Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Op omgeving reagerend kunstproject

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Via mijn werk ben ik betrokken bij een kunstproject, welke bestaat uit een videoprojectie. Hetgeen geprojecteerd gaat worden is klaar. De projectie gebeurt met een beamer. De bron kan een dvd speler of pc zijn, afhankelijk van wet het handigst is. Nu heeft de kunstenaar bedacht dat het kunstwerk zou moeten kunnen reageren op wat in de omgeving gebeurt. Je kunt hierbij denken aan dat het kunstwerk niet geprojecteerd wordt indien het bijvoorbeeld stil is, of juist wel als iemand voorbijloopt.

Probleem is de beamer. Doordat deze moet nakoelen (ter bescherming van de lamp) kun je niet volstaan met bijvoorbeeld een bewegingssensor die de stroom aan of uitschakelt, afhankelijk van de waargenomen beweging. De beamer dient via de remote control uitgeschakeld te worden.

Oplossingen waar ik over aan het nadenken ben:

- De beamer helemaal niet uitschakelen maar zwart projecteren
- Wellicht is er een (programeerbare) domotica oplossing die, gekoppeld aan een pc, een remote control van de beamer kan simuleren
- Op zoek gaan naar een beamer die wel hard geschakeld kan worden

Hoe kan ik deze vraag het beste aanpakken?

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 16:50
Beamer aan pc hangen, programma laten starten bij beweging die waargenomen wordt door een Webcam ofzo.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Bij het inschakelen van het kleine aantal beamers dat ik ken zie je tijdens de eerste seconden geen beeld, en vervolgens gaat 'ie (op het projectordoek zichtbaar) z'n ingangen afspeuren naar een bruikbaar signaal. Lijkt me esthetisch gezien niet echt wenselijk.

Ik denk dat je een programmaatje moet (laten) schrijven of downloaden dat de video (want ik neem aan dat er gewoon een video wordt afgespeeld) onderbreekt op het moment dat er bepaalde invoer ontbreekt of wordt gegeven.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-11 14:44

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Gewoon een computer gebruiken om de video af te spelen. Je zal dus wel iets moeten (laten) programeren zodat er bij vooraf ingestelde actie een bepaalde video word afgespeeld. Deze video kan dus ook gewoon een zwart scherm zijn. Mij lijkt dit de enige manier om echt intelligent interactief bezig te gaan.

Wat je dus nodig hebt is: Projector-->PC-->interface-->sensoren

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zelf ook nog even verder op onderzoek uitgegaan. De meeste projectoren hebben een seriele interface waarmee ze bestuurd kunnen worden, op redelijk eenvoudige wijze. Dan wordt het een combinatie van een externe sensor met software (zoals een webcam met motion detection software) die twee dingen doet: de sequentie pauzeren en een commando naar de projectoren (via de serieele interface) om het beeld uit te zetten. En wat heel handig is: een aantal NEC (dit merk heb ik vandaag bekeken) hebben ook een LAN interface, zodat het geheel 's ochtends aangezet, en 's avonds uitgezet kan worden.