El Cid schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:34:
[...]
Dat was ik al van plan. Helaas kan ik mijn computer op dit moment niet lang missen. Dus het liefst wacht ik nog even tot ik ga slapen.
[...]
Het systeem geeft verder totaal geen foutmeldingen. Hij komt wel voorbij GRUB. Wel hangt hij vrij snel na GRUB. In Linux Mint bevriest het balkje, en in *buntu stopt het logo met knipperen. Bij het booten van Fedora blijft hij hangen bij het starten van udev(dat is de laatste regel op het scherm, wat niet wil zeggen dat dat de oorzaak is natuurlijk). Daarna kan ik niets meer, en moet ik het systeem hardwarematig rebooten. Het systeem bestaat uit een ASRock moederbord met een Athlon XP 2400 en 1.5GB geheugen die na jaren trouwe dienst nooit problemen hebben gegeven.
Mijn eerste hunch is ook je geheugen of je proc. Linux is veel kritische op een goede werking van beiden. Even snel ingeschat (op basis van mijn laptop en m'n oude pc die proc's hebben uit dezelfde generatie) is je systeem inmiddels al een jaar 6 oud. Het klinkt misschien raar, maar na 5 jaar kunnen pc's gewoon rare fouten gaan ontwikkelen door degradatie van het geheugen en de processor. Ook oxidatie van het goud (ja, ook edelmetalen oxideren...)
Draai vanavond/vannacht memtest86+, dan weet je in ieder geval of je geheugen goed is. Loopt deze vast, dan is waarschijnlijk je CPU overleden.
Let vooral op fouten bij het random overspringen van bank naar bank (memtest86+ geeft dit aan). Daar ontstaan de meeste fouten namelijk. Een beetje wisselen van de dimm's in de banken kan dit oplossen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier