Aansluiten op router / switch

Pagina: 1
Acties:

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
Ik heb hier een router, deze heeft 4 LAN uitgangen.

1 Van deze uitgangen is bezet door de switch.

Nu heb ik ook nog een webserver, fileserver en nog een kleine switch bij gebruik aan aansluitingen op de kamer.

Hoe kan ik dit nu het beste aansluiten?

De switch, webserver, fileserver en switch op LAN1,2,3,4 van de router zodat ze dicht bij de bron zitten zeg maar.

Of gewoon de switch op LAN1 en de webserver, fileserver en andere router op de switch zodat de switch alles mooi kan regelen?

Of hadden jullie er nog een ander idee over?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik denk vooral dat het in de praktijk niet zo bar veel uit zal maken. Maar een regel die je wel zou kunnen hanteren is dat je de paden tussen machines die veel data met elkaar gaan uitwisselen, zo "dicht" mogelijk bij elkaar zet in het netwerk. Zodat de data dus niet door meer switches heen hoeft dan strikt noodzakelijk.

Dus, stel dat je op LAN4 van de router een PC hebt hangen die veel gebruik maakt van bestanden die op de fileserver staan, dan kan het handig zijn om de fileserver ook direct op de router te hangen. Zodat het verkeer tussen die twee machines direct door de switch die in de router zit wordt afgehandeld, in plaats van dat het via een andere switch moet waar het mogelijk gehinderd wordt door verkeer tussen andere machines.

Maar nogmaals: in het gemiddelde thuisnetwerk zul je daar niet zoveel van merken, tenzij je heel veel netwerk verkeer tussen verschillende paren van apparaten hebt wat ergens door een bottleneck moet. Die bottleneck moet je dan dus proberen te voorkomen.

Als je echt het maximale uit je netwerk wilt halen en daar wat hulp bij wilt, geef dan in elk geval even aan welke apparaten je precies allemaal wilt aansluiten, welke apparaten afhankelijk van elkaar zijn en eventueel beperkingen zoals dat bepaalde apparaten niet direct op de router kunnen, omdat ze aan de andere kant van het huis staan.

[ Voor 21% gewijzigd door Orion84 op 17-12-2009 11:17 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Black-Xjuh
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-10-2025
Het gaat om een klein kantoor.

Maar aan de hand van je informatie wat mij dan misschien wel wat lijkt:

Er zijn 6 PC's, die gaan allemaal op de switch die op LAN1 op de router zit. Deze PC's maken veel gebruik van de Fileserver, welke extern niet echt gebruikt wordt (Af en toe VPN). Dus deze Fileserver zou ik dan dicht bij de PC's aan de switch hangen.

Dan hebben we nog de kleine switch, deze hoort eigenlijk tussen de PC's en Fileserver, dus hang ik dan dus ook aan de switch.

Dan blijft de webserver nog over. Hier maken we zelf ook wel gebruik van, maar deze is voornamelijk voor verkeer van buiten bedoeld, dus die dan op LAN2.

Dit is alles dat aangesloten moet worden.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat klinkt wel redelijk logisch dan ja. Op die manier heeft het verkeer tussen een PC's en de fileserver geen last van verkeer tussen een andere PC en het internet en tussen de webserver en het internet :)

Teken voor de zekerheid even een plaatje, dat praat net even makkelijker.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr