• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-01 16:44
Ik heb sinds kort een VoIP verbinding maar ik ervaar echter nogal wat problemen.

Binnenkomende lijnen verstuur ik wel geluid, maar hoor zelf niks.
Als ik naar iemand bel (dus uitgaand) dan heeft het wel beide geluid.
De kwaliteit en doorvoer van het geluid laat vaak wel te wensen over.
(gebruik een softphone, SJPhone)

De VoIP provider gaf aan dat dit aan het NAT netwerk ligt, maar is er iets wat ik daaraan kan doen.
(Ze gaven zelf aan 'nieuwe router kopen' maar dat vind ik niet echt een oplossing)

Ik heb een D-Link DIR-655 router, het is een 100mbit verbinding dus dat is voldoende.

Heeft iemand hier ervaring mee?

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:31
Begin eens met poort 5060 (standaard sip poort) te forwarden in je router (naar de computer waar je softphone op draait.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01 09:55
Kijk eens of je een STUN server kunt instellen. Die is er voor om over NAT te gaan zonder portforwarders.

Pvouput live

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:17

franssie

Save the albatross

Met Krypt: Stun server is de oplossing. SJPhone werkte bij mij prima (budgetphone).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
één richting geluid is vaak een firewall probleempje. probeer udp poorten 16384 t/m 32767 eens to forwarden naar jouw softphone (ip adres)

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:17
Forwarden van poorten heeft geen effect. Probleem zit hem in de SIP ALG die bijna elke router wel heeft. Deze manipuleren de SIP pakketten als er van NAT gebruik gemaakt wordt. En dit gebeurd helaas meestal op een verkeerde manier. Hierdoor zijn zaken als bijv. one way audio het resultaat. Ik heb even gegoogled op het type router wat je gebruikt en ook deze bevat een SIP ALG. Kijk even of je die uitgezet krijgt en probeer het dan nog eens.

http://www.ephur.net/2008/05/02/d-link-dir-655-sip-alg/

Edit: Hier nog één:

http://www.dslreports.com...tering-thru-DIR655-router

"To check SIP alg its under advanced at top firewall settings on left side."

[ Voor 19% gewijzigd door Bart op 17-12-2009 19:07 ]

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• marigo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-12-2025
Klopt, heb ik in mijn modem (Zyxel 2602) ook eens uitgezet i.v.m. problematiek m.b.t. een ATA achter een NAT router. Samen met de portforwarding bleek het toen te gaan werken, maar is dus kennelijk niet nodig zoals Bart beschrijft. Hadden de fabrikanten deze SIP ALG beter achterwege kunnen laten.

Tijd om te gaan migreren naar IPv6, zijn we ook van deze problemen af.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-01 16:44
Die ALG SIP was misschien de goude tip, ik heb het gevonden en ga het morgen proberen. Ben benieuwd en laat het weten mocht het verschil maken!

Edit:
De SIP ALG uitschakelen onder Advanced > Firewall settings lijkt het probleem inderdaad op te lossen!

[ Voor 28% gewijzigd door Bender op 18-12-2009 10:10 ]

Pagina: 1