• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:43

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik hik al tijden tegen de aanschaf van een server aan die ook storage taken moet gaan verzorgen. Aangezien ik toch flink wat uitbreidingscapaciteit wil kwam in eerste instantie uit bij hardwarematige RAID controllers. Maar ik vind de aanschaf daarvan voor mijn eisen nogal ver gezocht. Ik hecht namelijk niet zoveel waarde aan de snelheid van de storage (het moet natuurlijk wel een beetje vlot gaan), het gaat mij meer om de capaciteit.

Aangezien software RAID onder linux een redelijk betrouwbare oplossing is, is dat vaak een prima alternatief voor hardwarematige RAID controllers als je de eisen wat minder strikt stelt zoals ik. Het probleem is alleen dat moederborden vaak maar met 6 tot maximaal 8 SATA poorten worden geleverd, vaak ook nog met brakke JMicron controllers.

Het gros van de losse non-raid PCIe SATA/SAS controllers gaan vaak maar tot 4 poorten, maar er is ook een (niche) markt voor controllers met meer poorten, tegenwoordig vaak alleen beschikbaar als SAS. Een kleine opsomming

De Supermicro AOC-USAS-L8I SAS.
Het is officieel een add-on kaart voor Supermicro servers in UIO formaat, het bracket zit andersom, maar hij past ook gewoon in een PCEi express slot, zie bijvoorbeeld hier.
Deze kaart is gebaseerd op de LSI 1068E SAS Controller chipset.
Laagste prijs in pricewatch: 123 euro
Prijs per poort: 15.40

De Supermicro AOC-SASLP-MV8 SAS

Het gewone broertje van de bovenstaande kaart, alleen nu met een Marvell 88SE6480 chipset. Het verschil is alleen dat de Marvell alleen closed source linux drivers levert voor deze chipset. De bovenstaande LSI variant heeft open source drivers.
Laagste prijs in pricewatch: 112 euro
Prijs per poort: 14 euro

Over deze kaart is veel te vinden in een HardForum thread.

De HP SC44Ge SAS Host Bus Adapter
Onbekend kaartje, waar weinig info over te vinden is. Ondersteund officieel ook alleen 1.5 sata drives volgens HP, dus dit kaart lijkt me een te grote gok.
Laagste prijs in pricewatch: 107 euro
Prijs per poort: 13.40 euro

Areca ARC-1300ix-16 SAS
De areca biedt 16 poorten aan zonder de noodzakelijkheid van expanders, van Areca verwacht je verder dat het qua drivers en support natuurlijk goed zit. Hoewel de Areca linux driver ook closed source is vanwege waarschijnlijk de Marvell chipset.
Laagste prijs in pricewatch: 350 euro
Prijs per poort: 21.90 euro

Met bovenstaande informatie is het nog steeds geen makkelijke beslissing, met name met 8 poorten en linux. De Supermicro AOC-SASLP-MV8 lijkt de meest no-nonsense kaart, maar een closed source driver maakt me altijd nog wel wat huiverig voor support. De Areca is me imho wat te duur per poort, in die prijsklasse komen ook hardwarematige raid controllers binnen bereik.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande kaarten onder linux of ontbreken er nog non-raid sas/sata controllers ?

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:54

Q

Au Contraire Mon Capitan!

- Hoe ver wil je gaan?
- Hoeveel disks wil je aansluiten?

Wat je nu beschrijft is een terugkerend probleem. Uiteindelijk kun je ook nog voor 8 of 16 poorten ook de Highpoint 2320 en 2340 nemen. Duur maar de Linux support is wat mij betreft uitstekend tot nu toe. Wel closed-source driver helaas. Zie ook het linkje in mijn signature voor meer info.

Idealiter wil je gewoon een ultra simpele insteek kaart met voldoende poorten, dus 8 of 16 of meer, zonder dat er op die kaart verder enige logica zit. Dan kun je naar hartelust relatief goekoop met software raid aan de gang.

