Reboot problemen moederbord X58 gigabyte

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• DeeDLiT
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-06-2022
Hoi tweakers,

Na weken zitten te zitten wachten heb ik eindelijk het moederbord terug van de winkel waar ik deze heb gehaald. Ik heb namelijk een Gigabyte x58 moederbord en deze blijft mij alleen maar problemen geven. Zelf de winkel waar deze gehaald is weet het probleem niet te vinden.

Ik zelf heb hier en daar al wat informatie zitten opzoeken en ik ben al bijna ten einde raad.

Systeem informatie:
Geen O/S op het moment meer geïnstalleerd.
Moederbord: Gigabyte X58 Intel (GA-EX58-UD5)
link: Meer moederbord info hier klicken
Processor: Omte; Cpre i7 920 (2.66GHz)
Geheugen: Kingsto 3x2GB 1333MHz kit
VGA: Gainward ATI 4850 512mb
HD: Sata Samsung 500GB HD501LJ

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd is dit (geheugen draait op 1066MHz omdat het systeem niet opstart op 1333 MHz):
1. Alle 3 de geheugen modules getest met memtest x86 versie 3.5.
Resultaat: op 7% hangt het hele systeem zich op.
2. Ieder geheugen module apart getest in het eerste slot van het moederbord.
Resultaat: Geen problemen.
3. 1 Geheugen module getest in slot 2.
Resultaat: Geen probleem.
4. 1 Geheugen module in slot 1 en een in slot 2 gezet. Systeem reset zich 2 seconde na testen met memtest.

Overige bios instelling voor het geheugen:
DDR Voltage staat op 1.5V
QPI Voltage staat op 1.175V

Nou heb ik al gekeken als het aan de voeding lag door deze te vervangen. Het probleem blijft zich voordoen.
Temperaturen zijn allemaal normaal, CPU 43 graden, Systeem 40 graden..
De voltages zijn allemaal stabiel, geen fluctuaties.

Hier iemand nog tips wat ik nog eventueel kan proberen?

Groetjes,
_d

_deedlit

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 15:26
BIOS update?

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-07 11:27

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Laatste is F9M maar ik neem aan dat je dit al geprobeerd hebt.
Na weken zitten te zitten wachten heb ik eindelijk het moederbord terug van de winkel waar ik deze heb gehaald. Ik heb namelijk een Gigabyte x58 moederbord en deze blijft mij alleen maar problemen geven. Zelf de winkel waar deze gehaald is weet het probleem niet te vinden.
Als de winkel het niet weet dan zou ik zeggen RMA en een ander merk uitzoeken of een nieuw moederbord.
Ik heb mijn P55 UD4 ook teruggestuurd vanwege de problemen en heb nu een prima bordje van MSI.

[ Voor 47% gewijzigd door Frostbite op 17-12-2009 17:09 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• aerox rules
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-04-2024
ik heb ook problemen gehad met dit bord maar deze verdwenen toen ik alle geheugen modules in de witte sloten stak, nu loopt hij helemaal stabiel

• DeeDLiT
Hoi,

Ik heb de bios gecheckt, deze is versie F9E
Nou heb ik de gegevens van de F9M erbij gepakt en deze geeft alleen maar Support Intel Gulftown CPU.
Ik ben niet zo kapot van het update van een bios ivm de risico's dat het mee brengt.

Het geheugen ga ik nu van slot 1,2 en 3 (de witte) naar de 4,5 en 6 (de blauwe) zetten en hopen dat dat werkt.
Ik laat zo wel wat horen hoe het gegaan is, laat ik de tests doen tijdens het eten.

EDIT: Ok ... nadat ik de geheugen modules in de blauwe sloten heb gedaan doet het systeem helemaal niks meer. Heb nu ook maar 1 geheugen module erin, en het systeem doet nog niks.

Error Code C1:
Detect memory
- Auto-detection of DRAM size, type and ECC

Edit Edit: :|

Nou was ik zelf aan het denken dat het eraan ligt dat de sloten op de een of andere manier niet met elkaar communiceren dat het probleem daaraan ligt. Kan het zijn dat er dan eventueel een kleine breuk in het moederbord kan zitten? Of fabricatie fout om het daarop te gooien als het probleem maar niet verholpen kan worden of niet verklaard kan worden?

