zijn per VPS (bv 1 of meerder CPU cores) en een snel disk sub system, zou je hier weinig van mogen merken.
Pagina: 1