Het nadeel van een hardware RAID controller blijft dat je niet (gemakkelijk) sata poorten kunt mixen, wat met software RAID geen issue is.

Oh en tip: prozak in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

[ Voor 40% gewijzigd door Q op 18-12-2009 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-09 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je zou ook kunnen kijken naar de combinatie van een Areca ARC-1300-4x (vierpoorts) met een sas expander. Op ebay.de staan Chenbro sas expanders. Een 28-poorts model kost 280 euro en biedt je de mogelijkheid om 24 harde schijven aan te sluiten. De bandbreedte van 1,2GB/s van een sas x4 wide port zal meer dan voldoende zijn voor jouw toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Q schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 00:32:
- Hoe ver wil je gaan?
- Hoeveel disks wil je aansluiten?
Ik denk dat het maximum toch wel op 16 schijven zal komen, maar de eerste aanschaf hooguit 8. In mijn ervaring kun je uiteindelijk beter investeren in grotere vervangende schijven dan de bestaande storage steeds maar te blijven uitbouwen.
Een en ander had ik al meegekregen via het Hardforum inderdaad, ik heb specifiek ook gezocht op linux issues bij de diverse kaartjes.
Femme schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 00:44:
Je zou ook kunnen kijken naar de combinatie van een Areca ARC-1300-4x (vierpoorts) met een sas expander. Op ebay.de staan Chenbro sas expanders. Een 28-poorts model kost 280 euro en biedt je de mogelijkheid om 24 harde schijven aan te sluiten. De bandbreedte van 1,2GB/s van een sas x4 wide port zal meer dan voldoende zijn voor jouw toepassing.
Qua budget blijf je dan inderdaad dicht in de buurt van de Areca ARC-1300ix-16 en met 8 poorten meer, wat uiteindelijk per poort natuurlijk goedkoper is. Uiteindelijk wel meer poorten dan ik waarschijnlijk ga gebruiken. Qua bandbreedte is het inderdaad ruim voldoende.

Maar toch nog wel een lastige keuze, ik neig naar de AOC-SASLP-MV8 omdat ik in eerste instantie ook maar 8 schijven koop, met later nog een zou ik binnen de eisen vallen van 16 schijven.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Femme schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 00:44:
Een simpele sas kaart met sas expander zou de ideale oplossing zijn.

Maar werkt dit ook echt?

En kom je bij elkaar dan qua kosten niet al dicht bij een reguliere 16 poorts kaart? Het is wel zo dat je met dit voorbeeld op een totaal van 24 schijven komt die je kunt aansluiten, voor een schappelijke prijs. Ik hou het in mijn achterhoofd.... ;)

Tot nu toe heb ik maar weinig kunnen vinden over ervaringen met sas expanders. Er is hier 1 topic geweest waarbij iemand met zo'n ding aan de slag was gegaan, maar of dat uiteindelijk naar wens ging weet ik niet meer.

[ Voor 13% gewijzigd door Q op 19-12-2009 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

defiant schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 22:58:
[...]

Ik denk dat het maximum toch wel op 16 schijven zal komen, maar de eerste aanschaf hooguit 8. In mijn ervaring kun je uiteindelijk beter investeren in grotere vervangende schijven dan de bestaande storage steeds maar te blijven uitbouwen.
Maar vervangen lijkt mij een crime. Want dan moet je ze stuk voor stuk allemaal verangen, je array expanden en alles vergroten. Stel je hebt 8 disks van 1 TB en je vervangt ze door disks van 2 TB dan win je evenveel als door 8 disks van 1TB bij je huidige array te gooien. Wat is wijsheid?