[ Voor 42% gewijzigd door DeeDLiT op 17-12-2009 18:06 ]

_deedlit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:01

Wildfire

Joy to the world!

Met mijn GA-EX58-EXTREME (iets ander mobo, maar goed) heb ik destijds veel rare problemen gehad. Na een switch naar G-Skill geheugen geen enkel probleem meer... terwijl de voorgaande modules (OCZ als ik me niet vergis) toch wel hadden moeten werken en na RMA ook gewoon OK bleken te zijn.

Geheugen compatibiliteit is toch nog een vreemd zaakje. Het is wellicht niet de meest handige manier, maar is testen met ander geheugen een optie?

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
In je handleiding staat als t goed is precies aangegeven in welke slots je het geheugen moet plaatsen bij een x aantal repen. Had je dat al bekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-07 21:56
Het geheugen werkt ook niet op 1333 MHz, de i7 kan maar 1066 MHz aan :P
Tuurlijk, je kunt het geheugen wel hoger krijgen, maar dan mag de CPU niet meeklokken en moet je de timings + voltages aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 15:26
FunFair schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 18:27:
Klopt niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je kan doen is load defaults,zet alle energie besparings functies van het mobo uit in bios en turboboost en zet de timngs op standard in plaats van op turbo,waarop ie als default op over gaat.

En gebruik eerst het f7 bios,voordat je op de beta's over gaat,das mijn idee in ieder geval

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-12-2009 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 13:29
FunFair schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 18:27:
Tuurlijk, je kunt het geheugen wel hoger krijgen, maar dan mag de CPU niet meeklokken en moet je de timings + voltages aanpassen.
Volgens de officiële specs van de X58 chip heb je gelijk, maar meeste mainboards kunnen zonder problemen 1333MHz aan zonder overclock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-07 05:40
Gebruik je de 4 versie van memtest86, bij oudere versie had ik steeds ook vastlopers.

Geheugen laten auto detecten, indien niet goed dan, timings losser maken, en niet geheugen sneller zetten.
Geheugen modules 1 voor 1 testen, wat gebeurd er dan.
Ander geheugen proberen, heeft winkel natuurlijk ook gedaan.

In het begin van je verhaal wat voor problemen had je.
Heb je windows geinstalleerd, probeer eens xp ipv vista of win7.

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/75382/

[ Voor 74% gewijzigd door jan99999 op 19-12-2009 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeDLiT
In je handleiding staat als t goed is precies aangegeven in welke slots je het geheugen moet plaatsen bij een x aantal repen. Had je dat al bekeken?
Handleiding heb ik helemaal door genomen en alles is volgens het boekje gedaan.
jan99999 schreef op zaterdag 19 december 2009 @ 06:24:
Gebruik je de 4 versie van memtest86, bij oudere versie had ik steeds ook vastlopers.

Geheugen laten auto detecten, indien niet goed dan, timings losser maken, en niet geheugen sneller zetten.
Geheugen modules 1 voor 1 testen, wat gebeurd er dan.
Ander geheugen proberen, heeft winkel natuurlijk ook gedaan.

In het begin van je verhaal wat voor problemen had je.
Heb je windows geinstalleerd, probeer eens xp ipv vista of win7.

http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/75382/
Dan ga ik maar eens de 4 versie downloaden in branden. Ik zal ook alle instellingen zoals u het zegt eens gaa instellen in mijn bios. Ik heb geen O/S erop staan, niet de moeite gedaan nadat ik het systeem terug heb gekregen omdat het probleem met het geheugen zich nog altijd voor deed.
Wat ik wel al gedaan heb is een andere voeding geprobeerd maar nog altijd geen geluk. Zoverre van nieuw geheugen uitproberen, ik neem aan dat de winkel dat ook al gedaan heeft.

De bios heb ik als last resort toch gisteren geupdate naar de laatste versie van het gigabyte website.

Ik laat vandaag nog wat weten hoe het gegaan is.

EDIT:

Met versie 4 van memtest86+ loopt alles goed en er zijn geen errors. Ik ga zo windows 7 64 bit installeren zodra ik de drivers gedownload heb.

[ Voor 4% gewijzigd door DeeDLiT op 19-12-2009 13:26 ]

_deedlit

Pagina: 1