garantievraag over HP printer, al 3 x omgeruild

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:37
Hallo Tweakers,

Half 2008 hebben we een HP K8600 gekocht voor het printen van A3 tekeningen.

Deze gaat regelmatig defect.
Zo is deze printer oktober 2008, februari 2009 en juni 2009 al omgeruild voor een nieuwe printer ivm vastlopend papier.

Deze garantieclaims liepen altijd via de leverancier welke op dit moment niet meer bestaat (wegens succes opgeheven zeg maar).

Nu begint HP te zeggen dat de garantie verlopen is, omdat de aanschafdatum van juni 2008 is.

Wat is hier juridisch in mogelijk :?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Weinig. De wettelijke regels over garantie gaan over de garantie van leveranciers. Fabrikanten die niet direct aan consumenten leveren hebben geen wettelijke verplichtingen. Ze hoeven dus uberhaupt geen enkele garantie te geven, en als ze het wel doen mogen ze die zo lang maken als ze zelf willen. Het enige wat ze moeten doe is hun eerdere beloften nakomen. Heeft HP jou ooit beloofd dat de garantie meer dan 1 jaar zou zijn?

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Wettelijk verplichte garantie van 2 jaar. Dus zou moeten.

Ook zou de garantie bij de fabrikant op het laatst geleverde apparaat. Als toevallig hij al 3 keer is vervangen voor garantie. Persoonlijk zou ik ze nog eens opbellen en vragen wat de mogelijkheden zijn hiertoe en zeggen dat je het maar heel vreemd vind.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

MSalters zit goed, Touchdomex zit er naast; je hebt een contractuele relatie met je leverancier (de winkel) en niet met de producent. Als je leverancier dus verdwenen is, heb je bot gezegd pech. Tenzij HP zelf inderdaad beloftes heeft gemaakt.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:46
Touchdomex schreef op donderdag 17 december 2009 @ 11:15:
Wettelijk verplichte garantie van 2 jaar. Dus zou moeten.

Ook zou de garantie bij de fabrikant op het laatst geleverde apparaat. Als toevallig hij al 3 keer is vervangen voor garantie. Persoonlijk zou ik ze nog eens opbellen en vragen wat de mogelijkheden zijn hiertoe en zeggen dat je het maar heel vreemd vind.
Bron aub? Dit is zo'n wijdverspreid onzinverhaal namelijik. Zoek maar eens op conformiteits beginsel, dat is iets anders als wettelijke garantie.

• Frostbite
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Je kan even kijken op de HP site wat de garantie is. Daar kijkt HP namelijk naar:
Van de week is onze 8600 printer binnengekomen (nieuw) en als ik daarop zoek zit er standaard 1 jaar (en 2 maanden) garantie:

http://www11.itrc.hp.com/service/ewarranty/warrantyInput.do
Serial Number ---
Product Number ---
Product Description HP Officejet Pro K8600dn Color Printer
Date of Warranty Check 17 Dec 2009
Warranty Type Base Warranty
Wty: HP HW Replacement Support
Status Active
Start Date 20 Nov 2009
End Date 18 Jan 2011
Service Level Standard Material Handling , Global Coverage , Std Office Hrs Std Office Days , HP Ships to Customer Site , NextAvail TechResource Remote , Next Cov Day Onsite Shipment , Standard Parts Logistics , Customer Delivers to RepairCtr
Deliverables Advance Product Exchange
Remote HW Diagnosis & Support
Kijk het eens na zou ik zeggen dan weet je waar je staat

[ Voor 3% gewijzigd door Frostbite op 17-12-2009 11:28 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Grolsch
maar wat ik bedoel te zeggen is dat het product nog nooit langer dan 6 maand gewerkt heeft.
Elke keer sturen ze een nieuwe op, en zou de garantie dan niet moeten lopen vanaf de productiedatum vd printer :?

Verwijderd

Er is niet een "zou moeten" in de relatie tussen jou en de niet-leverancier-fabrikant. Als de fabrikant voorwaarden heeft dat zij garantie verleent tot één jaar na aanschaf heb je dus gewoon pech.

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 19:03
Grolsch schreef op donderdag 17 december 2009 @ 11:46:
en zou de garantie dan niet moeten lopen vanaf de productiedatum vd printer :?
Nee, dit is niet mogelijk.
Stel de winkelier heeft deze printer al 3 jaar op de plank liggen en jij koopt dat ding, heb je dan nog garantie nee.
Maar je bent de 1e eigenaar, dus heb je recht op garantie.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Nog sterker volgens mij gebruik je de priinter zakelijk en dan gaat consumenten recht niet op. Ik snap je overigens wel dat je gevoelsmatig garantie zou moeten hebben en daar kan je natuurlijk ook bij HP op aandringen. Maar ook hier blijkt dat goedkoop niet altijd duurkoop is.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb ooit iets soortgelijks gezien. Bedrijf waar ik werkte had een kleurenprinter staan van HP, die ook A3 kon printen. Iedere maand werd daar een aantal pdf's van enige tientallen MB's op uitgeprint. Meestal in een periode van een dag of 3-4.
Met enige regelmaat waren er problemen met deze office deskjet (type ben ik kwijt... het is al een paar jaar geleden). Uiteindelijk bleek dat het om een printer ging die gemaakt was om op A4 te printen, maar ook A3 aan kon. <-- Lees die laatste regel nog eens goed door. Als een printer (voornamelijk) op A3 moet printen, koop dan een echte A3-printer. Ga er niet van uit dat een goedkopere printer die ook op een groter formaat kan afdrukken dat altijd perfect doet. De kans dat je dan binnen een jaar meerdere malen een beroep moet doen op garantie (en uiteindelijk bot vangt) is dan ook gelijk stukken kleiner...

