Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Tot gisteren had ik zowel Linux als Windows op mijn computer staan. Maar opeens wilde Linux Mint niet meer booten. Aanvankelijk dacht ik dat alleen die installatie naar de klote was, want Windows XP deed het nog wel gewoon. Bij het opnieuw installeren bleek echter dat de Live CD ook halverwege bleef hangen. Daarna heb ik het ook met andere distributies geprobeerd, waaronder Fedora en Ubuntu(zelfs oudere versies met een andere kernel). Ook die bleven hangen. Ik heb werkelijk totaal geen idee wat er aan de hand is, want Windows XP kon ik wel opnieuw installeren, en doet het perfect. Weet iemand meer?

[ Voor 3% gewijzigd door El Cid op 18-12-2009 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Misschien dat het aan je RAM ligt. Linux gebruikt het RAM anders dan XP en als deze tijdens de installatie het RAM gaan gebruiken komen deze problemen misschien aan het licht. Om je RAM te controleren kan je memtest draaien (lang).

Dit is wel een uit de losse pols benadering. Misschien dat je wat meer informatie kan geven, bijvoorbeeld wanneer loopt mint vast (komt hij door grub heen?), wanneer loopt de installatie (ongeveer) vast, en wat voor hardware heb je, en eventueel andere dingen die misschien belangrijk kunnen zijn.

Je kan ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens doornemen voor vervolgstappen.

[ Voor 10% gewijzigd door Sallin op 18-12-2009 11:23 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Sallin schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:21:
Misschien dat het aan je RAM ligt. Linux gebruikt het RAM anders dan XP en als deze tijdens de installatie het RAM gaan gebruiken komen deze problemen misschien aan het licht. Om je RAM te controleren kan je memtest draaien (lang).
Dat was ik al van plan. Helaas kan ik mijn computer op dit moment niet lang missen. Dus het liefst wacht ik nog even tot ik ga slapen.
Dit is wel een uit de losse pols benadering. Misschien dat je wat meer informatie kan geven, bijvoorbeeld wanneer loopt mint vast (komt hij door grub heen?), wanneer loopt de installatie (ongeveer) vast, en wat voor hardware heb je, en eventueel andere dingen die misschien belangrijk kunnen zijn.
Het systeem geeft verder totaal geen foutmeldingen. Hij komt wel voorbij GRUB. Wel hangt hij vrij snel na GRUB. In Linux Mint bevriest het balkje, en in *buntu stopt het logo met knipperen. Bij het booten van Fedora blijft hij hangen bij het starten van udev(dat is de laatste regel op het scherm, wat niet wil zeggen dat dat de oorzaak is natuurlijk). Daarna kan ik niets meer, en moet ik het systeem hardwarematig rebooten. Het systeem bestaat uit een ASRock moederbord met een Athlon XP 2400 en 1.5GB geheugen die na jaren trouwe dienst nooit problemen hebben gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien kun je eens een verbose startup doen. (met arch / gentoo oid.)
Dan zie je bij welk opstart onderdeel hij hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je hebt Arch of Gentoo niet nodig om een verbose boot te krijgen. In principe bieden zowel Ubuntu (zeker Ubuntu) als Fedora mogelijkheden om die grafische schil uit te schakelen tijdens het opstarten.

@ TS: als je pech hebt kan udev er soms lang over doen om je apparatuur te registreren (zeker als je custom rulesets hebt). Dat kan meer dan een minuut duren als je pech hebt (en het varieert van udev-release tot release).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-09 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

El Cid schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:34:
[...]

Dat was ik al van plan. Helaas kan ik mijn computer op dit moment niet lang missen. Dus het liefst wacht ik nog even tot ik ga slapen.

[...]

Het systeem geeft verder totaal geen foutmeldingen. Hij komt wel voorbij GRUB. Wel hangt hij vrij snel na GRUB. In Linux Mint bevriest het balkje, en in *buntu stopt het logo met knipperen. Bij het booten van Fedora blijft hij hangen bij het starten van udev(dat is de laatste regel op het scherm, wat niet wil zeggen dat dat de oorzaak is natuurlijk). Daarna kan ik niets meer, en moet ik het systeem hardwarematig rebooten. Het systeem bestaat uit een ASRock moederbord met een Athlon XP 2400 en 1.5GB geheugen die na jaren trouwe dienst nooit problemen hebben gegeven.
Mijn eerste hunch is ook je geheugen of je proc. Linux is veel kritische op een goede werking van beiden. Even snel ingeschat (op basis van mijn laptop en m'n oude pc die proc's hebben uit dezelfde generatie) is je systeem inmiddels al een jaar 6 oud. Het klinkt misschien raar, maar na 5 jaar kunnen pc's gewoon rare fouten gaan ontwikkelen door degradatie van het geheugen en de processor. Ook oxidatie van het goud (ja, ook edelmetalen oxideren...)

Draai vanavond/vannacht memtest86+, dan weet je in ieder geval of je geheugen goed is. Loopt deze vast, dan is waarschijnlijk je CPU overleden.
Let vooral op fouten bij het random overspringen van bank naar bank (memtest86+ geeft dit aan). Daar ontstaan de meeste fouten namelijk. Een beetje wisselen van de dimm's in de banken kan dit oplossen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Net nog even een op FreeBSD gebaseerde Live CD geprobeerd. Die doet het prima. En ook Windows XP draait al uren stabiel. Het lijkt dus een specifiek probleem met Linux te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:52
Ik zou die conclusie niet zo snel durven trekken hoor :)
Je kan het beste toch die memtest nog draaien, voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Niet online
Eindelijk heb ik wat vooruitgang geboekt. Ik kwam tot de ontdekking dat Linux zonder X het wel gewoon doet. Dus ik heb even mijn Nvidia 6800 vervangen door mijn oude Radeon 8500. En voila, ik typ dit nu in Ubuntu. Kennelijk ging er iets fout bij het laden van grafische toestanden. Wel vreemd dat mijn Nvidia-kaart voorheen wel goed werkte onder Linux, en nu nog steeds onder Windows XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Zou het kunnen dat je in Xorg.conf ergens specifieke Radeon-drivers laadt, waardoor je Nvidia kaart niet meer werkt?
Pagina: 1