Je kunt ook twee losse arrays maken en die met LVM aan elkaar knopen zodat je wel voor het gemak 1 mountpoint houdt voor al je storage. Ik denk dat dit qua gemak nog het fijnste is, alleen 2 losse arrays = mogelijk meer disks kwijt aan redundancy .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik vond op Hardforum nog een thread die wat uitgebreider is dan mijn TS. Ik heb verder nog wat onderzoek gedaan, de Marvell chipset in de De Supermicro AOC-SASLP-MV8 en de Areca ARC-1300ix-16 schijnt inderdaad erg moeilijk aan te praat te krijgen te zijn onder linux. Met een closed source driver vallen deze kaartjes eigenlijk af. De linux driver van de op een LSI chip gebaseerde AOC-USAS-L8I is wel open source, maar feitelijk nog in alpha/vroege beta studium nog.

Dit maakt de situatie wel lastiger. Feitelijk worden Dell Perc 5/i kaartjes aantrekkelijker, aangezien die meestal rond de 150 euro opduiken, maar meestal wel 2e hands. Deze kaartjes worden wel volledig native ondersteund onder linux.
Q schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 17:36:
Maar vervangen lijkt mij een crime. Want dan moet je ze stuk voor stuk allemaal verangen, je array expanden en alles vergroten. Stel je hebt 8 disks van 1 TB en je vervangt ze door disks van 2 TB dan win je evenveel als door 8 disks van 1TB bij je huidige array te gooien. Wat is wijsheid?
De economische/bruikbare leeftijd van een schijf is ongeveer 3 jaar. Na die tijd levert gehele vervanging van de array's (2x8, naar 1x8 of 1x10) een voldoende winst op qua ruimte vs aantal schijven. Na 3 jaar is mijn server ook zo'n beetje afgeschreven (ik koop geen high end spul, nergens voor nodig), dus een geheel nieuwe server met nieuwe storage lijkt me het verstandigst. De oude storage kan dan eventueel als offline storage fungeren.

Een bestaande array vervangen/expanden lijkt me inderdaad geen handige route.
Je kunt ook twee losse arrays maken en die met LVM aan elkaar knopen zodat je wel voor het gemak 1 mountpoint houdt voor al je storage. Ik denk dat dit qua gemak nog het fijnste is, alleen 2 losse arrays = mogelijk meer disks kwijt aan redundancy.
2 losse's array is imho wel zo verstandig, of je moet gaan denken aan raid6. 8 disks is imho een beetje het maximum wat je wilt doen met raid5, zeker met grote schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Even mezelf quoten maar :)
defiant schreef op zondag 20 december 2009 @ 22:28:
De linux driver van de op een LSI chip gebaseerde AOC-USAS-L8I is wel open source, maar feitelijk nog in alpha/vroege beta studium nog.
Ik had iets over het hoofd gezien, de driver support voor deze chipset zit nu in de main kernel tree onder de naam mpt2sas en schijnt volgens recente berichten toch goed ondersteund te worden. Dat maakt de keuze voor dit kaartje voor mij wel redelijk definitief. Ik zal binnenkort dit kaartje icm 8 schijven gaan aanschaffen, en m'n bevindingen laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Enige 'risico' is wel dat je een hele verse kernel moet gaan draaien en je geen ondersteuning hebt van je distro. Maar dat moet je zelf bepalen.

Tof dat de kaart nu wel fatsoenlijk wordt ondersteund.

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 28-12-2009 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-09 13:08
Iemand een idee hoe de De Supermicro AOC-USAS-L8I SAS met een LSI 1068E chip zich houd met softraid 5 in windows 2003?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant

defiant

Moderator General Chat
Topicstarter
Q schreef op maandag 28 december 2009 @ 11:49:
Enige 'risico' is wel dat je een hele verse kernel moet gaan draaien en je geen ondersteuning hebt van je distro. Maar dat moet je zelf bepalen.
Ik heb toch al de, al dan niet slechte, gewoonte om toch redelijk vooruit te lopen met kernels en me niet aan de stock distro kernels te houden. Maar dat is ook meer nieuwsgierigheid en om te zien wat er achter de schermen gebeurd, voor thuisgebruik boeit het ook niet zo.
AndreStarTrek schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:23:
Iemand een idee hoe de De Supermicro AOC-USAS-L8I SAS met een LSI 1068E chip zich houd met softraid 5 in windows 2003?
Ik denk, maar dat is een gok, dat je met dit soort kaartjes je geen zorgen hoeft te maken over windows performance en ondersteuning. Over de Software Raid 5 implementatie onder Windows 2003 hoor ik echter niet al te positieve verhalen.

