Binnenkort wil ik thuis alle kamers van TV aansluiting voorzien, ik ben aan het oriënteren op hoe ik dit het beste kan doen.
Doel:
* Digitale TV kunnen kijken op bijna alle aansluitingen
* Analoge TV op alle bijna aansluitingen zonder ruis ontvangen
* Mogelijkheid om internet via de kabel te krijgen
Ik zeg bijna, omdat ik niet direct alle TV kabels aangsloten hoef te hebben, niet elke kamer heeft (nu) een TV.
De oude situatie was één dunne gamma kabel naar boven die op 2 punten gesplit werd totdat ik boven bijna niks meer kon ontvangen.
Nu heb ik via een inkoop actie 2x 100meter dikke hirschmann kabel gehaald en gedeeltelijk uitgelegd, zonder onderbrekingen en naar de meterkast geleid waar bij ons de TV kabel binnenkomt.
Daar heb ik nu de volgende aansluitingen:
(lengtes bij benadering)
Legenda:
* Wil ik werkend hebben
/ Graag werkend hebben zonder veel extra kosten
- Later werkend kunnen krijgen zonder direct de hele installatie te hoeven vervangen, dus graag uitbreidbaar houden
De kabel komt bij ons via de kruipruimte binnen en liep helemaal door naar de kamer, deze hebben we ingekort en naar de meterkast geleid.
De 1e verdieping is alles mooi dichtbij omdat de leiding direct bij de meterkast het plafond ingaan en dan uit de grond komen op de 1e verdieping.
De 2e verdieping (zolder)is lastiger, hier gaan de kabels naar boven, via de schuine punt en dan langs het dak naar de vliering, vanwaar de kabels naar beneden lopen de 2 kamers binnen.
Mijn idee was het inkomende signaal direct op een versterker te zetten en dan vanaf de versterker te splitten of een versterker te nemen met meerdere uitgangen.
In de toekomst wil ik de keus open houden om op kabel internet over te gaan dus ik wil wel graag een retour mogelijkheid houden.
Na onderzoek kwam ik bij deze 2 versterkers:
Hirschmann RH-GHV20M
- 1 retour kanaal, maar wel met 12db versterking, wat dus wat te veel is.
Ik zou ervoor kunnen kiezen om de modem niet in de meterkast te plaatsen maar 5meter verderop in de trapkast, maar dan is 12db nog veel en ik ben bang dat dit toch ten koste gaat van de snelheid en dat de modem niet op volledige snelheid intraint.
- Er is maar één versterkings sterkte in te stellen voor alle 4 de uitgangen, dit gaat niet goed werken gezien de vele verschillen in kabel lengte.
Tratec FRA-752/N
- Heeft zover ik begrepen heeft op alle uitgangen retour, dus kan overal de modem plaatsen en interactieve digitale tv boxen.
- Heeft verschillende uitgangs versterkingen per uitgang:
Dit komt mij beter uit, maar met 8dB red ik geen 30meter, en zeker geen 3x 30meter
Bij samenkopen.net loopt op het moment een actie en kwam dit tegen:
Hirschmann CAI Multitap 8-Weg

Extra specs
Zelf zat ik te denken aan een 21dB versterker met retour kanaal, met deze tap dan komt dat neer op het volgende schema:
Met deze verdeler kan ik iets beter bepalen hoeveel demping ik heb op de verschillende uitgangen.
Helaas is het verschil tussen uitgang 1 en 8 maar 6,5dB en ga ik hier denk ik niet het schil van 30 meter tussen de langste en kortste kabels ondervangen.
Ik verdeel ook liever niet te veel het signaal omdat de signaal/ruis verhouding dan te laag wordt, want door een extra splitter achter een uitgangskanaal te hangen kan ik zo een flink aantal dB eraf krijgen waardoor de apparatuur op korte afstand niet een te hard signaal krijgen, maar wel ten koste van s/r ratio.
Een 2e mogelijkheid is een kabel versterker die 29dB versterkt en deze misschien iets lager instellen, dan houd ik bij 35/30meter meer signaal; nadeel is wel dat de apparaten dichtbij dan ook meer te verwerken krijgen.
Wat zouden jullie in mijn geval aanraden?
Doel:
* Digitale TV kunnen kijken op bijna alle aansluitingen
* Analoge TV op alle bijna aansluitingen zonder ruis ontvangen
* Mogelijkheid om internet via de kabel te krijgen
Ik zeg bijna, omdat ik niet direct alle TV kabels aangsloten hoef te hebben, niet elke kamer heeft (nu) een TV.
De oude situatie was één dunne gamma kabel naar boven die op 2 punten gesplit werd totdat ik boven bijna niks meer kon ontvangen.
Nu heb ik via een inkoop actie 2x 100meter dikke hirschmann kabel gehaald en gedeeltelijk uitgelegd, zonder onderbrekingen en naar de meterkast geleid waar bij ons de TV kabel binnenkomt.
