Gigabyte heeft H57-moederbord op stapel staan

Pagina: 1
Acties:

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Topicstarter
In nieuws: Gigabyte heeft H57-moederbord op stapel staan staan 3 dingen die niet kloppen.

1. er zijn 7 S-ATApoorten aanwezig en niet 5 S-ATApoorten

2. Er is maar 1 eS-ATA poort aanwezig, niet 2 (5 van de poorten van de ICH zitten op het bord, de 6e op de backpanel).

3. Er zijn niet 2 PCIe x16 sloten aanwezig. Het is 1 PCIe x16 slot, het andere is een PCIe x4 slot. De controller kan namelijk niet 2x x16 aansturen.

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Is het niet zelfs zo dat de H57 in het totaal maar 8 pci-ex lanes heeft? Of zit er ergens nog een andere controller die extra lanes heeft? Of is mijn informatie mis? Of lees ik onderstaande figuur verkeerd uit?

Uit [Discussie] multi-core Intel's: Core 2 & Core i5 / i7 - 2
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aoCxJOCK14h9cJLQ2mqvGZW9/full.jpg
Verwijderd in "[Discussie] multi-core Intel's: Core 2 &..."

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Waar welke lanes precies vandaan komen weet ik zo niet. Maar het is overduidelijk dat het x16 en x4 is, en niet 2x x16.

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:38
De sata-poorten zijn verwarrend, waarom zijn twee van de poorten wit? Het zouden misschien sata-600-poorten kunnen zijn, maar dat weet ik niet zeker. Voor zover wij weten, maar we weten uiteraard niks zeker, voorziet de H57-chipset in slechts zes sata-poorten. Als er dan een e-sata is bij de i/o-panel, dan blijft de vraag waar die twee witte sata-poorten vandaan komen.

De pci-e slots staan correct beschreven in het bericht. Het zijn twee pci-e x16-slots, die uiteraard teruggaan naar x8/x8 als je in beide slots een videokaart steekt. Physiek gezien zijn het echter x16-slots en daarom is de beschrijving ook correct.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc Rademaker op 17-12-2009 14:45 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Kom op zeg, heb je wel eens naar de specs van Gigabyte borden gekeken sinds de... ehh P965 bordjes?
De witte sloten zitten aan de 3rd party controller die ook de P-ATA poorten aanstuurt. Dat is al sinds jaar en dag zo (voorheen waren die dingen paars, nu zijn ze wit omdat ze wat betere kleuren gebruiken). Dus er zitten 8 poorten op het bord, waarvan 1 als eS-ATA is uitgevoerd. 6 daarvan zitten op de Intelcontroller, de andere 2 zitten op een 3rd partycontroller.
Als je niet weet aan wat voor controller het hangt, zeg dan gewoon dat het aan een 3rd party controller hangt, maar zeg niet dat er maar 5 poorten zijn terwijl het er overduidelijk 7 zijn. Overigens als je even naar de PCB kijkt kun je zien wat voor controller het is, het staat er notabene opgedrukt :), naast de chip nog wel.

Voor wat betreft de PCIe sloten, dit is gewoon fout.
Als je zegt dat er 2x x16 op zit, vermeldt er dan tenminste bij dat het fysiek is, maar dat het electrisch gaat over een x16 en x4 slot.
Het is niet 2x x8 zoals je hierboven zegt, want het tweede slot is een x4 slot en niet een x8 slot.

• Marc Rademaker
Hoe weet jij dat het tweede slot elektronisch een x4-slot is? Hmm, met veel inzoomwerk staat er idd x4 bij het tweede slot ... Vreemde keuze voor zo'n moederbord met displayport etc ...

Sata-poorten geval is in ieder geval aangepast. Als je naar dit nieuwsje kijkt, en de foto's: nieuws: Gigabyte start verkoop AMD 790-moederborden met usb 3.0 en sata 3.0

Zul je zien dat er ook twee witte sata-poorten zijn, en dat zijn 100% zeker sata600-poorten. Het moederbord in kwestie komt wss vandaag of morgen hier binnen, dan weet ik het zeker, maar tot dan moet ik afgaan op de bron en wat ik zelf zie. De specificaties op de chip kan ik niet lezen overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door Marc Rademaker op 17-12-2009 15:23 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Omdat ik het even heb nagevraagd bij Gigabyte :)

Op de chip en op de PCB staat dat het gaat om de Gigabyte S-ATA 2 of GSATA poorten.

[ Voor 47% gewijzigd door TERW_DAN op 17-12-2009 15:23 ]

• Marc Rademaker
Ik kreeg in eerste instantie geen gehoor bij Gigabyte, maar nu wel :) Artikel zodanig aangepast dat het nu allemaal moet kloppen :)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Topicstarter
Jup, nu klopt het :)
Pagina: 1