ATi kaart langzemer icm. Nvidia kaart...

Pagina: 1
Acties:

• Ntonnaer
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-07-2025
Hallo iedereen,

Ik heb er menig fora op nagezocht maar helaas nog geen duidelijk antwoord op gevonden.

Naar aanleiding van dit artikel http://tweakers.net/nieuw...ti-nvidia-combinatie.html ben ik gaan knutselen aangezien ik nog een 8600GT had liggen.

Na wat geknustel is het gelukt de 8600GT samen te laten draaien met mijn HD4870.

Het is eigenlijk pas begin deze week dat ik opgemerkt heb dat mijn primaire kaart (ATi) langzamer loopt dan zou moeten. Althans.. als ik GPUZ mag geloven. Mijn HD4870 is lichtjes overgeklokt van 750mhz op de GPU naar 780mhz en van 900mhz op het geheugen naar 1000mhz. Ik heb de 1GB variant van Sapphire.

Nou weet ik dat het voor kan komen dat wanneer je 2 verschillende videokaarten van dezelfde fabrikant in Xfire zou willen draaien dat de snelste kaart zich downklokt naar de snelheid van de traagste kaart. Maar dit is alleen in een Xfire/SLI set-up bij mijn weten en daar is in dit geval geen sprake van.

Mijn HD4870 blijft steken op 500mhz volgens GPUZ, terwijl mijn 8600 GT op 540mhz loopt.

Het grappige is dat de benchmarks (3dmarkvantage) wel degelijk een verbetering weergeven.
Probleem is nu alleen; op welke snelheid loopt mijn ATi nou echt??

Ik heb de 8600GT er eens uit gehaald om de snelheid met GPUZ te controleren en deze was weer naar de 780 geschoten. Een benchmark met enkel de 4870 viel ineens wel weer lager uit...

Ik snap er geen jota meer van.

Suggesties??

Groeten,

-NT-

!!! Be Good To The People On Your Way Up The Ladder Cause You'll Need Them On Your Way Down !!!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je kan beide kaarten niet met elkaar laten samenwerken in de zin dat jij bedoelt. In principe moet het kunnen met een nieuwe chip die nog op een moederbord moet verschijnen, maar standaard kan je hoogstens een ATi kaart gebruiken voor het renderen van beelden, en de nVidia kaart voor PhysX. Of onafhankelijk van elkaar om meerdere schermen aan te sturen.

Verder van het te traag lopen: is dat niet gewoon Powerplay dat in het spel komt? Monitor je kloksnelheden ook eens onder load. Je ATi kaart klokt zich namelijk terug onder lichte load of in 2D modus om stroom te besparen.

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-04 15:18

Colan

sucks @ solderen

blijft hij altijd op zoveel draaien? of is hij misschien in de war met idle-mode?

Simplicity is de bom...

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Admiral Freebee schreef op donderdag 17 december 2009 @ 09:50:
maar standaard kan je hoogstens een ATi kaart gebruiken voor het renderen van beelden, en de nVidia kaart voor PhysX.
En zelfs dat gaat niet, de huidige Geforce drivers scannen gewoon de PCI Express bus af of ze een device van ATi tegenkomen en dan wordt keurig de instelling om Physx in of uit te schakelen gedisabled. Dus totdat er producten komen waar een Hydra chip op zit gesoldeerd (en ook dán is maar de vraag of je betere performance haalt) kun je beter óf een setje ATi kaarten kopen óf een setje NVidia kaarten.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

mindcrash schreef op donderdag 17 december 2009 @ 09:55:
[...]