Hou er tevens rekening mee dat dit kaartje feitelijk alleen bedoelt is voor supermicro server boards qua formaat (UIO), je zult dus zelf het bracket moeten om-meubelen zodat hij in een normaal PCI-E slot past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
defiant schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:53:

Ik denk, maar dat is een gok, dat je met dit soort kaartjes je geen zorgen hoeft te maken over windows performance en ondersteuning. Over de Software Raid 5 implementatie onder Windows 2003 hoor ik echter niet al te positieve verhalen.

Hou er tevens rekening mee dat dit kaartje feitelijk alleen bedoelt is voor supermicro server boards qua formaat (UIO), je zult dus zelf het bracket moeten om-meubelen zodat hij in een normaal PCI-E slot past.
Daar ben i van op de hoogte maar hoe houd de De Supermicro AOC-USAS-L8I SAS of De Supermicro AOC-SASLP-MV8 SAS zich tegen over de ICH chips van intel. Want ik heb gelezen dat deze het niet echt slecht doen onder windows raid 5. Kan ik het zelfde verwachten met deze 2 of mischien zelfs iets beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Ik zit nog even te snuffelen en vond dit nog, nu van dothill RAIDcore

http://www.dothill.com/assets/pdfs/RAIDCore_faq.pdf

Dit schijnt het erg goed te doen in windows. Alleen kan ik niet vinden waar ik de 5.1.1 versie vandaan zou moeten halen.

Het mooien is dat de software volgens de pdf met bijde kaarten moeten werken. Weet alleen niet welke dan geschikter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

defiant schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 00:53:
[...]

Ik heb toch al de, al dan niet slechte, gewoonte om toch redelijk vooruit te lopen met kernels en me niet aan de stock distro kernels te houden. Maar dat is ook meer nieuwsgierigheid en om te zien wat er achter de schermen gebeurd, voor thuisgebruik boeit het ook niet zo.
Het zou jammer zijn als een te verse kernel een bug bevat in de software RAID implementatie waardoor je alles kwijt raakt. Is misschien extreem, maar voor een NAS met semi belangrijke data doe ik dat liever niet.

Ik heb geen backup. Daarom test ik upgrades ook eerst met mijn oude server voordat ik mijn 'beest' upgrade. Maar ik ben dan ook misschien ziekelijk paranoïde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

AndreStarTrek schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 08:25:
Ik zit nog even te snuffelen en vond dit nog, nu van dothill RAIDcore

http://www.dothill.com/assets/pdfs/RAIDCore_faq.pdf

Dit schijnt het erg goed te doen in windows. Alleen kan ik niet vinden waar ik de 5.1.1 versie vandaan zou moeten halen.

Het mooien is dat de software volgens de pdf met bijde kaarten moeten werken. Weet alleen niet welke dan geschikter is.
Naar mijn weten is de RaidCore lijn legacy en als deze al ondersteund wordt dan is de vraag voor hoe lang.

http://crc.dothill.com/di....asp?aid=2266&r=0.7332727

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Q schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 14:48:
[...]

Naar mijn weten is de RaidCore lijn legacy en als deze al ondersteund wordt dan is de vraag voor hoe lang.

http://crc.dothill.com/di....asp?aid=2266&r=0.7332727
De link die je aangeef dat is inderdaad de oude versie nog maar de 5.1.1 is een versie die zoals ik het kan zien van eind dit jaar is. Maar ik ga ze even mailen effe kijken wat daar uit komt.