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:27
Martijn schreef op donderdag 17 december 2009 @ 11:19:
[...]

Bron aub? Dit is zo'n wijdverspreid onzinverhaal namelijik. Zoek maar eens op conformiteits beginsel, dat is iets anders als wettelijke garantie.
Hier ben ik het mee eens, lees de laatste tijd alleen maar op forums mensen die schreeuwen "2 jaar garantie!". Is dit nou in de wet opgenomen OF is het EU richtlijnen. Wat natuurlijk een groot verschil maakt. Werk als bijbaantje ook in een winkel dus ben wel benieuwd.

Wat iets wat de 'wet' op het moment voor schrijft is dat laten we zeggen een laptop, het minimaal 3 jaar moet doen. Maar is dit wel reëel?

[ Voor 11% gewijzigd door Goldman op 17-12-2009 21:54 ]

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Verwijderd

Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten bevat een hoop nuttige links over garantie en dergelijke :) In dit geval met name interessant is het deel over als de winkel niet meer bestaat (failliet is)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-12-2009 22:10 ]

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-07-2011 21:46 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-09 22:23
Martijn schreef op donderdag 17 december 2009 @ 11:19:
[...]

Wat in NL 'conformiteit' heet, heet in België de 'wettelijke garantie' en beiden zijn implementatie van deze EU richtlijn 99/44.

Maar hoe dan ook moet je voor garantie bij de verkoper zijn. Bestaat de verkoper niet meer, dan houdt het op, tenzij er ook nog sprake is van een fabrieksgarantie.

[ Voor 17% gewijzigd door StevenK op 17-12-2009 22:15 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Na veel gebeld met HP de volgende conclusie.

Man 1 van HP, er zijn 2 opties, of je krijgt gewoon een nieuwe opgestuurd omdat productiedatum nog de garantie periode valt, of ik verbind u door met de klantenservice zodat u een bedrag terug krijgt, zodat u een echte A3 printer kunt kopen.

Man 2 van HP vd klantenservice, garantietermijn is verlopen, dikke pech, helaas pindakaas, als compensatie wil hij een cartridge opsturen :(

Dus door mijn eerlijkheid ben ik genaaid (met de kleren aan).

Voortaan dus geen historie vertellen, maar gewoon om laten ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Hamersma schreef op donderdag 17 december 2009 @ 21:51:
Hier ben ik het mee eens, lees de laatste tijd alleen maar op forums mensen die schreeuwen "2 jaar garantie!". Is dit nou in de wet opgenomen OF is het EU richtlijnen. Wat natuurlijk een groot verschil maakt. Werk als bijbaantje ook in een winkel dus ben wel benieuwd.
Het verschil is toch dat je bij garantie zelf niet hoeft aan te tonen dat het probleem niet door jouw schuld is veroorzaakt. Buiten de garantie termijn wel en kun je via de rechter maar een deel vergoed krijgen...

Toch?
Wat iets wat de 'wet' op het moment voor schrijft is dat laten we zeggen een laptop, het minimaal 3 jaar moet doen. Maar is dit wel reëel?
Waarom niet? Ik koop een laptop niet voor een jaartje... Dat moet gewoon makkelijk 5 jaar mee kunnen. Ik vind 3 jaar nog weinig...

Dat het spul dusdanig verouderd is dat je een nieuwe wil is een ander verhaal... Het gaat erom dat hij dan nog naar behoren zou moeten werken... Stukje kwaliteit dat verwacht mag worden voor het aankoopbedrag.

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:27
Wat ik zo vreemd vind is stel; ik koop een laptop. Na 14 maanden (dus +2mnd buiten garantie) gaat de dvd-rw kapot. Ik kan dan terug gaan naar de winkel waar ik heb hem gekocht? Volgens mij zeggen ze gewoon heel vriendelijk dat ik pech heb. (lees een; Mediamarkt/Block/Expert/BCC etc. etc.). Zelfs als ik dat ding nooit heb gebruikt? Of die ene keer dat ik hem wel gebruikt heb om een filmpje te branden. Of gaat het puurt om de andere onderdelen, lees cpu/mainboard/vga/ram?

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Grolsch: meneer 1 geeft je toch een keurige tweede optie, die het probleem ook echt oplost? Namelijk een korting op een echte A3-printer.
Ik weet niet wie je exact beschuldigd van het 'je naaien', maar ik geloof niet dat je HP daar echt de schuld van kunt geven...

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Hij heeft toch ook gekozen voor de tweede optie? De persoon met wie hij is doorverbonden, is echter niet bereid om een bedrag terug te geven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Inderdaad... niet goed gelezen

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dan zou ik gewoon opnieuw bellen, kijken of je meer geluk hebt met de volgende medewerker.

Overigens heb je garantie op een apparaat voor hoe lang het apparaat mee zou moeten gaan. Dat is natuurlijk een grijs gebied, maar op bijv. een auto kan je niet 1 of 2 jaar garantie krijgen, elke auto zou zeker 5 jaar of misschien 10 jaar mee moeten gaan, en dus heb je ook zo lang garantie. Dat betekend overigens niet dat alles maar kosteloos vervangen hoeft te worden na 10 jaar, want je hebt er wel gewoon 10 jaar gebruik van kunnen maken en je auto zal meer waard worden door een vervanging.

Op genoemde A3 printer heb je m.i. een jaar of 3 garantie, terwijl je op een professionele A3 printer misschien 5 jaar kan verwachten.

Maar goed, stap 2 is de verkoper hiervan overtuigen, en dat is lastig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
De verkoper overtuigen lijkt me inderdaad lastig, die is failliet (zie TS)

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Aikon schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:18:
Dan zou ik gewoon opnieuw bellen, kijken of je meer geluk hebt met de volgende medewerker.

Overigens heb je garantie op een apparaat voor hoe lang het apparaat mee zou moeten gaan. Dat is natuurlijk een grijs gebied, maar op bijv. een auto kan je niet 1 of 2 jaar garantie krijgen, elke auto zou zeker 5 jaar of misschien 10 jaar mee moeten gaan, en dus heb je ook zo lang garantie. Dat betekend overigens niet dat alles maar kosteloos vervangen hoeft te worden na 10 jaar, want je hebt er wel gewoon 10 jaar gebruik van kunnen maken en je auto zal meer waard worden door een vervanging.

Op genoemde A3 printer heb je m.i. een jaar of 3 garantie, terwijl je op een professionele A3 printer misschien 5 jaar kan verwachten.

Maar goed, stap 2 is de verkoper hiervan overtuigen, en dat is lastig ;)
punt is ook dat je hem zakelijk koopt. alle consumentenrechtdingen vervallen dan in een keer. als bedrijf ben je niet beschermt, en heb je na de fabrieksgarantie nergens meer recht op. dan moet je er zelf maar achteraan en het regelen.

* mystic heeft daar ooit es wat documenten van door gelezen toen hij nog bij Office Centre werkte.
vraag me niet meer welke wetsartikelen dat waren, dat heb ik echt niet onthouden.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-09 16:46
Heb je al een garantiecheck gedaan via http://www13.itrc.hp.com/...27+1261133052654+28353475 ? Daar kun je iig zien tot wanneer het huidige apparaat HP garantie heeft. Als ze geen refurbished hebben geleverd, zou het best kunnen dat je dan alsnog gewoon recht op garantie hebt...

Overigens, wat mystic ook al zegt: Het betreft hier waarschijnlijk geen B2C (Business to Customer) verhaal, en dan gelden allerlei garantieregels niet. Die zijn immers bedoeld ter bescherming van de consument, terwijl een bedrijf mans genoeg wordt geacht om het goed te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
dfrenner schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 09:41:
[...]
Het verschil is toch dat je bij garantie zelf niet hoeft aan te tonen dat het probleem niet door jouw schuld is veroorzaakt. Buiten de garantie termijn wel en kun je via de rechter maar een deel vergoed krijgen...

Toch?
Nee. Binnen de wettelijke garantie kan het gebeuren dat er maar een beperkte vergoeding verplicht is, en buiten de wettelijke garantietermijn zal de rechter in principe uberhaupt geen vergoeding toekennen. Maar houdt er rekening mee dat (in Nederland) de wettelijke garantietermijn de redelijke levensduur is, niet 2 jaar. De beruchte 2 jaar is een Europees minimum.

Fabrieksgarantie komt bovenop de wettelijke garantie en geeft je meer rechten. Aan die extra rechten kunnen dan wel extra eisen hangen. Een mogelijk voorbeeld zou zijn dat je na 1 jaar moet aantonen dat jij niet schuldig bent aan het defect. Het blijft desondanks een garantie, een verplichting om te zorgen voor een goed prodcut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:32

SmartDoDo

Woeptiedoe

=> SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Poltergeist schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 11:46:
Heb je al een garantiecheck gedaan via http://www13.itrc.hp.com/...27+1261133052654+28353475 ? Daar kun je iig zien tot wanneer het huidige apparaat HP garantie heeft. Als ze geen refurbished hebben geleverd, zou het best kunnen dat je dan alsnog gewoon recht op garantie hebt...
..
Deze vlieger gaat dus niet op.
Je hebt garantie vanaf aankoopdatum, en niet vanaf produktie datum.
Mocht ik het wel gaan doen, dan pleegde ik "fraude", dat zijn de letterlijke woorden van meneer 2 vd klanten service.

Als ik m'n mond dicht had gehouden en gewoon omgeruild had was er niks aan de hand geweest.

Pagina: 1