En zelfs dat gaat niet, de huidige Geforce drivers scannen gewoon de PCI Express bus af of ze een device van ATi tegenkomen en dan wordt keurig de instelling om Physx in of uit te schakelen gedisabled. Dus totdat er producten komen waar een Hydra chip op zit gesoldeerd (en ook dán is maar de vraag of je betere performance haalt) kun je beter óf een setje ATi kaarten kopen óf een setje NVidia kaarten.
Daar was toch weer een patch voor.

nieuws: Patch maakt Physx toch mogelijk met ATI/Nvidia-combinatie

[ Voor 13% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-12-2009 10:02 ]

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03-2025

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

@mindcrash

Dat is niet waar, je kan prima je ATI kaart gebruiken voor renderen en je Nvidia voor PhysX, ik had pas nog een 8800GTX naast mijn HD5850, werkte prima.
Je heb alleen een klein hackje nodig en je moet de drivers in een bepaalde volgorde installeren.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:52

Umbrah

The Incredible MapMan

Een 8600 als losse PhysX kaart werkt perfect, ik denk dat de TS 'last' heeft van een powersave functie, in Idle draaien die dingen nou eenmaal trager.

TS: Draai eens een windowed 3D-applicatie/test (iets als furmark ofzo), en check je GPU snelheden dan in GPU-Z. En in een échte 3D test, niet zoiets als Vantage die meer test dan alleen 3D (ook je PhysX versnelling is van invloed voor vantage), is je kaart dan 'gewoon'?

[ Voor 47% gewijzigd door Umbrah op 17-12-2009 10:09 ]

• Sayko
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 18:40

Sayko

Knowledge Is Power

Als de benchmarks hogere scores weergeven, waar maak je je dan druk om. De ATI draait op 500mhz omdat ie niks te doen heeft.

Zo draait mijn 4850 maar op 160mhz als ie niks te doen heeft.

• Ntonnaer
Admiral Freebee schreef op donderdag 17 december 2009 @ 09:50:
Je kan beide kaarten niet met elkaar laten samenwerken in de zin dat jij bedoelt. In principe moet het kunnen met een nieuwe chip die nog op een moederbord moet verschijnen, maar standaard kan je hoogstens een ATi kaart gebruiken voor het renderen van beelden, en de nVidia kaart voor PhysX. Of onafhankelijk van elkaar om meerdere schermen aan te sturen.

Verder van het te traag lopen: is dat niet gewoon Powerplay dat in het spel komt? Monitor je kloksnelheden ook eens onder load. Je ATi kaart klokt zich namelijk terug onder lichte load of in 2D modus om stroom te besparen.
Hallo,

waarschijnlijk begrijp je me niet helemaal goed. Zoals ik aangaf heb ik die die 2e kaart er in geprikt naar aanleiding van dat artikel om physx ook aan te kunnen zetten icm met ATI kaarten.

Die chip waar je het over hebt, daar waacht ik met smart op :D, de Hydra was dat van MSI, geloof ik?? :s

Powerplay... heb ik ook aan gedacht.. maar na een stevig potje Crysis / Borderlands / NFS-Shift mag je toch wel verwachten dat de graka toch echt wel aan de bak heeft gemoeten. In GPUZ kun je namelijk ook de maximale waarden zien die bereikt zijn en die blijven als ik beide kaarten er in heb gewoon op 500mhz. Enkele kaart gaat ie naar 780mhz als ie aan de bak moet. Bij idle is ie wel gewoon 500mhz

!!! Be Good To The People On Your Way Up The Ladder Cause You'll Need Them On Your Way Down !!!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je prestaties erop vooruit zijn gegaan, dan zou ik het op een leesfout van GPU-Z houden. Probeer eens te kijken in CCC. Want als je GPU op 500MHz draait in plaats van 780MHz, dan zouden de prestaties normaal gezien lager moeten liggen.

• Ntonnaer
Umbrah schreef op donderdag 17 december 2009 @ 10:07:
Een 8600 als losse PhysX kaart werkt perfect, ik denk dat de TS 'last' heeft van een powersave functie, in Idle draaien die dingen nou eenmaal trager.