Daar heb ik nu de volgende aansluitingen:
(lengtes bij benadering)
Legenda:
* Wil ik werkend hebben
/ Graag werkend hebben zonder veel extra kosten
- Later werkend kunnen krijgen zonder direct de hele installatie te hoeven vervangen, dus graag uitbreidbaar houden
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| * Aansluiting 1 - 0e verdieping 5meter (TV beneden) * Aansluiting 2 - 0e verdieping 2meter (PC met TV kaart) * Aansluiting 3 - 0e verdieping 35meter (schuur) / Aansluiting 4 - 0e verdieping 30meter (schuur) / Aansluiting 5 - 1e verdieping 5meter * Aansluiting 6 - 1e verdieping 10meter - Aansluiting 7 - 1e verdieping 10meter * Aansluiting 8 - 2e verdieping 30 meter / Aansluiting 9 - 2e verdieping 30 meter |
De kabel komt bij ons via de kruipruimte binnen en liep helemaal door naar de kamer, deze hebben we ingekort en naar de meterkast geleid.
De 1e verdieping is alles mooi dichtbij omdat de leiding direct bij de meterkast het plafond ingaan en dan uit de grond komen op de 1e verdieping.
De 2e verdieping (zolder)is lastiger, hier gaan de kabels naar boven, via de schuine punt en dan langs het dak naar de vliering, vanwaar de kabels naar beneden lopen de 2 kamers binnen.
Mijn idee was het inkomende signaal direct op een versterker te zetten en dan vanaf de versterker te splitten of een versterker te nemen met meerdere uitgangen.
In de toekomst wil ik de keus open houden om op kabel internet over te gaan dus ik wil wel graag een retour mogelijkheid houden.
Na onderzoek kwam ik bij deze 2 versterkers:
Hirschmann RH-GHV20M
- 1 retour kanaal, maar wel met 12db versterking, wat dus wat te veel is.
Ik zou ervoor kunnen kiezen om de modem niet in de meterkast te plaatsen maar 5meter verderop in de trapkast, maar dan is 12db nog veel en ik ben bang dat dit toch ten koste gaat van de snelheid en dat de modem niet op volledige snelheid intraint.
- Er is maar één versterkings sterkte in te stellen voor alle 4 de uitgangen, dit gaat niet goed werken gezien de vele verschillen in kabel lengte.
Tratec FRA-752/N
- Heeft zover ik begrepen heeft op alle uitgangen retour, dus kan overal de modem plaatsen en interactieve digitale tv boxen.
- Heeft verschillende uitgangs versterkingen per uitgang:
code:
1
2
3
4
| 1 - 0 dB Sluit hier uw bestaande aansluiting op aan! 2 - 2 dB 5 tot 10 meter 3 - 4 dB 10 tot 15 meter 4 - 8 dB 15 tot 20 meter |
Dit komt mij beter uit, maar met 8dB red ik geen 30meter, en zeker geen 3x 30meter
Bij samenkopen.net loopt op het moment een actie en kwam dit tegen:
Hirschmann CAI Multitap 8-Weg

Extra specs
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| Hirschmann 8-weg Multitap met doorvoer, 5 tot 1000Mhz, Retour geschikt. 0 Ingang 1 Tapuitgang - Demping 12.5 dB 2 Tapuitgang - Demping 13.5 dB 3 Tapuitgang - Demping 14.5 dB 4 Tapuitgang - Demping 15.0 dB 5 Tapuitgang - Demping 16.0 dB 6 Tapuitgang - Demping 17.0 dB 7 Tapuitgang - Demping 18.0 dB 8 Tapuitgang - Demping 19.0 dB 9 Doorlusuitgang - Demping 8.0 dB |
Zelf zat ik te denken aan een 21dB versterker met retour kanaal, met deze tap dan komt dat neer op het volgende schema:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| 0 Ingang (21dB, van versterker) 1 Tapuitgang - Demping 12.5 dB = 8,5dB Aansluiting 3 - 0e verdieping 35meter (schuur) 2 Tapuitgang - Demping 13.5 dB = 7,5dB Aansluiting 4 - 0e verdieping 30meter (schuur) 3 Tapuitgang - Demping 14.5 dB = 6,5dB Aansluiting 8 - 2e verdieping 30meter 4 Tapuitgang - Demping 15.0 dB = 6,0dB Aansluiting 9 - 2e verdieping 30meter 5 Tapuitgang - Demping 16.0 dB = 5,0dB Aansluiting 6 - 1e verdieping 10meter 6 Tapuitgang - Demping 17.0 dB = 4,0dB Aansluiting 5 - 1e verdieping 5meter 7 Tapuitgang - Demping 18.0 dB = 3,0dB Aansluiting 1 - 0e verdieping 5meter (TV beneden) 8 Tapuitgang - Demping 19.0 dB = 2,0dB Aansluiting 2 - 0e verdieping 2meter (PC met TV kaart) |
Met deze verdeler kan ik iets beter bepalen hoeveel demping ik heb op de verschillende uitgangen.
Helaas is het verschil tussen uitgang 1 en 8 maar 6,5dB en ga ik hier denk ik niet het schil van 30 meter tussen de langste en kortste kabels ondervangen.
Ik verdeel ook liever niet te veel het signaal omdat de signaal/ruis verhouding dan te laag wordt, want door een extra splitter achter een uitgangskanaal te hangen kan ik zo een flink aantal dB eraf krijgen waardoor de apparatuur op korte afstand niet een te hard signaal krijgen, maar wel ten koste van s/r ratio.
Een 2e mogelijkheid is een kabel versterker die 29dB versterkt en deze misschien iets lager instellen, dan houd ik bij 35/30meter meer signaal; nadeel is wel dat de apparaten dichtbij dan ook meer te verwerken krijgen.
Wat zouden jullie in mijn geval aanraden?