P.S. Deze topic is wel in trek bij de trekkies ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Mail is terug van dothill

Hello Andre,

Dot Hill did purchase rights to use and develop the RAIDCore from Ciprico. At this point our efforts have been focused on working with OEM partners to fully integrate RAIDCore into shipping server products (RAIDCore BIOS Option ROM and RAIDCore software/drivers). This allows RAIDCore to be a bootable device using the I/O controller hardware resident on the server motherboards. Dot Hill is working towards a general market release over the next few months. The likely initially supported I/O controller chips will probably be Intel – ESB2, ICH7R – ICH10R, AMD SP5100, AMD SP700, and LSI 1068E.

I should have better information and dates in a month or so.

Best regards,
Brian

vervolge mail volgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndreStarTrek
Het vervolg mailtje

I/O controller support is fairly straight forward, but the order in which they get implemented is really driven by our OEM and ODM customers. As far as end user pricing goes I don’t have any official information yet. The list price I’ve heard thrown around for the full blown product is around $80. The plan is to offer a few price points with varying feature functionality – i.e. if you don’t need things like online RAID level migration there will be a lower price point.

Regards,
Brian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

AndreStarTrek schreef op dinsdag 29 december 2009 @ 17:54:
[...]

P.S. Deze topic is wel in trek bij de trekkies ;)
Toeval? Ik zie nog geen verband. :)

Anyway,
Ik weet niet of ik het goed lees, maar de nieuwste RAID CORE kaarten zouden dus wel blijvend ondersteund worden? Maar deze mails zijn nog wat vaag.

Als je voor weinig geld op deze manier veel sata poorten in een systeem kan smijten, geweldig.

• AndreStarTrek
Q schreef op woensdag 30 december 2009 @ 23:17:
[...]

Toeval? Ik zie nog geen verband. :)

Anyway,
Ik weet niet of ik het goed lees, maar de nieuwste RAID CORE kaarten zouden dus wel blijvend ondersteund worden? Maar deze mails zijn nog wat vaag.

Als je voor weinig geld op deze manier veel sata poorten in een systeem kan smijten, geweldig.
Klopt maar het zou dus ook moeten gaan werken met de 2 supermicro kaarten of met de zelfde chipset. :9~
Dan heb je dus voor weinig geld dus raid 5 die goed presteert in windows. Dus ik denk dat ik deze rot tijd waar ik dus weinig of geen ruimte meer heb op mijn 4x1,5TB windows raid 5 drive(4,5TB), in afwachting van dit geweldig pakket :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slibbe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07-2024
Iemand ervaring met de Promise - FastTrak TX8668 ?

P60, 40 Mb, hdd 400 Mb en nog een hele berg nieuwere spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

slibbe schreef op woensdag 08 september 2010 @ 15:10:
Iemand ervaring met de Promise - FastTrak TX8668 ?
Iemand een idee waarom je een zeer oud topic kickt met een totaal ongerelateerde vraag?

BTW: als iemand inmiddels al een truc heeft hoe je meer dan 8 satapoorten voor heel weinig geld op een controller kunt krijgen, laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slibbe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07-2024
Q schreef op woensdag 08 september 2010 @ 18:08:
[...]

Iemand een idee waarom je een zeer oud topic kickt met een totaal ongerelateerde vraag?

BTW: als iemand inmiddels al een truc heeft hoe je meer dan 8 satapoorten voor heel weinig geld op een controller kunt krijgen, laat het weten.
Niet ongerelateerd.
Dit is één van de weinige draadjes waarin een paar 'betaalbare' RAID controllers besproken worden.

Blijkens jouw BTW heb jij evengoed nog vragen overigens :)

P60, 40 Mb, hdd 400 Mb en nog een hele berg nieuwere spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q

Q

Dit topic gaat niet specifiek over RAID controllers maar over een oplossing om aan zoveel mogelijk losse SATA poorten te komen voor zo weinig mogelijk geld. RAID wordt in software gedaan dus de controller hoeft niets met RAID te doen. Daarom is een discussie over jouw controller binnen dit topic niet op zijn plaats en zou je daar een los topic van kunnen maken.
Pagina: 1