TS: Draai eens een windowed 3D-applicatie/test (iets als furmark ofzo), en check je GPU snelheden dan in GPU-Z. En in een échte 3D test, niet zoiets als Vantage die meer test dan alleen 3D (ook je PhysX versnelling is van invloed voor vantage), is je kaart dan 'gewoon'?
Furmark heb ik nog niet geprobeerd.. wel een half dozijn zware spellen met steeds weer hetzelfde resultaat, helaas.. Zal vanavond Furmark er eens op loslaten. Heb er echter wel een hard hoofd in.
Sayko schreef op donderdag 17 december 2009 @ 10:09:
Als de benchmarks hogere scores weergeven, waar maak je je dan druk om. De ATI draait op 500mhz omdat ie niks te doen heeft.

Zo draait mijn 4850 maar op 160mhz als ie niks te doen heeft.
Benchmarks zijn idd. hoger... maar als ze hoger kunnen zijn door een een kaart die wel naar behoren loopt.. waarom zou ik het dan laten?? ;)

• teamacc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-04 05:16
ff 1 klein, simpel vraagje tussendoor: Op welke van de 2 kaarten zit je monitor? Als deze op de 8600 zit, dan zou je iets anders moeten proberen (Hint: probeer m op de hd4870)

Goed koper is duurder dan slecht koper

• Ntonnaer
schreef op donderdag 17 december 2009 @ 20:30:
ff 1 klein, simpel vraagje tussendoor: Op welke van de 2 kaarten zit je monitor? Als deze op de 8600 zit, dan zou je iets anders moeten proberen (Hint: probeer m op de hd4870)
Ntonnaer schreef op donderdag 17 december 2009 @ 09:45:

Het is eigenlijk pas begin deze week dat ik opgemerkt heb dat mijn primaire kaart (ATi) langzamer loopt dan zou moeten.
Zie bovenstaande voor je antwoord.. zoals ik al schreef.. mijn HD4870 is mijn primaire kaart
lijkt me dan vrij duidelijk waar ik mijn monitor op heb aangesloten, of niet dan?? ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:47 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Probeer nu eens eerst andere software om je kaart uit te lezen. Sowieso lijkt het me een meetfout, aangezien je prestaties even goed of beter zijn, zelfs in benchmarks/spellen die geen PhysX gebruiken. En dat kan niet als je GPU te traag loopt!

• Ntonnaer
Admiral Freebee schreef op vrijdag 18 december 2009 @ 09:23:
Probeer nu eens eerst andere software om je kaart uit te lezen. Sowieso lijkt het me een meetfout, aangezien je prestaties even goed of beter zijn, zelfs in benchmarks/spellen die geen PhysX gebruiken. En dat kan niet als je GPU te traag loopt!
Goedemorgen Admiral Freebee,

Ik ga het zelf ook steeds meer geloven. zal zometeen eens de nieuwste GPUZ downloaden. Heb gisteren ook al de nieuwste Catalyst drivers er op gezet en die geve ook aan dat de card gewoon op 780 zijn werk doet.

Grtz.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
De enige benchmark die ik genoemd zie is 3Dmark, die heeft juist wél baat bij een PhysX kaart. De PhysX kaart zal je CPU score een flinke boost geven en daardoor je eind score ook. Kijk eens wat er met je GPU score gebeurt met die 8600GT erbij, of probeer eens een andere benchmark die geen baat heeft bij PhysX.

specs

• Ntonnaer
Goedemorgen aan alle vakantievierders :)

Probleem is opgelost. Het leek er inderdaad op dat het een leesfout is geweest van GPUZ
ik heb rivatuner er op losgelaten en de laatste nieuwe Catalyst drivers gedownload (9.12) en nu worden alle waardes wel goed doorgegeven :D

Ergens wel jammer want ik had stiekem op een hogere performance boost gehoopt ;)

Bedankt voor jullie feedback en een fijne kerstvakantie toegewenst

Benito.

Pagina: 1